Farklı dinlere mensup da olsa, inanan insanların akıllarını en çok meşgul eden husus, öldükten sonra dirilme olgusudur. Haşir olgusunu bu denli merak unsuru yapan durum, imana müteallık bir mesele olması sebebiyle daha iyi bilinen müşahede yani görsel alanın ispat yöntemiyle ele alınamıyor olmasıdır. Hz. İbrahim a.s. , haşirle ilgili imanını müşahede âleminin hakikatleriyle varlık düzeyinde aklen ve hissen kavramak istemiştir. Müfessirler de, haşirle ilgili şer’î, hissi görsel ve aklî ayetleri ele almış, tefsir yöntemi olarak gaybî bir mesele olan haşri, şehadet âlemindeki benzer olaylarla akla yakınlaştırmaya çalışmışlar, toplumların ahlakî, ilmî ve beşerî ilişkilerdeki seviyelerinin yükselmesini de hedeflemişlerdir. Biz de bu çalışmamızda, haşir meselesinin sadece semiyattan olmadığını, görsel boyutta da anlayışlara yakınlaştırmanın mümkün olduğunu göstermeye çalışacağız
Even if people are the member of various religion, posthumous resurrection phenomenon is the most preoccupying point for believers. The reason why coming together phenomenon in the last judgment has become object of curiosity is that it is unable to be addressed by the way of proof of visual area namely well-known sight due to the fact that it is concerning to faith. Prophet Abraham certainly believed resurrection and desired to upgrade his faith with sight universe truthsmentally and tactually. Glossators have dealt with sharia, sentimentalnamely visual and mental verses of Koran which refer resurrection after death and tried to explain it based upon their own scholarly knowledge. Also they tried to increase moral, scientific, humane levels of the societies. With this study, we will try to show that it is possible to rationalize gathering is not only based on faith but also bases on visual dimension within the scope of opinions concerning topic by ‘nass’ and scholarly people
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |