The aim of this research is to examine the view of child development teachers, preschool teachers, and mothers, who have close relationships with children, about digital children's games. In this study, in which a qualitative research pattern is used, a structured interview about digital children's game was carried out with 11 child development and 13 preschool teachers, and 18 mothers. The responses to questions were evaluated in terms of content under these 5 titles: ' digital game perceptions ', 'digital game content and preferences of children', 'children's digital game periods', 'criticisms about digital games' and 'the difference between live and digital games' and the highlighted features for each title was specified. Obtained results were recorded on SPSS 20 package program. According to the results of research, it was determined that the digital games are played via electronic devices, the content of these games are mostly composed of violent elements, the children spent time with an average of 1-3 hours for playing digital games, the greatest difference between digital games and live games is in terms of socialization, and the most negative problems among positive and negative feedbacks for digital games are psychological problems.
children's games digital children's games child development preschool.
Bu araştırmanın amacı, çocuklara yakınlıkları bulunan çocuk gelişimi öğretmeni, okul öncesi öğretmeni ve annelerin dijital çocuk oyunlarına bakış açılarını incelemektir. Nitel araştırma deseni kullanılan bu araştırmada 11 çocuk gelişimi öğretmeni, 13 okul öncesi öğretmeni ve 18 anneye dijital çocuk oyunları ile ilgili yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Sorulara verilen yanıtlar içerik açısından değerlendirilerek, ‘dijital oyun algıları’, ‘çocukların dijital oyun içerik ve tercihleri’, ‘çocukların dijital oyun oynama süreleri’, ‘dijital oyuna ilişkin eleştiriler’ ve ‘canlı oynanan oyunlar ile dijital oyunlar arasındaki fark’ olmak üzere 5 başlık altında toplanmış; her başlık için vurgulanan özellikler belirtilmiştir. Elde edilen verilen SPSS 20 paket programına kaydedilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre “Dijital oyunların elektronik cihazlar aracılığı ile oynandığı, bu oyunların içeriğinin çoğunlukla şiddet içerikli unsurlardan oluştuğu, çocukların ortalama 1-3 saat dijital oyunlarla zaman geçirdiği, dijital oyunlarla canlı oynanan oyunlar arasındaki en büyük farkın sosyalleşme açısından olduğu, dijital oyunlara yönelik olan olumlu olumsuz görüşlerden en çok olumsuz olarak psikolojik sorunların görüldüğü bulunmuştur.
çocuk oyunları dijital çocuk oyunları çocuk gelişimi okul öncesi
Diğer ID | JA89EC33BH |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 13 |