The main purpose of
this study is to determine the importance of teachers' use of internet and
social media in both educational and teaching processes. The universe of the
study consists of the teachers working in primary and secondary schools in the
Çanakçı district of Giresun province in the spring term of 2017-2018 academic
year. The sample of the study consisted of 3 schools selected from the research
universe and 45 teachers, of whom 24 were women and 21 were men. The survey
conducted by face to face survey method in April 2018 was a quantitative study.
The data obtained from the research were transferred to computer
using SPSS 20 package program and frequency and percentage analyzes were
performed. As a result of the analyzes, a significant relationship was found
between the frequency of Internet usage and the frequency of social media
usage.
Bu
çalışmanın temel amacı öğretmenlerin internet ve sosyal medyayı ne sıklıkla ve
hangi amaçlarla kullandıklarının yanı sıra bu araçların eğitim-öğretim
süreçlerindeki yeri ve önemini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini 2017-2018
eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Giresun ili Çanakçı ilçesinde yer alan
ilk ve orta öğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin tamamı
oluşturmaktadır. Araştırmanın Örneklemi ise araştırma evreninden seçilen 3 okul
ve burada görev yapan 24’ü kadın 21’i erkek olmak üzere toplam 45 öğretmenden
oluşmaktadır. 2018 yılı Nisan ayında yüz yüze anket yöntemiyle yapılan
araştırma nicel bir çalışma olup tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 20 paket programı kullanılarak
bilgisayara aktarılmış, frekans ve yüzde analizleri yapılmıştır. Yapılan
analizler neticesinde İnternet kullanım sıklığı ile sosyal medya kullanım
sıklığı arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiş olup, katılımcıların çoğunun
sosyal medya türlerinden en çok facebook’u kullandıkları, erkek ve kadın
öğretmenlerin ise sosyal medyayı bilgi amaçlı ve eğlence amaçlı kullandıkları
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 18, 2019 |
Submission Date | December 27, 2018 |
Acceptance Date | July 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 4 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.