Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2017, Volume: 2 Issue: 3, 67 - 84, 31.07.2017

Abstract

Prensip olarak, konişmento taşıyıcı ile taşıtan arasındaki malların taşınmasına ilişkin hukuki ilişkiyi düzenlemektedir. Burada taraflar arasındaki anlaşmazlık, deniz taşımacılığının tamamlanmasını müteakiben, sigortalı kargoyu karayoluyla taşıyan araçta, kargonun alıcıya teslimi öncesinde araçta meydana gelen yangın sonucundakarşılaşılan zarar ve hasar için taşıyıcının sorumlu tutulup tutulamayacağıdır.

Davacı sigorta şirketi tazminat primini geri kazanmak için bir dava açmıştır. Taşıyıcının, kendileri tarafından bir kargo sigorta poliçesi altında sigortalanmış olan konteyner kargo hasarına sebep olduğunu
iddia etmiştir. Buna mukabil, davalı deniz taşıyıcısı ise, hasarın kara taşıması sırasında meydana geldiğini, kendisinin herhangi bir şekilde kara taşımasına dahil olmadığını belirtmiştir. Buna ilaveten, taşıyıcı
bununla ilgili olarak herhangi bir sorumluluk kabul etmemiştir ve bu sebeple de hasar için sorumlu değildir.

Bu çalışmada, söz konusu davadaki kargo hasarları için deniz taşıyıcısının sorumlu olup olmadığı değerlendirilecektir.

References

  • Istanbul, 51st Commercial Court of First Instance (Maritime Specialized Court) Folia Nos 2011/98 E and 2014/44 K (4 February 2014). .

RECOVERY OF AN INDEMNITY PREMIUM AND LIABILITY FOR DAMAGES IN COMBINED TRANSPORTATION

Year 2017, Volume: 2 Issue: 3, 67 - 84, 31.07.2017

Abstract

In principle, the bill of lading regulates the legal relationship between the carrier and the holder of bill of lading in the carriage of goods. The dispute between the parties here was whether the carrier would be held responsible for the loss and damage sustained as a result of a fire that had occurred in the vehicle carrying the insured cargo by road prior to its delivery to the consignee, following completion of the sea carriage.

The plaintiff insurance company initiated a law suit to recover of the indemnity premium. She claimed that the carrier caused a container cargo damage which was insured by them under a cargo insurance policy. On the contrary, the defendant sea carrier stated that the damage occurred during land transportation which she was not involved in the land transportation in any manner whatsoever. In
addition, the carrier had not assumed any responsibility in this respect and therefore was not responsible for the damage.

References

  • Istanbul, 51st Commercial Court of First Instance (Maritime Specialized Court) Folia Nos 2011/98 E and 2014/44 K (4 February 2014). .
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Law in Context
Journal Section V. 2 I. 3 Research Articles
Authors

Hacı Kara This is me

Publication Date July 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 3

Cite

Chicago Kara, Hacı. “RECOVERY OF AN INDEMNITY PREMIUM AND LIABILITY FOR DAMAGES IN COMBINED TRANSPORTATION”. İstanbul Medeniyet Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 2, no. 3 (July 2017): 67-84.