Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYADA MODA REKLAMCILIĞI: INSTAGRAM ÖRNEĞİ

Yıl 2022, , 213 - 241, 27.05.2022
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1076562

Öz

Sosyal medya ve sosyal medya içerikleri günümüz dijital çağında giderek çevrimiçi dolaşıma katılan insanların artmasıyla birlikte gerçek yaşamın birer trend belirleyicileri haline dönüşmektedirler. Sosyal medyada yer alan kaynaklar artık kullanıcılar için birincil bilgi edinme kaynağı olarak yer almaya başladı. Böylece sosyal medya, son tüketiciye ulaşmak isteyen tüm markalar gibi moda sektöründe faaliyet gösteren markalar için de vazgeçilmez pazarlama araçlarından birisi haline dönüşmektedir. Sosyal medya moda endüstrisi için tüketici farkındalığı yaratmak, marka bilinirliği sağlamak ve modaya dayalı ürünler ve uygulamalar hakkında tüketicileri bilgilendirmek adına markalara çeşitli araçlar sunmaktadır. Özellikle, sosyal medya moda markaları için pazarlama stratejisini güçlendirmek adına etkileşime dayalı ve anında geri bildirimin alınabildiği bir kitle iletişim aracı olma özelliğine de sahiptir. Bu çalışmada niceliksel içerik analizi yöntemi kullanılarak popüler sosyal medya araçlarından olan Instagram’da Türkiye’de faaliyet gösteren ve sevilen moda markalarının moda reklamcılığını nasıl kullandığına ilişkin güncel durumu betimsel bir araştırma yapılarak ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmada belirlenen markaların Instagram gönderileri detaylı olarak incelenmiş ve moda reklamcılığı kapsamında kullanmış oldukları reklam mesaj stratejileri çerçevesinde oluşan farklılıklar değerlendirilmiş olup takipçileri ile olan etkileşimleri de ayrıca incelenmiştir. Araştırma sonucu dönüştürücü reklam mesaj stratejilerini ve kullanıcı imajını yoğun olarak kullanan markaların takipçileri ile olan etkileşim oranlarının diğer markalara göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aziz, A. (1990). Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim. Ankara: A.Ü Siyasal Bilgiler Fakültesi ve Basın-Yayın Yüksekokulu Basımevi.
  • Babu, V. R. A. ve Arunraj, A. (2019). Fashion Marketing Management. Woodhead Publishing. New Delhi, India.
  • Barnes, L. (2013). Fashion marketing. Textile progress, 45(2-3), 182-207.
  • Barthes, R. (1990). The Fashion System: University of California Press.
  • Barthes, Roland. 1967. The Fashion System, CA: University of California Press
  • Bluthardt, B. (2020). Fashion Corporate Social Responsibility on Instagram. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi)
  • Butler Üniversitesi. Indianapolis, IN. USA. (https://digitalcommons.butler.edu/ugtheses/514).
  • Breward, C. (2003). Fashion, Oxford: Oxford University Press.
  • Castillo-Abdul, B., Bonilla-del-Río, M., & Núñez-Barriopedro, E. (2021). Influence and Relationship between Branded Content and the Social Media Consumer Interactions of the Luxury Fashion Brand Manolo Blahnik. Publications, 9(1), 10.
  • Davis, L. L., & Lennon, S. J. (1989). Apparel advertising appeals as a function of apparel classification: Trendy versus classic. Perceptual and Motor Skills, 68(3), 1011-1014.
  • Elliot, (2020). https://fashionchinaagency.com/fashion-advertising-promotes-fashion-brands/ (Erişim Tarihi: 30.11.2021).
  • Garces, K. (2020). https://penji.co/fashion-advertising/(Erişim Tarihi: 30.11.2021).
  • Gliniecka, M. (2016). Japaneseness in Comme des Garçons Fashion Advertising. Transcommunication, 3(1), 69-96.
  • Göklüberk, P., & Nadasbaş, S. E. (2014). Ölümün Resmini Anlamak “Durağan Moda Reklamlarında Ölüm Teması”. Turkish Journal of Social Research/Turkiye Sosyal Arastirmalar Dergisi, 18(3).
  • Kaya, K. & Oğuz, Z. N. (2010). Üniversite gençliğinin alışveriş tercihlerinde tüketim kültürünün rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010(22), 147-164.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 363-374.
  • Laskey, H. A., Day, E., & Crask, M. R. (1989). Typology of main message strategies for television commercials. Journal of advertising, 18(1), 36-41.
  • MediaCat, 2018. https://mediacat.com/turkiyenin-lovemarklari-arastirmasi-2018-sonuclari/ (Erişim Tarihi: 08.11.2021)
  • Pires, H. (2014). The urban landscape and fashion advertising: the case of the DKNY brand. Comunicação e Sociedade, 26, 291-305.
  • Posner, Harriet. (2015). Marketing Fashion: Strategy, Branding and Promotion. (2. Ed.). Laurence king publishing.
  • Rhodes, A., & Zuloago, R. (2012). A semiotic analysis of high fashion advertising.
  • Santaella, M., Summers, T. A., & Kuttruff, J. T. (2014). Involvement in Fashion Advertising: Image versus Text. Academy of Business Journal, 1.
  • Shu-Chuan Chu & Yoo-Kyoung Seock. (2020). The Power of Social Media in Fashion Advertising, Journal of Interactive Advertising, 20:2, 93-94.
  • Sproles, G. B. (1979). Fashion: Consumer behavior toward dress. Minneapolis: Burgess Publishing Company.
  • Tai, H. S. (2004). The relationship of cultural values and message strategies in service advertising. Marketing Intelligence & Planning.
  • Taylan, H. H. (2011). Sosyal Bilimlerde Kullanılan İçerik Analizi ve Söylem Analizinin Karşılaştırılması. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (BUSBED), 1(2), 63-76.
  • Tsimonis, G., & Dimitriadis, S. (2014). Brand strategies in social media. Marketing Intelligence & Planning.
  • Warrens, M. J. (2015). Five ways to look at Cohen's kappa. Journal of Psychology & Psychotherapy, 5(4), 1.
  • We Are Social, 2021. https://wearesocial.com/digital-2021. (Erişim Tarihi: 29.11.2021).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Engin Coşkun 0000-0002-7977-3369

Betül Çepni Şener 0000-0002-1894-6799

Yayımlanma Tarihi 27 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Coşkun, E., & Çepni Şener, B. (2022). SOSYAL MEDYADA MODA REKLAMCILIĞI: INSTAGRAM ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 7(1), 213-241. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1076562