Review Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, , 477 - 500, 31.12.2022
https://doi.org/10.53791/imgelem.1198168

Abstract

References

  • KAYNAKÇA Bachelard, G. (1996). Mekanın Poetikası, İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Bazin, A. (2011). Sinema Nedir?, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Biro, Y. (2011). Sinemada Zaman, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Bolla, P. (2006). Sanat ve Estetik, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bonitzer, P. (2011). Kör Alan ve Dekadrajlar, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Burckhardt, T. (2019). Doğu'da ve Batı'da Kutsal Sanat, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Capra, F. (1991). Fiziğin Tao'su, İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • Deleuze, G. (2021). Sinema II Zaman İmge, İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Farago, F. (2006).Sanat, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Güvenç, B. (Güz, 1979). "Buruk Acı/Hurma Tadı" Japon Sanatı, O.D.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Dergisi Cilt 5, Sayı, 2, 227-268.
  • Orr, J. (1997). Sinema ve Modernlik, Ankara: Ark Yayınları.
  • Schrader, P. (2008). Kutsalın Görüntüsü, İstanbul: Es Yayınları.
  • Sert, H. (2020). Doğu'da ve Batı'da Sanatın Geleneksel Kodları ve Sinema Sanatına Etkileri: Yeni İran Sineması Örneği, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Suzuki, D. T. (1997). Zen Budizm D.T Suzuki'den Seçme Yazılar, İstanbul: Yol Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2013). Modern Postmodern Sanat, Ankara: Ütopya Yayınevi.

ZEN DÜŞÜNCESİNDEN OZU SİNEMASININ ARKETİPLERİNE

Year 2022, , 477 - 500, 31.12.2022
https://doi.org/10.53791/imgelem.1198168

Abstract

Doğunun klasik mirasının esinleriyle yüklü olan Yasujiro Ozu sineması, geleneksel Japon düşüncesi ve estetiğini sinemanın araçlarını kullanarak yeniden üretir. Ozu’nun film yapma biçimi Doğu düşüncesinden, daha özel olarak da Zen kültürü ve sanatından beslenmiştir. Zen düşüncesi, son derece yüksek felsefi-estetik üretimlerinden sıradan gündelik yaşam pratiklerine kadar bütün bir Japon kültürüne sirayet etmiş ve ona belirli bir biçim vermiştir. Geleneksel Japon sanatının özünü oluşturan Zen düşüncesi, Ozu’nun filmlerine, hiçbir zorlama olmaksızın, kendiliğinden bir akışla nüfuz eder. Bu bakımdan Zen, Ozu’nun sürekli eksiltmeler yoluyla ulaştığı stilistik sadeliğinin; sabırlı, sakin ve zarif üslubunun; daima saygılı bir mesafeyi gözeten kamerasının ve sıradan hikayeleri, boş mekanları ve değişmeyen kareleri ile bize zamanın doğasını hissettiren sinemasının arketiplerini oluşturur. Bu sebeple bu çalışmada Zen düşüncesi ve sanatı, Ozu’nun filmlerine de etki eden temel nitelikleri bakımından ele alınmıştır

References

  • KAYNAKÇA Bachelard, G. (1996). Mekanın Poetikası, İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Bazin, A. (2011). Sinema Nedir?, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Biro, Y. (2011). Sinemada Zaman, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Bolla, P. (2006). Sanat ve Estetik, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bonitzer, P. (2011). Kör Alan ve Dekadrajlar, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Burckhardt, T. (2019). Doğu'da ve Batı'da Kutsal Sanat, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Capra, F. (1991). Fiziğin Tao'su, İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • Deleuze, G. (2021). Sinema II Zaman İmge, İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Farago, F. (2006).Sanat, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Güvenç, B. (Güz, 1979). "Buruk Acı/Hurma Tadı" Japon Sanatı, O.D.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Dergisi Cilt 5, Sayı, 2, 227-268.
  • Orr, J. (1997). Sinema ve Modernlik, Ankara: Ark Yayınları.
  • Schrader, P. (2008). Kutsalın Görüntüsü, İstanbul: Es Yayınları.
  • Sert, H. (2020). Doğu'da ve Batı'da Sanatın Geleneksel Kodları ve Sinema Sanatına Etkileri: Yeni İran Sineması Örneği, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Suzuki, D. T. (1997). Zen Budizm D.T Suzuki'den Seçme Yazılar, İstanbul: Yol Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2013). Modern Postmodern Sanat, Ankara: Ütopya Yayınevi.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bilal Sert 0000-0003-2343-2829

Publication Date December 31, 2022
Submission Date November 2, 2022
Acceptance Date November 30, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Sert, B. (2022). ZEN DÜŞÜNCESİNDEN OZU SİNEMASININ ARKETİPLERİNE. İmgelem, 6(11), 477-500. https://doi.org/10.53791/imgelem.1198168

cc-by-nc_1.png

This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Please click here to contact the publisher.