Bu makale, Mağrib bölgesinde Eş‘arî kelâmının kurumsallaşmasında temel bir dönüm noktası teşkil eden Ebû Amr Osman es-Selâlicî’nin el-ʿAḳīdetü’l-burhâniyye adlı risalesini konu edinmektedir. Çalışma, bu metnin Mağrib bölgesinde resmî ve yaygın inanç hâline gelmesinde oynadığı merkezî rolün tarihî, teolojik ve sosyo-politik açılardan değerlendirilmesi ve Türkiye’de henüz yeterince incelenmemiş olması sebebiyle akademik literatüre özgün bir katkı sunması açısından önem arz etmektedir. Çalışmanın amacı, Türkçe literatür açısından tanınmayan bir eserin, bu eserin müellifinin ve bu eser üzerine oluşmuş bir geleneğin tanıtılmasına katkı sağlamaktır. Bu çerçevede araştırma, özellikle el-ʿAḳīdetü’l-burhâniyye’nin Mağrib, Endülüs, Sudan ve Osmanlı coğrafyasında nasıl karşılandığını ve eser etrafında teşekkül eden şerh, ihtisar ve nazım faaliyetlerini kapsamaktadır. Ancak çalışmanın sınırları, doktrinel tartışmalardan ziyade eser etrafında teşekkül eden bu faaliyetler ile eserin bölgede Eş‘arî kimliğin ihyâsı üzerindeki etkisini göstermeye odaklanmaktadır. Eserlerin coğrafî dağılımı, müelliflerin meşrebî farklılıkları, hem ana metnin hem de şerhlerin tedris faaliyetlerinde kullanımı ve yayılımına dair yapılan tespitlerle, el-ʿAḳīdetü’l-burhâniyye’nin Mağrib Eş‘arîliği’nin bir kurucu metni olarak kabul edilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır.
This article focuses on the treatise al-ʿAqīda al-burhāniyya by Abū ʿAmr ʿUthmān al-Salālajī, a key figure in the institutionalization of Ashʿarī kalām in the Maghrib region. The study is significant in that it offers an original contribution to academic literature by evaluating, from historical, theological, and socio-political perspectives, the central role this text played in the establishment of Ashʿarism as an official and widespread creed in the Maghrib, and due to the fact that it has not yet been sufficiently studied in Turkey. The aim of this research is to contribute to the introduction of a work that is largely unknown in Turkish academic circles, along with its author and the tradition that has developed around it. In this work, the study particularly explores how al-ʿAqīda al-burhāniyya was received in the Maghrib, al-Andalus, Sudan, and the Ottoman territories, as well as the commentarial, abridgement, and versification activities that formed around the text. However, the scope of the study is limited not to doctrinal debates, but rather to these activities surrounding the text and their role in the revival of Ashʿarī identity in the region. Through analyses of the geographical distribution of the works, the doctrinal orientations of the authors, and the use and dissemination of both the main text and its commentaries in educational contexts, the study concludes that al-ʿAqīda al-burhāniyya should be regarded as a foundational text of Maghribi Ashʿarism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Sects, Kalam |
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2025 |
Submission Date | May 7, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |