Sosyal medya, kadına yönelik şiddete karşı toplumsal farkındalık ve kamuoyu oluşturmak için güçlü bir araçtır ve bu konuda önemli rol oynayabilir. Sosyal medya platformları hızlı bir şekilde geniş kitlelere ulaşma imkânı sağladığından farkındalık yaratılması ve kamuoyu oluşturulması gereken konular hakkında anında bilgi akışı sağlayabilmektedir. Sosyal medya kullanıcıları içeriklere yorum yapma, paylaşma ve beğenme gibi etkileşimlerde bulunarak paylaşılan içeriklerin daha fazla kişiye ulaşmasını sağlayabilir. Sosyal medya üzerinden başlatılan kampanyalar ve hashtagler de belirli bir konuda farkındalık oluşturma amacına hizmet edebilir. Kadına yönelik şiddet için kullanılan özel bir hashtag, bu konuda bir toplumsal etkileşim başlatmak için etkili olabilir. Bu araştırma Sukut Saqlama (Susma) kampanyasının sosyal medya sayfalarının Özbekistan’da kadına yönelik şiddete karşı toplumsal farkındalık oluşturmadaki potansiyelini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda Sukut Saqlama sosyal medya kampanyasının sosyal medya üzerinden yürüttüğü iletişim stratejileri incelenerek, kadına yönelik şiddet konusunda toplumsal farkındalık oluşturmada ne kadar başarılı olduğu irdelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın temel amacı, Özbekistan’da kadına yönelik şiddetle mücadelede sosyal medyanın etkili bir şekilde nasıl kullanılabileceğini anlamaktır.
Social media is a powerful tool to raise social awareness and public opinion about violence against women and can play an important role in this issue. Since social media platforms provide the opportunity to quickly reach large audiences, they can provide an instant flow of information about issues that need to be made awareness and public opinion. Social media users can ensure that shared content reaches more people by interacting with content such as commenting, sharing and liking. Campaigns and hashtags launched on social media can also serve the purpose of raising awareness on a particular issue. A specific hashtag for violence against women can be effective in starting a public interaction on this issue. This research aims to evaluate the potential of the social media pages of the Sukut Saqlama campaign in raising social awareness against violence against women in Uzbekistan. In this context, the communication strategies carried out by the Sukut Saqlama social media campaign on social media were examined and it was tried to examine how successful it was in creating social awareness about violence against women. The main purpose of the research is to understand how social media can be used effectively in the fight against violence against women in Uzbekistan.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2024 |
Publication Date | October 26, 2024 |
Submission Date | March 18, 2024 |
Acceptance Date | June 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: Özbekistan Özel Sayısı |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.