The aim of this research is to define if there is a difference among Science and Technology teachers in constructivist teaching arrangements according to field and seniority variables. The study group of this research consists of 65 science and technology teachers and 124 form teachers chosen basic random exemplification way in Konya province in 2010-2011 education year. In the research, data was collected from the answers to constructivist learning environment scale of 189 science and technology teacher. Reliability factor of constructivist learning environment scale (cronbach alpha) was founded as 0.93. The data was analyzed in SPSS statics program. One way variance analyze Anova and Tamhane test were used to find if there is a difference in their constructivist learning environments according to the seniority of the teachers. As to T test analyze was used to find out according to their fields of study. As a result of the study, it has been concluded that there is no difference in creating constructivist learning environments of teachers in terms of their fields but seniority has played an important role in creating constructivist learning environments.
Constructivism constructivist learning environment constructivist learning environment scale scie
Bu araştırmanın amacı, fen ve teknoloji dersinde öğretmenlerin yapılandırmacı öğrenme ortamı düzenlemelerinin branş ve kıdem değişkenleri açısından farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Bu araştırmanın çalışma grubu, 2010-2011 eğitim yılında, Konya ilindeki devlet okullarında Fen ve Teknoloji dersine giren, basit seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen 124 sınıf öğretmeni ve 65 fen ve teknoloji öğretmenidir. Araştırmada veriler, Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeğinin 189 Fen ve Teknoloji dersi öğretmeni tarafından yanıtlanmasıyla elde edilmiştir. Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeğinin güvenirlik katsayısı (Cronbach alpha) 0.93 olarak bulunmuştur. Elde edilen veriler, SPSS (15.00) istatistik programında çözümlenmiştir. Öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşımı uygulama düzeylerinin kıdemlerine göre farklılık gösterip göstermediğini analiz etmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tamhane testi, branşlarına göre farklılık gösterip göstermediği t testi analizi ile belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin yapılandırmacı öğrenme ortamı düzenleme açısından branşlara göre bir farklılık olmadığı, kıdemin ise yapılandırmacı öğrenme ortamı düzenleme açısından önemli olduğu ve kıdemin yapılandırmacı öğrenme ortamı düzenlemeye katkısı olduğu sonucuna varılmıştır.
Yapılandırmacılık Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği Fen ve Teknoloji
Diğer ID | JA53BG48MF |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 8 |