Bu çalışma, 19. yüzyıl oryantalizminin öne çıkan şahsiyetlerinden biri olan Theodor Nöldeke’nin siyere yaklaşımını incelemeyi ve onun siyer anlatımlarında objektiflik ilkesine ne ölçüde riayet ettiğini değerlendirmeyi amaçlamıştır. Belirtilen hedef doğrultusunda herhangi bir araştırmanın varlığına rastlanılmamıştır. Dolayısıyla makale, genelde oryantalist siyer literatüründe, özelde ise Nöldeke araştırmalarında bulunan bir boşluğu doldurmayı gaye edinerek kaleme alınmış ve ilgili alanda ilerde yapılacak araştırmalara zemin hazırlamayı hedeflemiştir. Bu bağlamda Nöldeke’nin siyere dair eserleri istatiksel veri analizi, metin tenkidi ve mukayese yöntemi esas alınarak incelenmiştir. Nitekim Nöldeke’nin bazı oryantalistlerin yanı sıra tefsir, hadis, edebiyat ve İslâm tarihi kaynaklarından istifade ettiği müşahede edilmiştir. Öte yandan tarafsızlık hususunda bazı seleflerini eleştirmiş olmasına rağmen kendisinin de Hz. Peygamber ve Müslümanlar hakkındaki yorumlarında nesnellik ilkesine sadık kalmadığı tespit edilmiştir. Onun kaynaklarla destekleyemediği yaklaşımlarını varsayımsal ifadelerle kamufle etmeye çalışması, teliflerinde birbiriyle çelişen anlatımlara yer vermesi, siyere kaynaklık eden ilgili Kur’ân ayetleri ile sahih hadisleri görmezden gelmesi ve İslâm tarihi kitaplarında açıkça belirtilen hususları dikkate almaması, söz konusu taraflı tutumunu yansıtan göstergelerdendir.
This study seeks to analyse the approach of Theodor Nöldeke, one of the leading figures of 19th-century Orientalism, to the sira, and to assess the extent to which he adhered to the principle of objectivity in his representations of the Prophet’s life. In line with this objective, no existing research was encountered. Therefore, the article was written with the aim of filling a gap in the Orientalist sira literature in general, and in Nöldeke studies in particular, and seeks to lay the groundwork for future research in this field. In this context, Nöldeke’s works on the sira have been analysed on the basis of statistical data analysis, textual criticism, and comparative methods. Indeed, it has been observed that Nöldeke benefited not only from some Orientalists, but also from sources in tafsir, hadith, Arabic literature, and Islamic history. On the other hand, although he criticized some of his predecessors in terms of impartiality, it has been determined that he himself did not adhere to the principle of objectivity in his interpretations regarding the Prophet Muhammad and the Muslims. His attempt to conceal unsupported approaches through hypothetical expressions, his inclusion of contradictory narratives in his works, his disregard for relevant Quranic verses and authentic hadiths that serve as sources for the sira, and his neglect of facts explicitly stated in Islamic historical sources are among the indicators of his biased attitude.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Islam |
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2025 |
Submission Date | May 14, 2025 |
Acceptance Date | July 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |