BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINING THE LEVEL OF CHARACTERISTICS OF PRE-SERVICE TEACHERS TOWARDS CULTURALLY RESPONSIVE EDUCATION

Yıl 2018, Sayı: 14, 19 - 30, 01.02.2018

Öz

According to the multidisciplinary personality dimensions of Van der Zee and Van Ou-denhoven (2002, 2003), this research has examined the level of multicultural personality traits of presevice teachers participating in pedagogical formation training at the educational faculty of Haci Bektaş Veli University in Nevşehir, and to determine whether they differ according to some variables. The arithmetic mean, the mann-Whitney U test and the ANOVA test was used. As a result; Teacher candidates have a higher level of multicultural personality traits. While there were significant differences in some dimensions of multicultural personality characteris-tics according to the variables of gender and age, there was no difference in some dimensions. On the other hand, there was no significant difference between the characteristics of the multi-cultural personality of the preservice teachers according to the variables of the occupational field and the region.

Kaynakça

  • Anderson, N. B. (2000). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. American Psychologist, 58(5), 377-402.
  • Banks, J. A. (1993). Chapter 1: Multicultural education: Historical development, dimensions, and practice. Review of research in education, 19(1), 3-49.
  • Banks, J. A., Cookson, P., Gay, G., Hawley, W. D., Irvine, J. J., Nieto, S., ... & Stephan, W. G. (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Phi Delta Kappan, 83(3), 196-203.
  • Börü, N., & Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği. Electronic Turkish Studies, 11(14).
  • Brown, D. F. (2004). Urban teachers’ professed classroom management strategies: Reflections of culturally responsive teaching. Urban Education, 39(3), 266-289.
  • Bulut, M., & Sarıçam, H. (2016). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarında çok kültürlü kişiliğin çok kültürlü eğitim tutumları üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1).
  • Bulut, C., & Başbay, A. (2015). Öğretmenlerin çok kültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 957-978.
  • Çoban, A. E., Karaman, N. G. ve Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 125-131.
  • Demircioğlu, E. ve Özdemir, M. (2014). Pedagojik formasyon öğrencilerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 211-232.
  • Gay, G. (1994). A Synthesis of Scholarship in Multicultural Education. Urban Monograph Series.
  • Gay, G. (2000). Culturally responsive teaching: Theory, research & practice. New York: Teachers College Press.
  • Hue, M. T., & Kennedy, K. J. (2012). Creation of culturally responsive classrooms: Teachers’ conceptualization of a new rationale for cultural responsiveness and management of diversity in Hong Kong secondary schools. Intercultural Education, 23(2), 119-132.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 2). Asil Yayın Dağıtım.
  • Koçak, S., & Ozdemir, M. (2015). The role of cultural intelligence on the pre-service teachers’ attitude toward multi-cultural education. Elementary Education Online, 14(4), 1352- 1369.
  • Parekh, B. (2002). Çok kültürlülüğü Yeniden Düşünmek (İkinci Baskı). Ankara: Phonix Yayınevi.
  • Polat, S. (2009). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik kişilik özellikleri. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1).
  • Tortop, H. S. (2014). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli ve çok kültürlü eğitime ilişkin tutumları. Journal Of Gifted Education Research, 2 (2), 16-26.
  • Villegas, A. M., & Lucas, T. (2002). Preparing culturally responsive teachers: Rethinking the curriculum. Journal of teacher education, 53(1), 20-32.
  • Van Oudenhoven J. P.; Van der Zee, K. I. (2002) Predicting multicultural effectiveness of international students: The Multicultural Personality Questionnaire. International Journal of Intercultural Relations, 26(6), 679-694.
  • Van der Zee, K. I.; Zaal, Jac N.; Piekstra, J. (2003). Validation of the Multicultural Personality Questionnaire in the context of personnel selection. European Journal of Personality, 17(1), 77-100.
  • Van der Zee K.I. & Van Oudenhoven J.P., (2000). The multicultural personality questionnaire: A multidimensional instrument for multicultural effectiveness. European Journal of Personality, 14 (2000), 291–309.
  • Weinstein, C., Tomlinson-Clarke, S., & Curran, M. (2004). Toward a conception of culturally responsive classroom management. Journal of Teacher Education, 55(1), 25-38.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ

Yıl 2018, Sayı: 14, 19 - 30, 01.02.2018

Öz

Bu araştırma Van der Zee & Van Oudenhoven’ın (2002, 2003) belirlemiş olduğu çok-kültürlü kişilik boyutlarına göre Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi eğitim fakültesinde pedagojik formasyon eğitimine katılan öğretmen adaylarının çok-kültürlü kişilik özelliklerinin düzeyini ve bu özelliklerin cinsiyet, yaş, mesleki alan ve yaşanılan bölge değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmeyi amaçlar. Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik kişilik özellikleri düzeylerini belirlemek için aritmetik ortalamaya bakılmıştır. Çok kültürlü eğitime yönelik kişilik özeliklerinin cinsiyet ve yaş değiş-kenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını test etmek için Mann-Whitney U testi; yaşanılan bölge ve mesleki alanlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını test etmek için ise ANOVA testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; öğretmen adaylarının çok-kültürlü kişilik özellikleri düzeyi yük-sektir. Cinsiyet ve yaş aralığı değişkenine göre çok-kültürlü kişilik özelliklerinin bazı boyut-larında anlamlı farklılıklar bulunurken, bazı boyutlarında farklılık görülmemiştir. Öte yandan mesleki alan ve yaşanılan bölge değişkenlerine göre öğretmen adaylarının çok kültürlü kişilik özellikleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Anderson, N. B. (2000). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. American Psychologist, 58(5), 377-402.
  • Banks, J. A. (1993). Chapter 1: Multicultural education: Historical development, dimensions, and practice. Review of research in education, 19(1), 3-49.
  • Banks, J. A., Cookson, P., Gay, G., Hawley, W. D., Irvine, J. J., Nieto, S., ... & Stephan, W. G. (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Phi Delta Kappan, 83(3), 196-203.
  • Börü, N., & Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği. Electronic Turkish Studies, 11(14).
  • Brown, D. F. (2004). Urban teachers’ professed classroom management strategies: Reflections of culturally responsive teaching. Urban Education, 39(3), 266-289.
  • Bulut, M., & Sarıçam, H. (2016). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarında çok kültürlü kişiliğin çok kültürlü eğitim tutumları üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1).
  • Bulut, C., & Başbay, A. (2015). Öğretmenlerin çok kültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 957-978.
  • Çoban, A. E., Karaman, N. G. ve Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 125-131.
  • Demircioğlu, E. ve Özdemir, M. (2014). Pedagojik formasyon öğrencilerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 211-232.
  • Gay, G. (1994). A Synthesis of Scholarship in Multicultural Education. Urban Monograph Series.
  • Gay, G. (2000). Culturally responsive teaching: Theory, research & practice. New York: Teachers College Press.
  • Hue, M. T., & Kennedy, K. J. (2012). Creation of culturally responsive classrooms: Teachers’ conceptualization of a new rationale for cultural responsiveness and management of diversity in Hong Kong secondary schools. Intercultural Education, 23(2), 119-132.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 2). Asil Yayın Dağıtım.
  • Koçak, S., & Ozdemir, M. (2015). The role of cultural intelligence on the pre-service teachers’ attitude toward multi-cultural education. Elementary Education Online, 14(4), 1352- 1369.
  • Parekh, B. (2002). Çok kültürlülüğü Yeniden Düşünmek (İkinci Baskı). Ankara: Phonix Yayınevi.
  • Polat, S. (2009). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik kişilik özellikleri. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1).
  • Tortop, H. S. (2014). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli ve çok kültürlü eğitime ilişkin tutumları. Journal Of Gifted Education Research, 2 (2), 16-26.
  • Villegas, A. M., & Lucas, T. (2002). Preparing culturally responsive teachers: Rethinking the curriculum. Journal of teacher education, 53(1), 20-32.
  • Van Oudenhoven J. P.; Van der Zee, K. I. (2002) Predicting multicultural effectiveness of international students: The Multicultural Personality Questionnaire. International Journal of Intercultural Relations, 26(6), 679-694.
  • Van der Zee, K. I.; Zaal, Jac N.; Piekstra, J. (2003). Validation of the Multicultural Personality Questionnaire in the context of personnel selection. European Journal of Personality, 17(1), 77-100.
  • Van der Zee K.I. & Van Oudenhoven J.P., (2000). The multicultural personality questionnaire: A multidimensional instrument for multicultural effectiveness. European Journal of Personality, 14 (2000), 291–309.
  • Weinstein, C., Tomlinson-Clarke, S., & Curran, M. (2004). Toward a conception of culturally responsive classroom management. Journal of Teacher Education, 55(1), 25-38.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA45MC64BV
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Neşe Börü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Börü, N. (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(14), 19-30.
AMA Börü N. ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ. INES Journal. Şubat 2018;(14):19-30.
Chicago Börü, Neşe. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 14 (Şubat 2018): 19-30.
EndNote Börü N (01 Şubat 2018) ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 14 19–30.
IEEE N. Börü, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ”, INES Journal, sy. 14, ss. 19–30, Şubat 2018.
ISNAD Börü, Neşe. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 14 (Şubat 2018), 19-30.
JAMA Börü N. ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ. INES Journal. 2018;:19–30.
MLA Börü, Neşe. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 14, 2018, ss. 19-30.
Vancouver Börü N. ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK KİŞİLİK ÖZELİKLERİNİ GÖSTERME DÜZEYİ. INES Journal. 2018(14):19-30.