Bu çalışma, sosyal medyayı Pierre Bourdieu’nun alan kuramı doğrultusunda, kendi özgül kuralları, mücadele dinamikleri ve sermaye yapılarına sahip özerk bir toplumsal alan olarak kavramsallaştırmayı amaçlamaktadır. Sosyal medya, sadece kullanıcılar arası etkileşimin gerçekleştiği bir mecra değil; aynı zamanda bireylerin sahip oldukları ekonomik, kültürel, sosyal ve sembolik sermayeleri sergilediği, meşrulaştırdığı ve bu sermayeleri dönüştürebildiği bir yapıdır. Bu bağlamda çalışma, sosyal medyada yürütülen stratejik pratikleri, yalnızca alan içi ödüllerle değil, aynı zamanda diğer toplumsal alanlara uzanan çok katmanlı ilişkiler içinde değerlendirmektedir. Sosyal medya, sahip olduğu meta-sermaye üretme kapasitesiyle, siyaset, kültür, ekonomi ve akademi gibi alanların işleyişini etkileme ve dönüştürme gücüne sahiptir Bir alan olarak sosyal medyanın yapısı incelenirken, Bourdieu’nun önerdiği yöntem izlenerek, önce sosyal medyanın iktidar alanına göre konumu, daha sonra alanda rekabet eden faillerin birbiriyle ilişkilerinin yapısı ve alandaki faillerin habitusu çözümlenmektedir.
Sosyal Medya Alan Habitus Ekonomik Sermaye Kültürel Sermaye Sosyal Sermaye Sembolik Sermaye Meta Sermaye
This study aims to conceptualize social media as an autonomous social field in accordance with Pierre Bourdieu's field theory, characterized by its own specific rules, dynamics of struggle, and forms of capital. Social media is not merely a medium for user interaction; it is also a structure through which individuals display, legitimize, and transform their economic, cultural, social, and symbolic capital. In this regard, the study evaluates the strategic practices conducted within the realm of social media not only in terms of internal rewards but also through the lens of multi-layered relationships extending into other social fields. Possessing the capacity to produce meta-capital, social media holds the power to influence and transform the functioning of fields such as politics, culture, economy, and academia. In examining the structure of social media as a field, the study follows Bourdieu’s methodological approach by first addressing the field’s position relative to the broader field of power, then analyzing the structure of relationships among competing agents within the field, and finally exploring the habitus of these agents.
Social Media Field Habitus Economic Capital Cultural Capital Social Capital Symbolic Capital Meta-Capital
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2025 |
Submission Date | March 27, 2025 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: Yeni Medya Çalışmaları |