BibTex RIS Kaynak Göster

AN ANALYSIS OF METACOGNITIVE AWARENESS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN TERMS OF MATHEMATİCS SUCCESS AND VARIOUS VARIABLES

Yıl 2015, Sayı: 5, 237 - 246, 01.08.2015

Öz

The purpose of this study was to investigate cognitive awareness of 6th, 7th and 8th grade students according to various demographic characteristics. Research data were collected from 145 students studying in different primary education of Nevsehir. Metacognitive Awareness Inventory was used in the study as data collection tool. According to the findings, metacognition awareness of the students was identified as a predictor of medium levels of mathematics achievement. Furthermore, the data obtained were studied in terms of variables of gender, getting education in pre-school, having computer, grade level, parental education level, family income level. The levels of metacognitive awareness of the students showed significant difference in gender, getting education in pre-school and having computer and no significant difference in grade level, parental education level, family income level.

Kaynakça

  • Aydın, U., & Ubuz, B. (2010). Turkish version of the junior metacognitive awareness inventory: The validation study. Eğitim ve Bilim, 35, 157.
  • Bağçeci, B., Döş, B., & Sarıca, R. (2011). İlköğretim öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyleri ile akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa KemalÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 551–566.
  • Balcı, G. (2007). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Sözel Matematik Problemlerini Çözme Düzeylerine Göre Bilişsel Farkındalık Becerilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baykara, K. (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 80-92.
  • Chen, M.H., Gualberto, P.J., & Tameta, C.L. (2009). The development of metacognitive reading awareness inventory. TESOL Journal, 1, 43-57.
  • Flavel, J. H. (1976), “Metacognitive Aspects of Problem Solving”, In L. Resnick (Ed.), The Nature of Intelligence (s.231-235), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Akt: Çakıroglu,A. (2007) Üstbiliş, TSA / Yıl: 11, 2.
  • Garner, R., & Alexander, P.A. (1989). “Metacognition: Answered and unanswered questions”, Educational Psychologist, 24, 143-158.
  • Koç, C. & Karabağ, S. (2013). İlköğretim ikinci kademe (6-8. sınıf) öğrencilerinin Bilişüstü yetileri ile başarı yönelimlerinin incelenmesi. NWSA: Education Sciences, 8(2), 308-22.
  • Özsoy, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 713-740.
  • Özsoy, G., & Günindi, Y. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeyleri. İlköğretim Online, 10(2), 430-440.
  • Özsoy, G., Çakıroğlu, A., Kuruyer, H.G., & Özsoy, S. (2010). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, 9.Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs, s.489-492, Elazığ.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sarpkaya, G., Arık, G., & Kaplan, H. A. (2011). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 107-122.
  • Sperling, R.A., Howard, B.C., Miller, L.A., & Murphy, C., (2002). Measures of children’s knowledge and regulation of cognition. Contemporary Educational Psychology. 27, 51- 79.
  • Young, A., & Fry, J. D. (2008). “Metacognitive awareness and academic achievement in college students”. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 8, 2, 1-10.

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2015, Sayı: 5, 237 - 246, 01.08.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında öğrenim gören 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin bilişsel farkındalıklarının öğrencilerin çeşitli demografik özelliklerine göre incelenmesidir. Araştırma, Nevşehir ilinin çeşitli ilköğretim okullarında öğrenim gören toplam 145 öğrenciyle yürütülen bir tarama modelidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Bilişüstü Yeti Envanteri (BYE) kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin üstbilişsel farkındalıkları matematik başarısının orta düzey bir yordayıcısı olarak belirlenmiştir. Araştırmadaki katılımcılardan kız öğrencilerin üstbilişsel farkındalık ortalaması erkeklerden daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca okul öncesi eğitim alan öğrencilerin almayan öğrencilerden ve evinde bilgisayarı olan öğrencilerin olmayan öğrencilere göre daha yüksek üstbilişsel farkındalıklara sahip olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, aile gelir düzeyi değişkenleri ise öğrencilerin üstbilişsel farkındalıklarında anlamlı bir fark oluşturmamıştır.

Kaynakça

  • Aydın, U., & Ubuz, B. (2010). Turkish version of the junior metacognitive awareness inventory: The validation study. Eğitim ve Bilim, 35, 157.
  • Bağçeci, B., Döş, B., & Sarıca, R. (2011). İlköğretim öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyleri ile akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa KemalÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 551–566.
  • Balcı, G. (2007). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Sözel Matematik Problemlerini Çözme Düzeylerine Göre Bilişsel Farkındalık Becerilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baykara, K. (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 80-92.
  • Chen, M.H., Gualberto, P.J., & Tameta, C.L. (2009). The development of metacognitive reading awareness inventory. TESOL Journal, 1, 43-57.
  • Flavel, J. H. (1976), “Metacognitive Aspects of Problem Solving”, In L. Resnick (Ed.), The Nature of Intelligence (s.231-235), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Akt: Çakıroglu,A. (2007) Üstbiliş, TSA / Yıl: 11, 2.
  • Garner, R., & Alexander, P.A. (1989). “Metacognition: Answered and unanswered questions”, Educational Psychologist, 24, 143-158.
  • Koç, C. & Karabağ, S. (2013). İlköğretim ikinci kademe (6-8. sınıf) öğrencilerinin Bilişüstü yetileri ile başarı yönelimlerinin incelenmesi. NWSA: Education Sciences, 8(2), 308-22.
  • Özsoy, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 713-740.
  • Özsoy, G., & Günindi, Y. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeyleri. İlköğretim Online, 10(2), 430-440.
  • Özsoy, G., Çakıroğlu, A., Kuruyer, H.G., & Özsoy, S. (2010). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, 9.Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs, s.489-492, Elazığ.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sarpkaya, G., Arık, G., & Kaplan, H. A. (2011). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 107-122.
  • Sperling, R.A., Howard, B.C., Miller, L.A., & Murphy, C., (2002). Measures of children’s knowledge and regulation of cognition. Contemporary Educational Psychology. 27, 51- 79.
  • Young, A., & Fry, J. D. (2008). “Metacognitive awareness and academic achievement in college students”. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 8, 2, 1-10.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA66MV97BK
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nejla Gürefe Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Gürefe, N. (2015). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(5), 237-246.
AMA Gürefe N. İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. INES Journal. Ağustos 2015;(5):237-246.
Chicago Gürefe, Nejla. “İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 5 (Ağustos 2015): 237-46.
EndNote Gürefe N (01 Ağustos 2015) İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 237–246.
IEEE N. Gürefe, “İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ”, INES Journal, sy. 5, ss. 237–246, Ağustos 2015.
ISNAD Gürefe, Nejla. “İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 (Ağustos 2015), 237-246.
JAMA Gürefe N. İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. INES Journal. 2015;:237–246.
MLA Gürefe, Nejla. “İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 5, 2015, ss. 237-46.
Vancouver Gürefe N. İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIKLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. INES Journal. 2015(5):237-46.