Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KORONAVİRÜS PANDEMİ SÜRECİNDE BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLARININ SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK TWİTTER KULLANIMI: HASHTAG VE KELİME ANALİZLERİ

Yıl 2022, , 339 - 365, 27.05.2022
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1076746

Öz

Teknolojinin her geçen gün ilerlemesi ile birlikte önemli haber ve bilgi kaynakları içerisinde yer alan sosyal medya ve özellikle Twitter, Koronavirüs (Covid-19) salgın hastalığının yaşandığı pandemi döneminde toplum ve büyükşehir belediye başkanları tarafından sıklıkla kullanılmaktadır. Bu süreçte, toplumun söz konusu salgın hastalık hakkında doğru, güvenilir, hızlı bilgiye yönelik artan ihtiyacı, büyükşehir belediye başkanlarının geniş kitlelere ulaşmak, toplumu bilgilendirmek, onların sıkıntılarını, taleplerini öğrenmek ve siyasal iletişim faaliyetlerini gerçekleştirmek istemeleri Twitter’ın öne çıkmasına neden olmuştur. Pandemi döneminde büyükşehir belediye başkanlarının Twitter’ın en temel özelliklerinden biri olan hashtagleri kullanmaları, salgın hastalığa ve alınması gereken önlemlere yönelik kelimeleri vurgulamalarına, salgın hastalığa ilişkin tartışmaların yapılabilmesine, vurgulanmak istenen detayların ifade edilebilmesine imkân sağlamıştır. Bu çalışmada, Koronavirüs (Covid-19) salgın hastalığının Türkiye’de ilk kez konuşulmaya başlandığı 1 Mart 2020 ve 30 Nisan 2020 tarihleri arasında, İstanbul, Ankara, Bursa, Gaziantep ve Manisa Büyükşehir Belediye Başkanları olarak görev yapan Ekrem İmamoğlu, Mansur Yavaş, Alinur Aktaş, Fatma Şahin, Cengiz Ergün’ün paylaştıkları 2.189 tweet “Workbenchdata” ile elde edilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. İçerik analizi içerisinde yer alan Frekans ve Kategorisel analiz tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın temel amacı, büyükşehir belediye başkanlarının hashtag kullanım durumlarını, hashtag kullanım oranlarını, incelenen dönemdeki gündemin ne olduğunu, en sık hangi hashtagleri kullandıklarını, hangi konuları vurgulamak istediklerini, hangi kelimeleri sıklıkla kullandıklarını, hangi kelimeleri ön plana çıkardıklarını ortaya koymak oluşturmaktadır. Araştırmada kelime analizleri “Wordle” programı aracılığıyla görselleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, pandemi döneminde büyükşehir belediye başkanları içerisinde en fazla hashtag kullanan kişinin Alinur Aktaş olduğu, onu sırasıyla Fatma Şahin, Ekrem İmamoğlu, Mansur Yavaş ve Cengiz Ergün takip ettiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca büyükşehir belediye başkanlarının söz konusu pandemi dönemi içerisinde en çok salgın hastalığa yönelik yapılan uyarılara, topluma destek olmak amacıyla başlatılan yardım kampanyalarına yönelik hashtagler paylaştıkları görülmektedir.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • Aktaş, A. (2021). Alinur Aktaş Özgeçmiş, https://www.bursa.bel.tr/baskan#ozgecmis , Erişim Tarihi: 19.03.2021
  • Aktaş, A. (2020). https://twitter.com/Alinuraktas70 , Erişim Tarihi: 01.03.2020
  • Al, H. ve Köseoğlu, Y. (2013). Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak Sosyal Medya. Akademik İncelemeler Dergisi, 8 (3) 103-125.
  • Cemiloğlu Altunay, M. (2010). Gündelik Yaflam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da “Pıt Pıt Net”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 31-56.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2020a). Coronavirus disease (COVID-19), https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub , Erişim Tarihi: 03.02.2021
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2020b). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic, https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 , Erişim Tarihi: 03.02.2021
  • Ergün, C. (2020). https://twitter.com/cengizergun , Erişim Tarihi: 01.03.2020
  • Ergün, C. (2021). Cengiz Ergün Özgeçmiş, http://www.cengizergun.com/s16_ozgecmisi.aspx , Erişim Tarihi: 15.04.2021
  • Fitton, L. Gruen, M. ve Poston, L. (2009). Twitter for Dummies. Indianapolis: Wiley Publishing.
  • Geray, H. (2017). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi: Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • İmamoğlu, E. (2020). https://twitter.com/ekrem_imamoglu , Erişim Tarihi: 01.03.2020
  • İmamoğlu, E. (2021). Ekrem İmamoğlu Kimdir?,https://www.ekremimamoglu.com/ekrem-imamoglu-kimdir/, Erişim Tarihi: 13.02.2021 Singh, L.,Bansal, S.,Bode, L., Budak, C., Chı, G., Kawıntıranon, K., Padden, C., Vanarsdall, R., Vraga, E. ve Wang, Y. (2020). A first look at COVID-19 information and misinformation sharing on Twitter. Cornell University Social and Information Networks, 1-24.
  • Şahin, F. (2020). https://twitter.com/FatmaSahin , Erişim Tarihi: 01.03.2020
  • Şahin, F. (2021). Fatma Şahin Biyografi, https://fatmasahin.net/biyografi/ , Erişim Tarihi: 27.03.2021
  • Türkiye Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Nedir?, https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html, Erişim Tarihi: 03.02.2021
  • Uzunoğlu, E., Onat, F., Aşman Alikılıç, Ö. ve Yeygel Çakır, S. (2009). İnternet Çağında Kurumsal İletişim. İstanbul: Say Yayınları.
  • Wolton, D. (1991). Medya, Siyasal İletişimin Zayıf Halkası. Birikim Dergisi, 51-58.
  • Yağmur, H. (2015). Sosyal Medyanın Siyaset ve Kamuoyunu Yönlendirmedeki Rolü, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Yavaş, M. (2020). https://twitter.com/mansuryavas06, Erişim Tarihi: 01.03.2020
  • Yavaş, M. (2021). Mansur Yavaş Özgeçmiş http://www.mansuryavas.com.tr/, Erişim Tarihi: 26.02.2021
  • Yurdigül, Y. ve Elitaş, T. (2017). Voyörizm ve Teşhircilik Bağlamında Sosyal Medyanın Mahremiyet Sorunu. Sosyoloji Divanı, 5(9), 129-149 .
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yağmur Karadağ 0000-0002-4462-3109

İlknur Aydoğdu Karaaslan 0000-0002-2663-6731

Yayımlanma Tarihi 27 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Karadağ, Y., & Aydoğdu Karaaslan, İ. (2022). KORONAVİRÜS PANDEMİ SÜRECİNDE BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLARININ SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK TWİTTER KULLANIMI: HASHTAG VE KELİME ANALİZLERİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 7(1), 339-365. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1076746