There is a closeness and a relationship between politics and humor press by their nature. The humor press and cartoonists feed on politics and political actors. Süleyman Demirel, who has been one of the important milestones of Turkish politics for more than 40 years, has been the subject of humor press and cartoons throughout his political life. Demirel's long political life was handled with different approaches in the humor press according to the periods. In this study, Demirel's representations in the humor press were examined in three phases. As the first phase, the period from the 1960s when he first took office politically to the military coup of September 12, 1980; as the second phase, the period from the 1980s when he was politically banned until the date he was elected President; and as the third phase, the period of presidency were evaluated. In these three phases, which clearly revealed Demirel's political map, the humor press covered Demirel with three different approaches. The point of view of humor towards Demirel has been influenced by the political climate of the country. The important breaking moments of this 40-year political process of Turkey and Süleyman Demirel's political career intersect. For this reason, Demirel representations in the humor press differ according to the changing political conjuncture. In the article, it has been tried to understand the different perspectives of the political humor press through the cartoons that are thought to reflect the political competition and environment of their period well.
Siyaset ve mizah basını arasında tabiatları gereği bir yakınlık, bir ilişki bulunmaktadır. Mizah basını ve karikatüristler siyasetten, siyasi aktörlerden beslenir. Türk siyasetinde 40 yılı aşkın süre boyunca aktif olan Süleyman Demirel, siyasi yaşamı boyunca mizah basınına ve karikatürlere konu olmuştur. Bu çalışmada Demirel’in mizah basınındaki temsilleri üç evrede incelenmiştir.
-1960’dan 12 Eylül 1980 askeri darbesine kadarki evre
-1980’den 1993’e kadar olan ikinci evre
-1993’den 2000’e kadar Cumhurbaşkanlığı sürecini kapsayan üçüncü evre.
Demirel’in siyasi haritasını belirgin şekilde ortaya koyan bu üç evrede mizah basını Demirel’i üç farklı biçimde kendisine konu edinmiştir. İlk evrede iktidar isteği belirgin olan merkez sağcı Demirel, karikatürlerde daha çok Ecevit’le çatışma içinde, ihtiraslı, Amerikancı, kapitalist, liberal olarak temsil edilmiştir. İlk evresinde dönemin sağ, sol çatışmalarında milliyetçi ve sağcı bir politika izleyen Demirel’in pragmatist tavrı ön plana çıkmaktadır. “Morrison Süleyman” lakabıyla anılan Demirel, iş insanlarıyla iyi ilişkiler geliştirmiş bununla birlikte ismi yolsuzluklarla anılmıştır. İkinci evrede demokrasi kahramanı olarak imlenen Demirel’in mizah basınındaki tasvirleri artan siyasi tecrübesine koşut olarak işlenmiştir. Bu evrede Demirel, eleştirilere hoşgörü ile bakabilen, mizah basını ile iyi ilişkiler geliştiren bir profil çizmiştir. Ayrıca sağ ve sol arasında uzlaşmacı tavrı karikatürlere olumlu yansımıştır. Üçüncü evrede siyasi büyük ve ülkenin “Süleyman babası” olan Demirel, devletin Atatürkçü ideolojisinin taşıyıcısı olarak temsil edilmiştir. Bu üç evrenin ortak özelliği Demirel’in fiziksel özelliklerine karşı takınılan eleştirel tutumdur. Kendisine takılan lakapların içinde en çok “Çoban Sülü”den hoşlanan Demirel, diğer siyasi aktörler ile kıyaslandığında mizaha karşı olumlu bir yaklaşım içerisinde olmuş ve mizahı sevdiğini her fırsatta dile getirmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2021 |
Submission Date | November 5, 2021 |
Acceptance Date | December 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 9 |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.