Bir
özdenetim mekanizması olan okur temsilciliği uygulaması, dünyada olduğu gibi
Türkiye’deki basın kuruluşlarında da giderek yaygınlaşmaktadır. Gazetecilik
etik ilke ve kurallarını yükseltmek amacıyla oluşturulan okur temsilciliği,
gazete ile okurları arasında bir köprü işlevi görmektedir. Okur temsilcisi,
okurların gazete haberlerine yönelik yaptıkları eleştirileri her hafta düzenli
olarak yayımlanan okur temsilcisi köşesine taşır ve bu eleştirileri yanıtlamaya
çalışır. Gerekli gördüğü durumlarda ise okurlardan gelen eleştirileri gazetenin
diğer çalışanlarına bildirir ve onları gazetecilik meslek ilke ve kurallarına
uymaları konusunda uyarır.
Bu
çalışmada, okur temsilciliği uygulamasının gazete haberlerinde etik
standartların yükseltilmesindeki rolünün ne olduğu belirlenmeye
çalışılmaktadır. Bu amaçla Hürriyet, Milliyet ve Sabah gazetelerinin okur
temsilcisi köşeleri içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen
veriler SPSS paket programına aktarılarak çalışmanın amaçları doğrultusunda
çözümlenmiştir. Okur temsilciliği uygulamasının yaygınlaştırılmasının teşvik
edilmesi gazete haberlerinde etik standartların yükselmesini sağlayacaktır.
Okur temsilciliği bir taraftan gazetecilerin ve kurum olarak gazetelerin
saygınlığını arttırırken diğer taraftan da okuyucuların ve toplumun
gazetelerden beklentilerinin karşılanmasına katkı sağlayacaktır. Bu çalışma,
gazetecilik etiği ile ilgili çalışmalara katkı sağlaması bakımından önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1 |