Year 2025,
Issue: Yeni Medya Çalışmaları, 435 - 454, 28.09.2025
Süleyman Akkaşoğlu
,
Birgül Aydın
References
-
Acar, N. (2021). Bir Kavram Analizi: Sosyal Medya mı, Sosyal Ağ mı?, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 241-262.
-
Acar, N., Çizmeci, B. ve Turan, A. (2021). A Research on Consumer Perceptions of Food and Beverage Marketing on Social Media, OPUS International Journal of Society Researches, 17(34), 813-830.
-
Akyol, C. (2021). Sürdürülebilir Turizm Anlayışı Kapsamında Bir Destinasyon Yönetim Modeli Önerisi, İmgelem, 5(9), 507-540.
-
Antczak, B. (2024). The Influence of Digital Marketing and Social Media Marketing on Consumer Buying Behavior, Journal of Modern Science, 56(2), 310-335.
-
Aras, S. (2023). Effects of Social Media on Restaurant Visit Intention and Willingness To Pay More: Generation Z, Eastern Journal of European Studies, 14(SI), 79-95.
-
Attiq, S., Mumtaz, S., Abbasi, A. Z. vd. (2024). Predicting Generation Z Consumers’ Food Waste Reduction Behavior Through Social Media Marketing Activities: A Mediated Model, Kybernetes.
-
Beyaz Özbey, İ. (2022). Dijitalleşme, Sosyal Medya ve Risk Toplumu, İmgelem, 6(10), 141-158.
-
Binbaşıoğlu, H., Türk, M. (2018). Y Kuşağının Yiyecek-İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi, Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 221-237.
-
Bushara, M., Abdou, A., Hassan, T. vd. (2023). Power of Social Media Marketing: How Perceived Value Mediates the Impact on Restaurant Followers’ Purchase Intention, Willingness to Pay a Premium Price, and E-Wom?, Sustainability, 15(6), 5331. Doi: https://doi.org/10.3390/su15065331
-
Cassidy, O., Bragg, M. ve Elbel, B. (2024). Virtual Reality–Based Food and Beverage Marketing: Potential Implications for Young People of Color, Knowledge Gaps, and Future Research Directions, JMIR Public Health and Surveillance, 10(1), e62807.
-
Çelik, M. (2023). Sosyal Medya Kullanımının Gastronomi Turizmine Etki Düzeyi Üzerine Bir İnceleme, Journal of Recreation and Tourism Research, 10(4), 1-13.
-
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık.
-
Dinç, L. (2023). The Influence of Social Media Influencers on Consumers’ Decision Making of Restaurant Choice, Journal of Tourism Leisure and Hospitality, 5(2), 115-124.
-
DiPietro, R. B., Crews, T. B., Gustafson, C. vd. (2012). The Use of Social Networking Sites in the Restaurant Industry: Best Practices, Journal of Foodservice Business Research, 15(3), 265-284.
-
Ertopcu, İ. (2019). Restoran İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 49-64.
-
George, D., Mallery, M. (2010). Spss For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference, 17.0 update, Boston: Pearson.
-
Ghiselli, R., Ma, J. (2015). Restaurant Social Media Usage in China: A Study of Industry Practices and Consumer Preferences, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 7(3), 251-265.
-
Glory, S., A., A., Agnes, E. ve Edim, E. (2024). E-Marketing and Sales Performance of Fast-Food Restaurants: Lessons From the Covid-19 Pandemic, Research Journal of Hospitality and Tourism Management, 3(1), 1-16. Doi: https://doi.org/10.52589/rjhtm-jblzitxa
-
Güngör, A. (2018). Sosyal Medya ve Tüketici Davranışları Arasındaki İlişki: Yiyecek İçecek İşletmeleri Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(68), 320-335.
-
Güngör, M. Y., Özdoğan, O. N. (2022). Kuşakların Sosyal Medya Kullanımının Yiyecek İçecek İşletmesi Tercihlerinde Yarattığı Farklılıklar, İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(1), 884-904.
-
Holmberg, C., Chaplin, J. E., Hillman, T. vd. (2016). Adolescents' Presentation of Food in Social Media: An Explorative Study, Appetite, 99, 121-129.
-
Hoogstins, E. (2017). Modelling on Social Media: Influencing Young Adults’ Food Choices (Master’s Thesis, Lund University, Sweden), Lund University Student Papers. https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8925466.
-
İbiş, S., Engin, Y. (2016). Öğrencilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Seçiminde Sosyal Medyanın Rolünün Belirlenmesi Determining The Role of Social Media Use For The Selection of Food and Beverage Enterprise, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 322-336.
-
Javaid, M., Haleem, A., Singh, R. P. vd. (2024). Digital Economy to Improve the Culture of Industry 4.0: A Study on Features, Implementation and Challenges, Green Technologies and Sustainability, 100083.
-
Kardeş Çolakoğlu, N., Ulema, Ş. (2021). En İyiler Sosyal Medyayı Nasıl Kullanıyor: Instagram Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 877–891.
-
Kim, W. G., Li, J. J. ve Brymer, R. A. (2016). The Impact of Social Media Reviews on Restaurant Performance: The Moderating Role of Excellence Certificate, International Journal of Hospitality Management, 55, 41-51.
-
Kucharczuk, A. J., Oliver, T. L. ve Dowdell, E. B. (2022). Social Media’s Influence on Adolescents′ Food Choices: A Mixed Studies Systematic Literature Review, Appetite, 168, 105765.
-
Kulak, H. (2023). Covid-19 Pandemisinin E-Ticaret Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, İmgelem, 7(12), 333-362.
-
Leblebici Koçer, L., Arslan Koçkaya, F. (2016). Tüketicilerin Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Tutum ve Düşüncelerinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Journal of International Social Research, 9(43).
-
Li, Q., Zhang, Q., Si, L. vd. (2019). Rumor Detection on Social Media: Datasets, Methods and Opportunities. arXiv Preprint, arXiv:1911.07199.
-
Muntinga, D. G., Moorman, M. ve Smit, E. G. (2011). Introducing COBRAs: Exploring Motivations for Brand-Related Social Media Use, International Journal of Advertising, 30(1), 13-46.
-
Ng, W., Ong, Y., Oan, K. vd. (2023). The Impact of Social Media and Key Opinion Leader on the Purchasing Behaviour in the Food and Beverage Industry in Malaysia, Journal of the Community Development in Asia. Doi: https://doi.org/10.32535/jcda.v6i3.2499
-
Nguyen, G. (2021). Social Media Impacts on Customer Satisfaction in Food and Beverage Business: Case of Juicy Rolly.
-
Pekerşen, Y., Kaplan, M. (2020). Tüketicilerin Yeme İçme Alışkanlıkları ve Yiyecek-İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medya Kullanımının Rolü: Muğla Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2362-2381.
-
Price, B., Jaffe, D. (2014). Your Customer Rules!: Delivering the Me2B Experiences That Today's Customers Demand, John Wiley & Sons.
-
Rodrigo, S. P. (2024). The Role of Social Media in Small and Medium-Sized Restaurant Businesses: A Case Study From Östersund, Sweden.
-
Sancak, E. T., Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği, Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 11-23.
-
Sashi, C. M., Brynildsen, G. ve Bilgihan, A. (2019). Social Media, Customer Engagement and Advocacy: An Empirical Investigation Using Twitter Data for Quick Service Restaurants, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(3), 1247-1272.
-
Selçuk, E., Usta, M. (2021). Kullanıcı Türevli İçeriğin Tüketicilerin Restoran Tercihlerine Etkisi: İzmir’de Bir Araştırma, International Journal of Contemporary Tourism Research, 5(2), 164-181.
-
Selçuk, O. (2022). Yeni Medya ve Sosyal Hizmet: Sosyal Medyanın Sosyal Hizmet Alanındaki Yeri, İmgelem, 6(11), 413-434.
-
Shah, P., Bhusal, N. ve Chettri, K. (2023). Influence of Social Media Usage on Generation Z’s Choice in Selecting Restaurants in Kathmandu, Journal of Business and Social Sciences Research, 8(1), 95-110. Doi: https://doi.org/10.3126/jbssr.v8i1.56592
-
Simeone, M., Scarpato, D. (2020). Sustainable Consumption: How Does Social Media Affect Food Choices?, Journal of Cleaner Production, 277.
-
Sparks, B. A., Perkins, H. E. & Buckley, R. (2013). Online Travel Reviews as Persuasive Communication: The Effects of Content Type, Source, and Certification Logos on Consumer Behavior, Tourism Management, 39, 1-9.
-
Sposito, V., Hand, M. ve Skarpness, B. (1983). On The Efficiency of Using The Sample Kurtosis in Selecting Optimal Lpestimators, Communications in Statistics Simulation and Computation, 12(3), 265-272. Doi: https://doi.org/10.1080/03610918308812318
-
Statista. (2023). Share of Social Media Users Worldwide by Gender and Platform. https://www.statista.com/
-
Sthapit, A., Shrestha, B. ve Hamal, S. (2023). Effect of Brand Coverage in Social Media on Customer Value Creation: A Study of Tourist-Based Restaurants in Nepal, Journal of Business and Management Review, 4(12), 912-930.
-
Sung, K., Tao, C. ve Slevitch, L. (2022). Do Strategy and Content Matter? Restaurant Firms’ Corporate Social Responsibility Communication on Twitter: A Social Network Theory Perspective, Tourism and Hospitality Research, 23(2), 200-212. Doi: https://doi.org/10.1177/14673584221103177
-
Suttikun, C., Mahasuweerachai, P. (2023). The Influence of Status Consumption and Social Media Marketing Strategies on Consumers’ Perceptions of Green and CSR Strategies: How the Effects Link to Emotional Attachment to Restaurants, Journal of Hospitality and Tourism Management, 56, 546-557.
-
Tamby Chik, C., Zulkepeley, A., Tarmizi, F. vd. (2019). Influence of Social Media on Consumers’ Food Choices, Insight Journal (IJ), 4(3), 21-34.
-
Thapliyal, K., Thapliyal, M. ve Thapliyal, D. (2024). Social Media and Health Communication: A Review of Advantages, Challenges, and Best Practices, Emerging Technologies for Health Literacy and Medical Practice, 364-384.
-
Tokay, S. B., Akın, M. Ş. (2021). Influencer Takip Etme ve Bırakma Kararına Yönelik Kullanıcı Deneyimleri, Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 911-929.
-
Tunç Sancak, E., Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği, Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 11-23. Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.13152321
-
Vural, Ş., Aksu, S. ve Yavuz, E. (2024). Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Yönetiminde Sosyal Medyanın Rolü: Ankara'da Bir Örgütsel Performans Değerlendirmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies. Doi: https://doi.org/10.21325/jotags.2024.1485
-
Wang, X., Chen, X. ve Gu, Z. (2024). Online Information Reviews to Boost Tourism in the B&B Industry to Reveal the Truth and Nexus, Information, 15(2), 103.
-
Zeng, B., Gerritsen, R. (2014). What Do We Know About Social Media in Tourism? A Review, Tourism Management Perspectives, 10, 27-36.
-
Zhao, Z., Cheng, M. (2024). A Narrative Review of Social Media İnterventions Aimed at Reducing Food Waste in Tourism and Hospitality, Current Issues in Tourism, 1-21.
Year 2025,
Issue: Yeni Medya Çalışmaları, 435 - 454, 28.09.2025
Süleyman Akkaşoğlu
,
Birgül Aydın
References
-
Acar, N. (2021). Bir Kavram Analizi: Sosyal Medya mı, Sosyal Ağ mı?, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 241-262.
-
Acar, N., Çizmeci, B. ve Turan, A. (2021). A Research on Consumer Perceptions of Food and Beverage Marketing on Social Media, OPUS International Journal of Society Researches, 17(34), 813-830.
-
Akyol, C. (2021). Sürdürülebilir Turizm Anlayışı Kapsamında Bir Destinasyon Yönetim Modeli Önerisi, İmgelem, 5(9), 507-540.
-
Antczak, B. (2024). The Influence of Digital Marketing and Social Media Marketing on Consumer Buying Behavior, Journal of Modern Science, 56(2), 310-335.
-
Aras, S. (2023). Effects of Social Media on Restaurant Visit Intention and Willingness To Pay More: Generation Z, Eastern Journal of European Studies, 14(SI), 79-95.
-
Attiq, S., Mumtaz, S., Abbasi, A. Z. vd. (2024). Predicting Generation Z Consumers’ Food Waste Reduction Behavior Through Social Media Marketing Activities: A Mediated Model, Kybernetes.
-
Beyaz Özbey, İ. (2022). Dijitalleşme, Sosyal Medya ve Risk Toplumu, İmgelem, 6(10), 141-158.
-
Binbaşıoğlu, H., Türk, M. (2018). Y Kuşağının Yiyecek-İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi, Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 221-237.
-
Bushara, M., Abdou, A., Hassan, T. vd. (2023). Power of Social Media Marketing: How Perceived Value Mediates the Impact on Restaurant Followers’ Purchase Intention, Willingness to Pay a Premium Price, and E-Wom?, Sustainability, 15(6), 5331. Doi: https://doi.org/10.3390/su15065331
-
Cassidy, O., Bragg, M. ve Elbel, B. (2024). Virtual Reality–Based Food and Beverage Marketing: Potential Implications for Young People of Color, Knowledge Gaps, and Future Research Directions, JMIR Public Health and Surveillance, 10(1), e62807.
-
Çelik, M. (2023). Sosyal Medya Kullanımının Gastronomi Turizmine Etki Düzeyi Üzerine Bir İnceleme, Journal of Recreation and Tourism Research, 10(4), 1-13.
-
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık.
-
Dinç, L. (2023). The Influence of Social Media Influencers on Consumers’ Decision Making of Restaurant Choice, Journal of Tourism Leisure and Hospitality, 5(2), 115-124.
-
DiPietro, R. B., Crews, T. B., Gustafson, C. vd. (2012). The Use of Social Networking Sites in the Restaurant Industry: Best Practices, Journal of Foodservice Business Research, 15(3), 265-284.
-
Ertopcu, İ. (2019). Restoran İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 49-64.
-
George, D., Mallery, M. (2010). Spss For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference, 17.0 update, Boston: Pearson.
-
Ghiselli, R., Ma, J. (2015). Restaurant Social Media Usage in China: A Study of Industry Practices and Consumer Preferences, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 7(3), 251-265.
-
Glory, S., A., A., Agnes, E. ve Edim, E. (2024). E-Marketing and Sales Performance of Fast-Food Restaurants: Lessons From the Covid-19 Pandemic, Research Journal of Hospitality and Tourism Management, 3(1), 1-16. Doi: https://doi.org/10.52589/rjhtm-jblzitxa
-
Güngör, A. (2018). Sosyal Medya ve Tüketici Davranışları Arasındaki İlişki: Yiyecek İçecek İşletmeleri Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(68), 320-335.
-
Güngör, M. Y., Özdoğan, O. N. (2022). Kuşakların Sosyal Medya Kullanımının Yiyecek İçecek İşletmesi Tercihlerinde Yarattığı Farklılıklar, İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(1), 884-904.
-
Holmberg, C., Chaplin, J. E., Hillman, T. vd. (2016). Adolescents' Presentation of Food in Social Media: An Explorative Study, Appetite, 99, 121-129.
-
Hoogstins, E. (2017). Modelling on Social Media: Influencing Young Adults’ Food Choices (Master’s Thesis, Lund University, Sweden), Lund University Student Papers. https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8925466.
-
İbiş, S., Engin, Y. (2016). Öğrencilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Seçiminde Sosyal Medyanın Rolünün Belirlenmesi Determining The Role of Social Media Use For The Selection of Food and Beverage Enterprise, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 322-336.
-
Javaid, M., Haleem, A., Singh, R. P. vd. (2024). Digital Economy to Improve the Culture of Industry 4.0: A Study on Features, Implementation and Challenges, Green Technologies and Sustainability, 100083.
-
Kardeş Çolakoğlu, N., Ulema, Ş. (2021). En İyiler Sosyal Medyayı Nasıl Kullanıyor: Instagram Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 877–891.
-
Kim, W. G., Li, J. J. ve Brymer, R. A. (2016). The Impact of Social Media Reviews on Restaurant Performance: The Moderating Role of Excellence Certificate, International Journal of Hospitality Management, 55, 41-51.
-
Kucharczuk, A. J., Oliver, T. L. ve Dowdell, E. B. (2022). Social Media’s Influence on Adolescents′ Food Choices: A Mixed Studies Systematic Literature Review, Appetite, 168, 105765.
-
Kulak, H. (2023). Covid-19 Pandemisinin E-Ticaret Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, İmgelem, 7(12), 333-362.
-
Leblebici Koçer, L., Arslan Koçkaya, F. (2016). Tüketicilerin Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Tutum ve Düşüncelerinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Journal of International Social Research, 9(43).
-
Li, Q., Zhang, Q., Si, L. vd. (2019). Rumor Detection on Social Media: Datasets, Methods and Opportunities. arXiv Preprint, arXiv:1911.07199.
-
Muntinga, D. G., Moorman, M. ve Smit, E. G. (2011). Introducing COBRAs: Exploring Motivations for Brand-Related Social Media Use, International Journal of Advertising, 30(1), 13-46.
-
Ng, W., Ong, Y., Oan, K. vd. (2023). The Impact of Social Media and Key Opinion Leader on the Purchasing Behaviour in the Food and Beverage Industry in Malaysia, Journal of the Community Development in Asia. Doi: https://doi.org/10.32535/jcda.v6i3.2499
-
Nguyen, G. (2021). Social Media Impacts on Customer Satisfaction in Food and Beverage Business: Case of Juicy Rolly.
-
Pekerşen, Y., Kaplan, M. (2020). Tüketicilerin Yeme İçme Alışkanlıkları ve Yiyecek-İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medya Kullanımının Rolü: Muğla Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2362-2381.
-
Price, B., Jaffe, D. (2014). Your Customer Rules!: Delivering the Me2B Experiences That Today's Customers Demand, John Wiley & Sons.
-
Rodrigo, S. P. (2024). The Role of Social Media in Small and Medium-Sized Restaurant Businesses: A Case Study From Östersund, Sweden.
-
Sancak, E. T., Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği, Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 11-23.
-
Sashi, C. M., Brynildsen, G. ve Bilgihan, A. (2019). Social Media, Customer Engagement and Advocacy: An Empirical Investigation Using Twitter Data for Quick Service Restaurants, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(3), 1247-1272.
-
Selçuk, E., Usta, M. (2021). Kullanıcı Türevli İçeriğin Tüketicilerin Restoran Tercihlerine Etkisi: İzmir’de Bir Araştırma, International Journal of Contemporary Tourism Research, 5(2), 164-181.
-
Selçuk, O. (2022). Yeni Medya ve Sosyal Hizmet: Sosyal Medyanın Sosyal Hizmet Alanındaki Yeri, İmgelem, 6(11), 413-434.
-
Shah, P., Bhusal, N. ve Chettri, K. (2023). Influence of Social Media Usage on Generation Z’s Choice in Selecting Restaurants in Kathmandu, Journal of Business and Social Sciences Research, 8(1), 95-110. Doi: https://doi.org/10.3126/jbssr.v8i1.56592
-
Simeone, M., Scarpato, D. (2020). Sustainable Consumption: How Does Social Media Affect Food Choices?, Journal of Cleaner Production, 277.
-
Sparks, B. A., Perkins, H. E. & Buckley, R. (2013). Online Travel Reviews as Persuasive Communication: The Effects of Content Type, Source, and Certification Logos on Consumer Behavior, Tourism Management, 39, 1-9.
-
Sposito, V., Hand, M. ve Skarpness, B. (1983). On The Efficiency of Using The Sample Kurtosis in Selecting Optimal Lpestimators, Communications in Statistics Simulation and Computation, 12(3), 265-272. Doi: https://doi.org/10.1080/03610918308812318
-
Statista. (2023). Share of Social Media Users Worldwide by Gender and Platform. https://www.statista.com/
-
Sthapit, A., Shrestha, B. ve Hamal, S. (2023). Effect of Brand Coverage in Social Media on Customer Value Creation: A Study of Tourist-Based Restaurants in Nepal, Journal of Business and Management Review, 4(12), 912-930.
-
Sung, K., Tao, C. ve Slevitch, L. (2022). Do Strategy and Content Matter? Restaurant Firms’ Corporate Social Responsibility Communication on Twitter: A Social Network Theory Perspective, Tourism and Hospitality Research, 23(2), 200-212. Doi: https://doi.org/10.1177/14673584221103177
-
Suttikun, C., Mahasuweerachai, P. (2023). The Influence of Status Consumption and Social Media Marketing Strategies on Consumers’ Perceptions of Green and CSR Strategies: How the Effects Link to Emotional Attachment to Restaurants, Journal of Hospitality and Tourism Management, 56, 546-557.
-
Tamby Chik, C., Zulkepeley, A., Tarmizi, F. vd. (2019). Influence of Social Media on Consumers’ Food Choices, Insight Journal (IJ), 4(3), 21-34.
-
Thapliyal, K., Thapliyal, M. ve Thapliyal, D. (2024). Social Media and Health Communication: A Review of Advantages, Challenges, and Best Practices, Emerging Technologies for Health Literacy and Medical Practice, 364-384.
-
Tokay, S. B., Akın, M. Ş. (2021). Influencer Takip Etme ve Bırakma Kararına Yönelik Kullanıcı Deneyimleri, Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 911-929.
-
Tunç Sancak, E., Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği, Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 11-23. Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.13152321
-
Vural, Ş., Aksu, S. ve Yavuz, E. (2024). Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Yönetiminde Sosyal Medyanın Rolü: Ankara'da Bir Örgütsel Performans Değerlendirmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies. Doi: https://doi.org/10.21325/jotags.2024.1485
-
Wang, X., Chen, X. ve Gu, Z. (2024). Online Information Reviews to Boost Tourism in the B&B Industry to Reveal the Truth and Nexus, Information, 15(2), 103.
-
Zeng, B., Gerritsen, R. (2014). What Do We Know About Social Media in Tourism? A Review, Tourism Management Perspectives, 10, 27-36.
-
Zhao, Z., Cheng, M. (2024). A Narrative Review of Social Media İnterventions Aimed at Reducing Food Waste in Tourism and Hospitality, Current Issues in Tourism, 1-21.
Tüketicilerin Yiyecek İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medya Kullanımı
Year 2025,
Issue: Yeni Medya Çalışmaları, 435 - 454, 28.09.2025
Süleyman Akkaşoğlu
,
Birgül Aydın
Abstract
Günümüzde sosyal medya platformlarının küresel ölçekte artan kullanımı, bu mecraların yalnızca sosyalleşme ve eğlence aracı olmanın ötesinde, tüketici davranışlarını etkileyen güçlü bir iletişim kanalı haline geldiğini ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın amacı, sosyal medyanın tüketicilerin yiyecek ve içecek işletmesi tercihlerine olan etkisini analiz etmektir. Bu doğrultuda, Türkiye genelinde sosyal medya kullanan bireylerden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 386 kişiye anket uygulanarak veri toplanmıştır. Elde edilen veriler açıklayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, korelasyon analizi ve farklılık analizleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, sosyal medya kullanımının yiyecek ve içecek işletmesi tercihi üzerinde %44 oranında istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi bulunmaktadır. Ayrıca, kadın katılımcıların erkeklere kıyasla sosyal medyada yer alan tüketici yorumları, değerlendirmeler ve görsellerden daha fazla etkilendikleri saptanmıştır. Eğitim düzeyinin artmasıyla birlikte sosyal medya içeriklerinin işletme tercihleri üzerindeki belirleyiciliğinin de arttığı görülmüştür. Bu çalışma, yiyecek ve içecek sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin sosyal medya stratejilerinin geliştirilmesine yönelik önemli bulgular sunmakta ve gelecekte yapılacak araştırmalara çeşitli önerilerde bulunmaktadır.
Ethical Statement
Bu çalışmanın verileri Doğuş Üniversitesi Etik Kurulu’nun 05.05.2025 tarihli toplantısında alınan “2025/86” numaralı karar izniyle elde edilmiştir.
References
-
Acar, N. (2021). Bir Kavram Analizi: Sosyal Medya mı, Sosyal Ağ mı?, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 241-262.
-
Acar, N., Çizmeci, B. ve Turan, A. (2021). A Research on Consumer Perceptions of Food and Beverage Marketing on Social Media, OPUS International Journal of Society Researches, 17(34), 813-830.
-
Akyol, C. (2021). Sürdürülebilir Turizm Anlayışı Kapsamında Bir Destinasyon Yönetim Modeli Önerisi, İmgelem, 5(9), 507-540.
-
Antczak, B. (2024). The Influence of Digital Marketing and Social Media Marketing on Consumer Buying Behavior, Journal of Modern Science, 56(2), 310-335.
-
Aras, S. (2023). Effects of Social Media on Restaurant Visit Intention and Willingness To Pay More: Generation Z, Eastern Journal of European Studies, 14(SI), 79-95.
-
Attiq, S., Mumtaz, S., Abbasi, A. Z. vd. (2024). Predicting Generation Z Consumers’ Food Waste Reduction Behavior Through Social Media Marketing Activities: A Mediated Model, Kybernetes.
-
Beyaz Özbey, İ. (2022). Dijitalleşme, Sosyal Medya ve Risk Toplumu, İmgelem, 6(10), 141-158.
-
Binbaşıoğlu, H., Türk, M. (2018). Y Kuşağının Yiyecek-İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi, Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 221-237.
-
Bushara, M., Abdou, A., Hassan, T. vd. (2023). Power of Social Media Marketing: How Perceived Value Mediates the Impact on Restaurant Followers’ Purchase Intention, Willingness to Pay a Premium Price, and E-Wom?, Sustainability, 15(6), 5331. Doi: https://doi.org/10.3390/su15065331
-
Cassidy, O., Bragg, M. ve Elbel, B. (2024). Virtual Reality–Based Food and Beverage Marketing: Potential Implications for Young People of Color, Knowledge Gaps, and Future Research Directions, JMIR Public Health and Surveillance, 10(1), e62807.
-
Çelik, M. (2023). Sosyal Medya Kullanımının Gastronomi Turizmine Etki Düzeyi Üzerine Bir İnceleme, Journal of Recreation and Tourism Research, 10(4), 1-13.
-
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık.
-
Dinç, L. (2023). The Influence of Social Media Influencers on Consumers’ Decision Making of Restaurant Choice, Journal of Tourism Leisure and Hospitality, 5(2), 115-124.
-
DiPietro, R. B., Crews, T. B., Gustafson, C. vd. (2012). The Use of Social Networking Sites in the Restaurant Industry: Best Practices, Journal of Foodservice Business Research, 15(3), 265-284.
-
Ertopcu, İ. (2019). Restoran İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 49-64.
-
George, D., Mallery, M. (2010). Spss For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference, 17.0 update, Boston: Pearson.
-
Ghiselli, R., Ma, J. (2015). Restaurant Social Media Usage in China: A Study of Industry Practices and Consumer Preferences, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 7(3), 251-265.
-
Glory, S., A., A., Agnes, E. ve Edim, E. (2024). E-Marketing and Sales Performance of Fast-Food Restaurants: Lessons From the Covid-19 Pandemic, Research Journal of Hospitality and Tourism Management, 3(1), 1-16. Doi: https://doi.org/10.52589/rjhtm-jblzitxa
-
Güngör, A. (2018). Sosyal Medya ve Tüketici Davranışları Arasındaki İlişki: Yiyecek İçecek İşletmeleri Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(68), 320-335.
-
Güngör, M. Y., Özdoğan, O. N. (2022). Kuşakların Sosyal Medya Kullanımının Yiyecek İçecek İşletmesi Tercihlerinde Yarattığı Farklılıklar, İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(1), 884-904.
-
Holmberg, C., Chaplin, J. E., Hillman, T. vd. (2016). Adolescents' Presentation of Food in Social Media: An Explorative Study, Appetite, 99, 121-129.
-
Hoogstins, E. (2017). Modelling on Social Media: Influencing Young Adults’ Food Choices (Master’s Thesis, Lund University, Sweden), Lund University Student Papers. https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8925466.
-
İbiş, S., Engin, Y. (2016). Öğrencilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Seçiminde Sosyal Medyanın Rolünün Belirlenmesi Determining The Role of Social Media Use For The Selection of Food and Beverage Enterprise, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 322-336.
-
Javaid, M., Haleem, A., Singh, R. P. vd. (2024). Digital Economy to Improve the Culture of Industry 4.0: A Study on Features, Implementation and Challenges, Green Technologies and Sustainability, 100083.
-
Kardeş Çolakoğlu, N., Ulema, Ş. (2021). En İyiler Sosyal Medyayı Nasıl Kullanıyor: Instagram Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 877–891.
-
Kim, W. G., Li, J. J. ve Brymer, R. A. (2016). The Impact of Social Media Reviews on Restaurant Performance: The Moderating Role of Excellence Certificate, International Journal of Hospitality Management, 55, 41-51.
-
Kucharczuk, A. J., Oliver, T. L. ve Dowdell, E. B. (2022). Social Media’s Influence on Adolescents′ Food Choices: A Mixed Studies Systematic Literature Review, Appetite, 168, 105765.
-
Kulak, H. (2023). Covid-19 Pandemisinin E-Ticaret Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, İmgelem, 7(12), 333-362.
-
Leblebici Koçer, L., Arslan Koçkaya, F. (2016). Tüketicilerin Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Tutum ve Düşüncelerinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Journal of International Social Research, 9(43).
-
Li, Q., Zhang, Q., Si, L. vd. (2019). Rumor Detection on Social Media: Datasets, Methods and Opportunities. arXiv Preprint, arXiv:1911.07199.
-
Muntinga, D. G., Moorman, M. ve Smit, E. G. (2011). Introducing COBRAs: Exploring Motivations for Brand-Related Social Media Use, International Journal of Advertising, 30(1), 13-46.
-
Ng, W., Ong, Y., Oan, K. vd. (2023). The Impact of Social Media and Key Opinion Leader on the Purchasing Behaviour in the Food and Beverage Industry in Malaysia, Journal of the Community Development in Asia. Doi: https://doi.org/10.32535/jcda.v6i3.2499
-
Nguyen, G. (2021). Social Media Impacts on Customer Satisfaction in Food and Beverage Business: Case of Juicy Rolly.
-
Pekerşen, Y., Kaplan, M. (2020). Tüketicilerin Yeme İçme Alışkanlıkları ve Yiyecek-İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medya Kullanımının Rolü: Muğla Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2362-2381.
-
Price, B., Jaffe, D. (2014). Your Customer Rules!: Delivering the Me2B Experiences That Today's Customers Demand, John Wiley & Sons.
-
Rodrigo, S. P. (2024). The Role of Social Media in Small and Medium-Sized Restaurant Businesses: A Case Study From Östersund, Sweden.
-
Sancak, E. T., Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği, Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 11-23.
-
Sashi, C. M., Brynildsen, G. ve Bilgihan, A. (2019). Social Media, Customer Engagement and Advocacy: An Empirical Investigation Using Twitter Data for Quick Service Restaurants, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(3), 1247-1272.
-
Selçuk, E., Usta, M. (2021). Kullanıcı Türevli İçeriğin Tüketicilerin Restoran Tercihlerine Etkisi: İzmir’de Bir Araştırma, International Journal of Contemporary Tourism Research, 5(2), 164-181.
-
Selçuk, O. (2022). Yeni Medya ve Sosyal Hizmet: Sosyal Medyanın Sosyal Hizmet Alanındaki Yeri, İmgelem, 6(11), 413-434.
-
Shah, P., Bhusal, N. ve Chettri, K. (2023). Influence of Social Media Usage on Generation Z’s Choice in Selecting Restaurants in Kathmandu, Journal of Business and Social Sciences Research, 8(1), 95-110. Doi: https://doi.org/10.3126/jbssr.v8i1.56592
-
Simeone, M., Scarpato, D. (2020). Sustainable Consumption: How Does Social Media Affect Food Choices?, Journal of Cleaner Production, 277.
-
Sparks, B. A., Perkins, H. E. & Buckley, R. (2013). Online Travel Reviews as Persuasive Communication: The Effects of Content Type, Source, and Certification Logos on Consumer Behavior, Tourism Management, 39, 1-9.
-
Sposito, V., Hand, M. ve Skarpness, B. (1983). On The Efficiency of Using The Sample Kurtosis in Selecting Optimal Lpestimators, Communications in Statistics Simulation and Computation, 12(3), 265-272. Doi: https://doi.org/10.1080/03610918308812318
-
Statista. (2023). Share of Social Media Users Worldwide by Gender and Platform. https://www.statista.com/
-
Sthapit, A., Shrestha, B. ve Hamal, S. (2023). Effect of Brand Coverage in Social Media on Customer Value Creation: A Study of Tourist-Based Restaurants in Nepal, Journal of Business and Management Review, 4(12), 912-930.
-
Sung, K., Tao, C. ve Slevitch, L. (2022). Do Strategy and Content Matter? Restaurant Firms’ Corporate Social Responsibility Communication on Twitter: A Social Network Theory Perspective, Tourism and Hospitality Research, 23(2), 200-212. Doi: https://doi.org/10.1177/14673584221103177
-
Suttikun, C., Mahasuweerachai, P. (2023). The Influence of Status Consumption and Social Media Marketing Strategies on Consumers’ Perceptions of Green and CSR Strategies: How the Effects Link to Emotional Attachment to Restaurants, Journal of Hospitality and Tourism Management, 56, 546-557.
-
Tamby Chik, C., Zulkepeley, A., Tarmizi, F. vd. (2019). Influence of Social Media on Consumers’ Food Choices, Insight Journal (IJ), 4(3), 21-34.
-
Thapliyal, K., Thapliyal, M. ve Thapliyal, D. (2024). Social Media and Health Communication: A Review of Advantages, Challenges, and Best Practices, Emerging Technologies for Health Literacy and Medical Practice, 364-384.
-
Tokay, S. B., Akın, M. Ş. (2021). Influencer Takip Etme ve Bırakma Kararına Yönelik Kullanıcı Deneyimleri, Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 911-929.
-
Tunç Sancak, E., Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği, Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 11-23. Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.13152321
-
Vural, Ş., Aksu, S. ve Yavuz, E. (2024). Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Yönetiminde Sosyal Medyanın Rolü: Ankara'da Bir Örgütsel Performans Değerlendirmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies. Doi: https://doi.org/10.21325/jotags.2024.1485
-
Wang, X., Chen, X. ve Gu, Z. (2024). Online Information Reviews to Boost Tourism in the B&B Industry to Reveal the Truth and Nexus, Information, 15(2), 103.
-
Zeng, B., Gerritsen, R. (2014). What Do We Know About Social Media in Tourism? A Review, Tourism Management Perspectives, 10, 27-36.
-
Zhao, Z., Cheng, M. (2024). A Narrative Review of Social Media İnterventions Aimed at Reducing Food Waste in Tourism and Hospitality, Current Issues in Tourism, 1-21.
The Use of Social Media on Consumers' Food and Beverage Business Preferences
Year 2025,
Issue: Yeni Medya Çalışmaları, 435 - 454, 28.09.2025
Süleyman Akkaşoğlu
,
Birgül Aydın
Abstract
Today, the increasing use of social media platforms on a global scale reveals that these channels have become not only a means of socializing and entertainment, but also a powerful communication channel that influences consumer behavior. The aim of this study is to analyze the impact of social media on consumers' food and beverage establishment preferences. In this direction, data were collected by applying a questionnaire to 386 individuals selected by simple random sampling method from individuals using social media across Turkey. The data obtained were evaluated using explanatory factor analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis and difference analysis. According to the research findings, social media use has a statistically significant effect of 44% on food and beverage establishment preference. It was also found that female participants were more influenced by consumer comments, reviews and images on social media than male participants. It has been observed that the determinants of social media content on business preferences increase with increasing education level. This study provides important findings for the development of social media strategies of businesses operating in the food and beverage sector and provides various suggestions for future research.
Ethical Statement
The data of this study were obtained with the permission of the decision numbered “2025/86” taken at the meeting of Doğuş University Ethics Committee dated 05.05.2025.
References
-
Acar, N. (2021). Bir Kavram Analizi: Sosyal Medya mı, Sosyal Ağ mı?, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 241-262.
-
Acar, N., Çizmeci, B. ve Turan, A. (2021). A Research on Consumer Perceptions of Food and Beverage Marketing on Social Media, OPUS International Journal of Society Researches, 17(34), 813-830.
-
Akyol, C. (2021). Sürdürülebilir Turizm Anlayışı Kapsamında Bir Destinasyon Yönetim Modeli Önerisi, İmgelem, 5(9), 507-540.
-
Antczak, B. (2024). The Influence of Digital Marketing and Social Media Marketing on Consumer Buying Behavior, Journal of Modern Science, 56(2), 310-335.
-
Aras, S. (2023). Effects of Social Media on Restaurant Visit Intention and Willingness To Pay More: Generation Z, Eastern Journal of European Studies, 14(SI), 79-95.
-
Attiq, S., Mumtaz, S., Abbasi, A. Z. vd. (2024). Predicting Generation Z Consumers’ Food Waste Reduction Behavior Through Social Media Marketing Activities: A Mediated Model, Kybernetes.
-
Beyaz Özbey, İ. (2022). Dijitalleşme, Sosyal Medya ve Risk Toplumu, İmgelem, 6(10), 141-158.
-
Binbaşıoğlu, H., Türk, M. (2018). Y Kuşağının Yiyecek-İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi, Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 221-237.
-
Bushara, M., Abdou, A., Hassan, T. vd. (2023). Power of Social Media Marketing: How Perceived Value Mediates the Impact on Restaurant Followers’ Purchase Intention, Willingness to Pay a Premium Price, and E-Wom?, Sustainability, 15(6), 5331. Doi: https://doi.org/10.3390/su15065331
-
Cassidy, O., Bragg, M. ve Elbel, B. (2024). Virtual Reality–Based Food and Beverage Marketing: Potential Implications for Young People of Color, Knowledge Gaps, and Future Research Directions, JMIR Public Health and Surveillance, 10(1), e62807.
-
Çelik, M. (2023). Sosyal Medya Kullanımının Gastronomi Turizmine Etki Düzeyi Üzerine Bir İnceleme, Journal of Recreation and Tourism Research, 10(4), 1-13.
-
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık.
-
Dinç, L. (2023). The Influence of Social Media Influencers on Consumers’ Decision Making of Restaurant Choice, Journal of Tourism Leisure and Hospitality, 5(2), 115-124.
-
DiPietro, R. B., Crews, T. B., Gustafson, C. vd. (2012). The Use of Social Networking Sites in the Restaurant Industry: Best Practices, Journal of Foodservice Business Research, 15(3), 265-284.
-
Ertopcu, İ. (2019). Restoran İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 49-64.
-
George, D., Mallery, M. (2010). Spss For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference, 17.0 update, Boston: Pearson.
-
Ghiselli, R., Ma, J. (2015). Restaurant Social Media Usage in China: A Study of Industry Practices and Consumer Preferences, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 7(3), 251-265.
-
Glory, S., A., A., Agnes, E. ve Edim, E. (2024). E-Marketing and Sales Performance of Fast-Food Restaurants: Lessons From the Covid-19 Pandemic, Research Journal of Hospitality and Tourism Management, 3(1), 1-16. Doi: https://doi.org/10.52589/rjhtm-jblzitxa
-
Güngör, A. (2018). Sosyal Medya ve Tüketici Davranışları Arasındaki İlişki: Yiyecek İçecek İşletmeleri Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(68), 320-335.
-
Güngör, M. Y., Özdoğan, O. N. (2022). Kuşakların Sosyal Medya Kullanımının Yiyecek İçecek İşletmesi Tercihlerinde Yarattığı Farklılıklar, İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(1), 884-904.
-
Holmberg, C., Chaplin, J. E., Hillman, T. vd. (2016). Adolescents' Presentation of Food in Social Media: An Explorative Study, Appetite, 99, 121-129.
-
Hoogstins, E. (2017). Modelling on Social Media: Influencing Young Adults’ Food Choices (Master’s Thesis, Lund University, Sweden), Lund University Student Papers. https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8925466.
-
İbiş, S., Engin, Y. (2016). Öğrencilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Seçiminde Sosyal Medyanın Rolünün Belirlenmesi Determining The Role of Social Media Use For The Selection of Food and Beverage Enterprise, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 322-336.
-
Javaid, M., Haleem, A., Singh, R. P. vd. (2024). Digital Economy to Improve the Culture of Industry 4.0: A Study on Features, Implementation and Challenges, Green Technologies and Sustainability, 100083.
-
Kardeş Çolakoğlu, N., Ulema, Ş. (2021). En İyiler Sosyal Medyayı Nasıl Kullanıyor: Instagram Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 877–891.
-
Kim, W. G., Li, J. J. ve Brymer, R. A. (2016). The Impact of Social Media Reviews on Restaurant Performance: The Moderating Role of Excellence Certificate, International Journal of Hospitality Management, 55, 41-51.
-
Kucharczuk, A. J., Oliver, T. L. ve Dowdell, E. B. (2022). Social Media’s Influence on Adolescents′ Food Choices: A Mixed Studies Systematic Literature Review, Appetite, 168, 105765.
-
Kulak, H. (2023). Covid-19 Pandemisinin E-Ticaret Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, İmgelem, 7(12), 333-362.
-
Leblebici Koçer, L., Arslan Koçkaya, F. (2016). Tüketicilerin Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Tutum ve Düşüncelerinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Journal of International Social Research, 9(43).
-
Li, Q., Zhang, Q., Si, L. vd. (2019). Rumor Detection on Social Media: Datasets, Methods and Opportunities. arXiv Preprint, arXiv:1911.07199.
-
Muntinga, D. G., Moorman, M. ve Smit, E. G. (2011). Introducing COBRAs: Exploring Motivations for Brand-Related Social Media Use, International Journal of Advertising, 30(1), 13-46.
-
Ng, W., Ong, Y., Oan, K. vd. (2023). The Impact of Social Media and Key Opinion Leader on the Purchasing Behaviour in the Food and Beverage Industry in Malaysia, Journal of the Community Development in Asia. Doi: https://doi.org/10.32535/jcda.v6i3.2499
-
Nguyen, G. (2021). Social Media Impacts on Customer Satisfaction in Food and Beverage Business: Case of Juicy Rolly.
-
Pekerşen, Y., Kaplan, M. (2020). Tüketicilerin Yeme İçme Alışkanlıkları ve Yiyecek-İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medya Kullanımının Rolü: Muğla Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2362-2381.
-
Price, B., Jaffe, D. (2014). Your Customer Rules!: Delivering the Me2B Experiences That Today's Customers Demand, John Wiley & Sons.
-
Rodrigo, S. P. (2024). The Role of Social Media in Small and Medium-Sized Restaurant Businesses: A Case Study From Östersund, Sweden.
-
Sancak, E. T., Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği, Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 11-23.
-
Sashi, C. M., Brynildsen, G. ve Bilgihan, A. (2019). Social Media, Customer Engagement and Advocacy: An Empirical Investigation Using Twitter Data for Quick Service Restaurants, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(3), 1247-1272.
-
Selçuk, E., Usta, M. (2021). Kullanıcı Türevli İçeriğin Tüketicilerin Restoran Tercihlerine Etkisi: İzmir’de Bir Araştırma, International Journal of Contemporary Tourism Research, 5(2), 164-181.
-
Selçuk, O. (2022). Yeni Medya ve Sosyal Hizmet: Sosyal Medyanın Sosyal Hizmet Alanındaki Yeri, İmgelem, 6(11), 413-434.
-
Shah, P., Bhusal, N. ve Chettri, K. (2023). Influence of Social Media Usage on Generation Z’s Choice in Selecting Restaurants in Kathmandu, Journal of Business and Social Sciences Research, 8(1), 95-110. Doi: https://doi.org/10.3126/jbssr.v8i1.56592
-
Simeone, M., Scarpato, D. (2020). Sustainable Consumption: How Does Social Media Affect Food Choices?, Journal of Cleaner Production, 277.
-
Sparks, B. A., Perkins, H. E. & Buckley, R. (2013). Online Travel Reviews as Persuasive Communication: The Effects of Content Type, Source, and Certification Logos on Consumer Behavior, Tourism Management, 39, 1-9.
-
Sposito, V., Hand, M. ve Skarpness, B. (1983). On The Efficiency of Using The Sample Kurtosis in Selecting Optimal Lpestimators, Communications in Statistics Simulation and Computation, 12(3), 265-272. Doi: https://doi.org/10.1080/03610918308812318
-
Statista. (2023). Share of Social Media Users Worldwide by Gender and Platform. https://www.statista.com/
-
Sthapit, A., Shrestha, B. ve Hamal, S. (2023). Effect of Brand Coverage in Social Media on Customer Value Creation: A Study of Tourist-Based Restaurants in Nepal, Journal of Business and Management Review, 4(12), 912-930.
-
Sung, K., Tao, C. ve Slevitch, L. (2022). Do Strategy and Content Matter? Restaurant Firms’ Corporate Social Responsibility Communication on Twitter: A Social Network Theory Perspective, Tourism and Hospitality Research, 23(2), 200-212. Doi: https://doi.org/10.1177/14673584221103177
-
Suttikun, C., Mahasuweerachai, P. (2023). The Influence of Status Consumption and Social Media Marketing Strategies on Consumers’ Perceptions of Green and CSR Strategies: How the Effects Link to Emotional Attachment to Restaurants, Journal of Hospitality and Tourism Management, 56, 546-557.
-
Tamby Chik, C., Zulkepeley, A., Tarmizi, F. vd. (2019). Influence of Social Media on Consumers’ Food Choices, Insight Journal (IJ), 4(3), 21-34.
-
Thapliyal, K., Thapliyal, M. ve Thapliyal, D. (2024). Social Media and Health Communication: A Review of Advantages, Challenges, and Best Practices, Emerging Technologies for Health Literacy and Medical Practice, 364-384.
-
Tokay, S. B., Akın, M. Ş. (2021). Influencer Takip Etme ve Bırakma Kararına Yönelik Kullanıcı Deneyimleri, Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 911-929.
-
Tunç Sancak, E., Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği, Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 11-23. Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.13152321
-
Vural, Ş., Aksu, S. ve Yavuz, E. (2024). Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Yönetiminde Sosyal Medyanın Rolü: Ankara'da Bir Örgütsel Performans Değerlendirmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies. Doi: https://doi.org/10.21325/jotags.2024.1485
-
Wang, X., Chen, X. ve Gu, Z. (2024). Online Information Reviews to Boost Tourism in the B&B Industry to Reveal the Truth and Nexus, Information, 15(2), 103.
-
Zeng, B., Gerritsen, R. (2014). What Do We Know About Social Media in Tourism? A Review, Tourism Management Perspectives, 10, 27-36.
-
Zhao, Z., Cheng, M. (2024). A Narrative Review of Social Media İnterventions Aimed at Reducing Food Waste in Tourism and Hospitality, Current Issues in Tourism, 1-21.