This article presents a multiple regression model in which the effect of the political equality index on the quality of deliberative democracy in Greece and Turkey is investigated. The data was drawn from the V-Dem (Varieties of Democracy) database which was announced in March 2024. As far as Greece is concerned, the final conclusions of the research include the positive effect of increasing the participation of women and LGBTI people on the index of deliberative democracy. Also, an interesting finding is the fact of the absence of importance of the participation of individuals in primary and secondary education in deliberative democracy, a fact that may be linked to the discredit of the Greek school. As far as Turkey in concerned, there is a negative relationship between the participation of citizens in tertiary education, as well as a negative relationship between the distribution of power by sexual orientation and deliberative democracy index. Finally, the participation of citizens in primary education has a positive coefficient and is highly statistically significant.
Bu makale, Yunanistan Cumhuriyeti ve Türkiye Cumhuriyeti'nde siyasi eşitlik endeksinin müzakereci demokrasinin kalitesi üzerindeki etkisinin araştırıldığı bir çoklu regresyon modeli sunmaktadır. Veriler, Mart 2024'te açıklanan V-Dem (Varieties of Democracy) veri tabanından alınmıştır. Yunanistan Cumhuriyeti söz konusu olduğunda, araştırmanın nihai sonuçları arasında kadınların ve LGBTİ bireylerin katılımının artmasının müzakereci demokrasi endeksi üzerindeki olumlu etkisi yer almaktadır. Ayrıca, ilginç bir bulgu da ilk ve orta öğretimdeki bireylerin müzakereci demokrasiye katılımının önemsenmemesidir ki bu durum Yunan okulunun itibarsızlaştırılmasıyla bağlantılı olabilir. Türkiye Cumhuriyeti söz konusu olduğunda, vatandaşların yükseköğretime katılımı arasında negatif bir ilişki olduğu gibi, cinsel yönelime göre güç dağılımı ile müzakereci demokrasi endeksi arasında da negatif bir ilişki vardır. Son olarak, vatandaşların ilköğretime katılımı pozitif bir katsayıya sahiptir ve istatistiksel olarak oldukça anlamlıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Comparative Political Institutions, Citizenship |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 17, 2024 |
Submission Date | May 25, 2024 |
Acceptance Date | June 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.