The purpose of the study is to state what kind of a range it shows on the musical education studies that are done with the children who need special care in Turkey and Europe. It is thought that by examining the thesis and article studies which are prepared for the people with special care in musical education area from different aspects will be useful in terms of seeing the general framework of the studies made in this area. With this purpose, data is found by researching resources in Turkey and European on music therapy with special needed children. In this framework, document examining has been done and the studies that are done on musical education with special needed people in Turkey and Europe are gathered under 6 main titles, which are; (1) by the years, (2) by the purposes, (3) by the method, (4) by the kind of the disability, (5) by the ages, (6) by the countries. 11 past-graduate thesis and 13 articles has been done in Turkey, on the contrary, It is a descriptive research that its results are stated and then interpreted. In the end of the research, it is stated that; %37,14 of it was made between the years 2005-2011, %54,28 of it was made with the purpose of Rehab and Treatment, %65.71 of it was made upon an experimental study, %37,14 of it was made in the disability called autism, %54,28 ıf it was made on people who are 16 and over, %68,57 of it was made in Turkey.
Musical Education Special Education People With Special Need Music Therapy Thesis-Articles.
Çalışmanın amacı; Türkiye’de ve Avrupa’da özel gereksinimli çocuklarla yapılan müzik eğitimi çalışmalarının nasıl bir dağılım gösterdiğini ifade etmektir. Çalışmanın, özel gereksinimli bireylerde müzik eğitimi alanında hazırlanmış olan tez ve makale çalışmalarının incelenerek bu alanda yapılan çalışmaların genel çerçevesini görmek bakımından yararlı olacağı düşünülmektedir. Bu amaçla özel gereksinimli çocuklarda müzik terapi üzerine Türkiye ‘de ve Avrupa’da literatür araştırması yapılarak veriler elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde tez ve makaleler türüne göre kodlanmıştır. Bu çerçevede doküman incelemesi yapılmış Türkiye ve Avrupa’da özel gereksinimli bireylerde müzik eğitimi üzerine yapılmış çalışmalar; (1) yıllarına göre, (2) amaçlarına göre, (3) yöntemine göre, (4) engel türlerine göre, (5) yaşlarına göre, (6) ülkelere göre dağılımı üzerine altı ana başlık altında toplanmıştır. Türkiye’de yapılmış olan 11 lisansüstü tez, 13 makale, Avrupa’da ise 11 makaleye ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda % 37,14’ünün 2009-2011 yılları arasında, % 54,28 ‘inin Rehabilitasyon ve Tedavi amacıyla, %65,71’inin deneysel çalışma üzerine, %37,14’ünün otizm engel türünde, % 54,28’ini 16 yaş ve üzeri bireylerde, %68,57’sinin Türkiye’de yapıldığı saptanmıştır.
Müzik eğitimi özel eğitim özel gereksinimli bireyler müzik terapi tezler - makaleler.
Diğer ID | JA99HG86PA |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 2 |