Bu çalışmanın genel amacı basında “güzel” imajının sunumunu ortaya
koymaktır. Bu doğrultuda en yüksek tiraja sahip ilk beş gazete ve eklerinin
2016 yılı yayınları arasından sistematik rastsal örneklemle belirlenen dört
haftalık içerikleri incelemeye konu edilmiştir. İçerisinde “güzel” anahtar
sözcüğü bulunan 113 yazı ve fotoğrafa içerik analizi uygulanmıştır. Bulgulara
göre yazıların beşte dördü moda-magazin kategorisinde olup üçte ikisine
yakınında haber kaynağı yoktur. Yazıların tamamında kadınlar ele alınmaktadır.
Üçte birinde ünlü, tanınmış kişilerin sözlerine yer verilmekte, yine üçte
birinde “yabancı”lar konu edilmektedir. Üçte birden azında yaptıkları iş ya da
çalışmalara değinilmektedir. Yazıların yarıdan fazlasında fiziki güzellik
vurgusu bulunmakta, üçte birden fazlasında zayıf olanın güzel olduğunu kalıp
yargısına rastlanmaktadır. Makyajlı olmak, modayı takip etmek ya da şık olmak,
dekolte, açık giyinmek, uzun boylu olmak ve sportif olmak da öne çıkan diğer
kalıp yargılardır. Güzele ilişkin toplumsal kabul, yetenek ya da ekonomik
değere ilişkin anlatım öne çıkmamaktadır. Bu haliyle güzelliğin oldukça “sığ”,
“dar” ve “pazarlanabilir” bir yapıda konumlandığı söylenebilmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |