Research Article
BibTex RIS Cite

Türk Yükseköğretiminde Araştırma Üniversitelerinin Rolü

Year 2023, , 269 - 291, 27.11.2023
https://doi.org/10.58648/inciss.1311114
An Erratum to this article was published on November 14, 2024. https://dergipark.org.tr/en/pub/inciss/issue/88139/1584251

Abstract

Araştırma üniversitelerinin yükseköğretimdeki yeri, ülkenin bilimsel ve teknolojik gelişimine katkıda bulunmaları ve öğrencilere öncü bir eğitim sunmaları nedeniyle önemlidir. Bu üniversiteler genellikle kapsamlı araştırma programlarına sahip ve öğrencilere, bilim ve teknoloji alanlarında en son bilgileri ve teknolojileri öğrenme fırsatları sunarlar. Araştırma üniversitelerinin yükseköğretimdeki yeri ile ilgili olarak öğrencilere sağladıkları öncü eğitim ve uygulamalı bilim ve teknoloji alanlarında öncü araştırmalar yapmaları ile ülkenin bilim ve teknoloji alanında rekabet edebilirliğini arttırmada önemli rol oynarlar. Ayrıca, araştırma üniversitelerinin yaptıkları araştırmalar ile ülkenin sektörlerinde çalışanlarına ve genel olarak toplumun bilgiye ve teknolojik gelişmelere erişimini sağlarlar. Bu çalışmada ülkemizdeki 23 araştırma üniversitesinin, 13 göstergeye göre konumlarının ve yükseköğretimdeki yerlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda 23 üniversitenin, özellikle araştırma bazlı ve lisansüstü eğitim göstergelerinde ülkemizdeki diğer 200’e yakın üniversitenin toplamı kadar yükseköğretime katkı sağladığı görülmüştür.

References

  • Altbach, P. G. (2014, 07 18). What counts for academic productivity in research universities? 01 03, 2023 tarihinde University World News: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20140715105656393 adresinden alındı
  • Altbach, P. G., & Salmi, J. (2012). Akademik Mükemmeliyete Giden Yol (Dünya Çapında Araştırma Üniversiteleri Oluşturmak). (K. Yamaç, Çev.) Ankara: Efil Yayınevi.
  • Balyer, A., & Özvural, D. (2020). Türkiye'deki Araştırma Üniversitelerinin Kuruluşları ve Zorluklarının İncelenmesi. VII th International Eurasian Educational Research Congress (s. 317-320). Eskişehir: EJER.
  • Damar, M., Özdağoğlu, G., & Özveri, O. (2020). Üniversitelerde Dönüşüm Süreci ve Araştırma Üniversitesi Yaklaşımı. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 5(2), 135-159.
  • Saraç, M. Y. (2021). 2030'a Doğru Yükseköğretim Politikaları. YÖK Yükseköğretim Dergisi, 6-13.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2020). YÖK Araştırma ve Aday Araştırma Üniversitelerinin Performanslarını Açıkladı. Yükseköğretim Kurulu: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/yok-ten-arastirma-ve-aday- arastirma-universiteleri-degerlendirilmesi.aspx adresinden alındı
  • Yükseköğretim Kurulu. (2021). Araştırma Üniversiteleri. Yükseköğretim Kurulu: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Universiteler/arastirma-universiteleri.aspx adresinden alındı

The Role of Research Universities in Turkish Higher Education

Year 2023, , 269 - 291, 27.11.2023
https://doi.org/10.58648/inciss.1311114
An Erratum to this article was published on November 14, 2024. https://dergipark.org.tr/en/pub/inciss/issue/88139/1584251

Abstract

The place of research universities in higher education is essential as they contribute to the scientific and technological development of the country and offer pioneering education to students. These universities often have extensive research programs and offer students opportunities to learn about the latest knowledge and technologies in science and technology. Regarding the place of research universities in higher education, they play an essential role in increasing the competitiveness of the country in the field of science and technology by providing pioneering education and leading research in the areas of applied science and technology. In addition, research universities provide access to information and technological developments to their employees in the country's sectors and society in general. This study aims to determine the positions of 23 research universities in our country according to 13 indicators and their place in higher education. As a result of the study, it has been seen that 23 universities contribute to higher education as much as the other 200 universities in our country, especially in terms of research-based and postgraduate education indicators.

References

  • Altbach, P. G. (2014, 07 18). What counts for academic productivity in research universities? 01 03, 2023 tarihinde University World News: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20140715105656393 adresinden alındı
  • Altbach, P. G., & Salmi, J. (2012). Akademik Mükemmeliyete Giden Yol (Dünya Çapında Araştırma Üniversiteleri Oluşturmak). (K. Yamaç, Çev.) Ankara: Efil Yayınevi.
  • Balyer, A., & Özvural, D. (2020). Türkiye'deki Araştırma Üniversitelerinin Kuruluşları ve Zorluklarının İncelenmesi. VII th International Eurasian Educational Research Congress (s. 317-320). Eskişehir: EJER.
  • Damar, M., Özdağoğlu, G., & Özveri, O. (2020). Üniversitelerde Dönüşüm Süreci ve Araştırma Üniversitesi Yaklaşımı. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 5(2), 135-159.
  • Saraç, M. Y. (2021). 2030'a Doğru Yükseköğretim Politikaları. YÖK Yükseköğretim Dergisi, 6-13.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2020). YÖK Araştırma ve Aday Araştırma Üniversitelerinin Performanslarını Açıkladı. Yükseköğretim Kurulu: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/yok-ten-arastirma-ve-aday- arastirma-universiteleri-degerlendirilmesi.aspx adresinden alındı
  • Yükseköğretim Kurulu. (2021). Araştırma Üniversiteleri. Yükseköğretim Kurulu: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Universiteler/arastirma-universiteleri.aspx adresinden alındı
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graph, Social and Multimedia Data
Journal Section Research Article
Authors

Uğur Küçükoğlu 0000-0003-3329-3121

Mahmut Ensar Göktaş 0000-0001-5923-0503

Publication Date November 27, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Küçükoğlu, U., & Göktaş, M. E. (2023). Türk Yükseköğretiminde Araştırma Üniversitelerinin Rolü. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 8(2), 269-291. https://doi.org/10.58648/inciss.1311114