1919B012110733
1919B012110733
This study examines the relationship between internet and social media use and positive body image among university students. The increasing use of internet and social media has altered individuals' perceptions of body image. Individuals exposed to idealized body images on social media may experience dissatisfaction with their own bodies. This situation may have negative effects on the psychological health of young people. Therefore, it is important to investigate the effects of internet and social media use on body image. The survey model was used in the study and 316 university students participated. Data collection tools were descriptive information form, Body Appreciation Scale and Social Media Use Scale. Data were analyzed with SPSS 22 program. As a result of the study, it was observed that as the duration of social media use increased, positive body image decreased; as the continuity of social media use increased, positive body image also decreased; however, as the adequacy of social media use increased, positive body image also increased. Furthermore, it was determined that as body mass index (BMI) increases, positive body image decreases. The study shows that internet and social media use have significant effects on the body image of university students. As the duration and usage of social media continuously increases, individuals' problems with body image also increase. Conversely, individuals with higher social media use proficiency experience fewer body image issues. Therefore, using social media consciously and in a controlled manner is important to reduce the negative effects that may occur on body image.
The data of this study were obtained with the permission of the decision number “60” taken at the meeting of the Social and Human Sciences Research Ethics Committee of Muğla Sıtkı Koçman University dated 30.05.2022.
1919B012110733
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinde internet ve sosyal medya kullanımının olumlu beden imajı ile ilişkisini incelemektedir. İnternet ve sosyal medya kullanımının artışı, bireylerin beden imajı algıları değiştirmiştir. Sosyal medyada idealize beden imajlarıyla karşılaşan bireyler kendi bedenleriyle ilgili memnuniyetsizlik yaşayabilmektedir. Bu durumun, gençlerin psikolojik sağlığı üzerinde olumsuz etkiler yaratabilmektedir. Bu nedenle, internet ve sosyal medya kullanımının beden imajı üzerindeki etkilerinin araştırılması önemlidir. Araştırmada, tarama modeli kullanılmış ve 316 üniversite öğrencisi katılım sağlamıştır. Veri toplama araçları, tanımlayıcı bilgi formu, Bedeni Beğenme Ölçeği ve Sosyal Medya Kullanım Ölçeğidir. Veriler SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, sosyal medya kullanım süresi arttıkça, olumlu beden imajının azaldığı; sosyal medya kullanımının sürekliliği arttıkça, olumlu beden imajının da azaldığı ancak sosyal medya kullanım yeterliliği arttıkça, olumlu beden imajının da arttığı görülmüştür. Bununla birlikte beden kitle indeksi arttıkça ise, olumlu beden imajının azaldığı tespit edilmiştir. Çalışma, internet ve sosyal medya kullanımının üniversite öğrencilerinin beden imajı üzerinde önemli etkileri olduğunu göstermektedir. Sosyal medya kullanım süresi ve kullanım sürekli arttıkça, bireylerin beden imajı ile ilgili sorunları da artmaktadır. Sosyal medya kullanım yeterliliği yüksek olan bireyler ise, beden imajı ile ilgili daha az sorun yaşamaktadır. Bu nedenle, sosyal medyanın bilinçli ve kontrollü bir şekilde kullanılması, beden imajı üzerinde oluşabilecek olumsuz etkileri azaltmak için önemlidir.
Bu çalışmanın verileri Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’nun 30.05.2022 tarihli toplantısında alınan “60” numaralı karar izniyle elde edilmiştir.
Bu makale “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımlarının Beden İmajı ile İlişkisi” adlı 2209A Tubitak Projesinden yararlanılarak oluşturulmuştur.
1919B012110733
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Body Sociology, Youth Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012110733 |
Publication Date | September 28, 2025 |
Submission Date | April 26, 2025 |
Acceptance Date | August 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: Yeni Medya Çalışmaları |