İnsan onuru Aydınlanmadan önce Hristiyan teolojisinde oluşan, Aydınlanma düşünürlerince geliştirilen bir kavramdır. İlk dönem anayasal belgelerde yer almamakla birlikte doğal hukuk teorisinin merkezinde yer alır. İnsan onurunu korumak doğal hukukçu düzenlemelerin genel amacıdır. Bununla birlikte İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra insan onuru uluslararası sistemin ve insan hakları hukukunun ana kavramı olmuştur. Hatta Alman Anayasası’nda anayasanın amacını temsilen ilk maddede düzenlenerek. Ancak, insan onuru kavramının belirsizliği ve çok anlamlılığı insan haklarını korumak için yeterli olduğu düşünülen hukuki ve siyasi sistemlerin eleştirisi amacıyla başvurulan bir kavramdır. Bu itibarla 1950 sonrası felsefî zeminde hukuk ve sistem eleştirilerinin merkezinde insan onuru kavramının kullanıldığı görülmektedir. İnsan onurunu korumayı amaç edinen uluslararası sistemin insan onuruna dair yaklaşımları kolektif hak bilincini geliştirmediği ve sosyal hakları ihmal ettiği gerekçesiyle eleştirilmiştir. Bu nedenler Arendt, haklara sahip olma hakkının tanınması, insan haklarının korunması için tartışmaya açılmıştır. Diğer taraftan uluslararası sistemin 1960’lardan başlanarak ABD’nin siyahilere, komünistlikle suçlananlara ve Vietnam’daki işgale ses çıkarmayışı filozofların insan onuru kavramından hareketle uluslararası sistemi ve insanlığı göreve çağırması dikkat çekicidir. İnsan onurunun bireysel haklardan hareketle açıklanmasının yanı sıra bir sosyal varlık olarak insanın sosyal düzeni ile yakından ilgili olduğu, gelir eşitsizliğinden maddi imkansızlıkların giderilmesine kadar ekonomi ile yakından ilgili olduğuna dair vurgu önem teşkil eder. Habermas tarafından demokrasi ile insan onurunun korunması arasındaki güçlü bağ vurgulanması ayrı bir önem taşır.
The concept of human dignity is a concept formed in Christian theology before the Enlightenment and developed by Enlightenment thinkers. Although not included in early constitutional documents, it is at the centre of natural law theory. The protection of human dignity is the general aim of natural law regulations. However, after the Second World War, human dignity became the central concept of the international system and human rights law. In the German Constitution, it is even regulated in the first article, representing the aim of the constitution. However, the ambiguity and polysemy of the concept of human dignity is a concept that is used to criticise legal and political systems that are considered to be adequate to protect human dignity. However, the ambiguity and polysemy of the concept of human dignity has been used to criticise legal and political systems that are considered adequate to protect human rights. In this respect, it is seen that the concept of human dignity is used at the centre of the criticisms of law and system on the philosophical ground after 1950. The approaches of the international system, which aims to protect human dignity, have been criticised on the grounds that they do not develop collective rights consciousness and neglect social rights. For these reasons Arendt argued for the recognition of the right to have rights, for the protection of human rights. On the other hand, it is noteworthy that philosophers call the international system and humanity to duty based on the concept of human dignity. In addition to the explanation of human dignity in terms of individual rights, the emphasis on the fact that human dignity is closely related to the social order of human beings as a social being and that it is closely related to the economy, from income inequality to the elimination of material impossibilities, is important. Habermas' emphasis on the strong link between democracy and the protection of human dignity is of particular importance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | V. 10 I. 2 Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 18, 2025 |
Acceptance Date | September 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |