Özet
Bu makalede, Dallas W.
Smythe’nin iletişimin alanına yaptığı katkılar, nitel tarihsel bir yaklaşımla
incelenmiştir. Dallas Smythe iletişim araştırmaları alanında, ana-akım medya
analizlerini eleştiren kuramsal bir açılım yapmıştır. Buna göre, Dallas Smythe,
kitle iletişim alanını ilk defa ekonomi politik bir yaklaşımla incelemiştir. Bu
yaklaşıma göre, kitle iletişim araçlarının yapısal özellikleri ve politikaları
bu kurumların içinde işledikleri kapitalist toplumsal yapı bağlamında
anlaşılabilir. Çünkü iletişimsel kaynakların dağılımı genel maddi kaynakların
dağılımının bir parçasıdır ve medya
kapitalist üretim ve dağıtım süreçlerinin temel bileşenlerindendir. Amaç, satış
çabasına katkı yaparak kapitalizmi yeniden üretmektir. Smythe’nin Batı
Marksizm’inin kör noktası dediği yaklaşım, kitle iletişim araçlarını sadece
ideolojik aygıtlar olarak görür. Oysa Smythe, geliştirdiği ekonomi politik
yaklaşım aracılığıyla ilk defa medyanın kapitalist ekonomi içerisinde yerine
getirdiği ekonomik işlevi incelemiş ve “emtialaşma” kavramını iletişim
süreçlerine uygulamıştır. Emtialaşmanın sonucu izleyicilerin reklam verenlere satılmasıdır.
Smythe, iktisadi süreçlerin işlemesinde medyanın ekonomik rolünü ve işlevini
görmüş ve kullandığı nitel tarihsel araştırma tekniği ile bunu ilk defa iletişimsel analizlere dahil
etmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |