BibTex RIS Kaynak Göster

BELEDİYELERİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINDA İNTERNETİN VE SOSYAL MEDYANIN KULLANIMI: KONYA MERKEZ İLÇE BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 44 - 67, 20.05.2016

Öz

Yeni iletişim teknolojileri günümüzde her alanda kendini göstermekte ve hızla gelişmeye devam etmektedir. Web 2.0 teknolojileriyle birlikte etkileşimli bir ortam sağlayan internetin diğer alanlarda olduğu gibi belediyelerin halkla ilişkiler uygulamalarında da kullanıldığı görülmektedir. Online halkla ilişkiler kapsamında değerlendirilebilecek bu uygulamalar, belediyelerin gerçekleştirdiği veya gerçekleştireceği hizmetlerin halka tanıtılmasında ve halkın görüşlerinin belirlenerek belediyenin hizmetlerine yön vermesinde önemli bir noktada bulunmaktadır. Belediyelerin halk ile kuracağı etkileşimde kurumsal web sayfaları, sosyal medya uygulamaları ve mobil uygulamalardan etkin ve verimli bir biçimde yararlanması birçok faydayı da beraberinde getirebilir. Halk ile kurulacak iletişimde bu araçların iki yönlü ve etkileşim odaklı bir biçimde kullanılması, belediye ve halk ilişkilerinin olumlu yönde gelişmesine ve güçlenmesine katkı sağlayabilir. Bu açıdan belediyelerin doğrudan kontrol edebildikleri ve halkla diyalog geliştirebildikleri bu uygulamalardan etkin ve etkileşimli bir biçimde yararlanması gereklidir.

Halkla ilişkilerin tanıma ve tanıtma faaliyetleri çerçevesinde Konya Merkez İlçe Belediyeleri'nden Meram, Selçuklu ve Karatay Belediyeleri'nin kurumsal web sayfalarından ve kurumsal mobil uygulamalardan ne düzeyde yararlandığı, kurumsal sosyal medya hesaplarından ise hangi halkla ilişkiler modelleri çerçevesinde yararlandığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda belediyelerin kurumsal web sayfalarının daha çok tanıtma amaçlı kullanıldığı, tanımaya yönelik araçların ise tanıtmaya göre daha az yer aldığı belirlenmiştir. Belediyelerin mobil uygulama kullanımlarına bakıldığında ise belediyelerin bazılarının mobil uygulamalardan yararlanmadığı, yararlanan belediyelerin uygulamalarında ise hem tanıma hem de tanıtma yönünden önemli eksikliklerin bulunduğu, bu açıdan uygulamaların her iki halkla ilişkiler faaliyeti açısından yetersiz olduğu belirlenmiştir. Ayrıca belediyelerin kurumsal Twitter ve Facebook hesaplarından daha çok kamuyu bilgilendirme modeli çerçevesinde tek yönlü olarak yararlandığı belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Akçakaya, Murat (1999). “Belediyelerde Halkla İlişkiler”, Sayıştay Dergisi,34, Temmuz-Eylül, Sayıştay Başkanlığı Yayın İşleri Müdürlüğü, Ankara, 77-91.
  • Aksu, Halil. Candan, Uğur ve Çankaya, M. Nuri (2011). Her Şey Çıplak: Bildiğiniz İnternetin Sonu: Web 3.0, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Arslan, Aykut (2012). “Türk Belediyelerinde M-Devlet Hizmeti Uygulamaları”, Journal of Internet Applications & Management, 3 (2), 5-26.
  • Bensghir, Türksel Kaya (2000). “Web'deki Belediyelerimiz: Bursa Büyükşehir Belediyesi”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 9 (4), 4 Ekim 2000, 106-118.
  • Böke, Kaan (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Brown, Rob (2009). Public Relations and The Social Web: How to use Social Media and Web 2.0 Communications, London and Pheladelphia: Kogan Page Limited.
  • Bülbül, Rıdvan A. (1998). Halkla İlişkiler, Konya: Paragraf Dizgi ve Tasarım.
  • Çakmak, Ahmet Ferda ve Kilci, Sacide (2011). “Kamu Yönetiminde Halkla İlişkilerin Yeri ve Önemi”, Kamu-İş Dergisi,11 (4), 219-270.
  • Çavuş, Süleyman (2011). Yeni İletişim Teknolojilerinden İnternet ve Halkla İlişkilerdeki Yerinin İncelenmesi: Talas Belediyesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Çetin, Selçuk (2015). “2014 Yerel Seçimlerinde Büyükşehir Belediye Başkan Adaylarının Twitter Kullanımları Üzerine Karşılaştırmalı Analiz”, Global Media Journal TR Edition, Spring 2015, 5 (10), 87-119.
  • Doğu, İlknur (2008). Halkla İlişkilerde Yeni İletişim Teknolojilerinin Kullanılması: Kadıköy ve Beyoğlu İlçe Belediyelerinin Kurumsal Web Sitesi Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Duffy, Margaret E. (2000). “There's No Two-Way Symmetric About it: A Postmodern Examination of Public Relations Textbooks”, Critical Studies in Media Communication, 17 (3), 294-315.
  • Ertekin, Yücel (1995). “Yerel Yönetimlerde Halkla İlişkiler Sorunu”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 4 (5), 3-11.
  • Grunig, James E. Ve Hunt, Todd (1984). Managing Public Relations, New York: Wadsworth/Thamson Learning.
  • Grunig, James E. (1990). “Theory and Practice of Interactive Media Relations”, Public Relations Quarterly, (35) 3, 18-23.
  • Güçdemir, Yeşim (2012). Sanal Ortamda İletişim Bir Halkla İlişkiler Perspektifi, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Güllüpunar, Hasan (2009). Halkın Yakınma Yöntemleri (Belediyelerde Halkla İlişkiler), Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
  • Harrison, Shirley (2000). Public Relations An Introduction, Bedford: Thamson Learning.
  • Hrdinová, Jana., Helbig, Natalie ve Peters, Catherine S. (2010). “Designing Social Media Policy for Government: Eight Essential Elements”, Center for Technology in Government, 1-19.
  • Jarvis, Jeff (2012). E-Sosyal Toplum, (Çev: Çağlar Kök), İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Kazancı, Metin (2011). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Memiş, Levent (2015). “Yerel E-Katılımın Yeni Aracı Olarak Sosyal Ağlar: Facebook ve Twitter Örnekleri”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5 (1), 209-242.
  • Mobilsiad (2013). “Milli Uygulama Pazarı Raporu”, Mobil Servis Sağlayıcı İş Adamları Derneği, Şubat 2013 http://www.mobilsiad.org.tr/img/ebulten/eb10/eb80_milli_uygulama_pazari_raporu.pdf, (Erişim Tarihi: 12.09.2015), 1-15.
  • Okay, Ayla ve Okay, Aydemir (2002). Halkla İlişkiler, Kavram, Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Onal, Güngör (2000). Halkla İlişkiler, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Özüpek, M. Nejat (2009). “Halkla İlişkiler Açısından Belediyelerin Kamu Beklentilerini Öğrenme Yöntemleri”, Selçuk İletişim, 12 (1-2), 489-504.
  • Özüpek, M. Nejat (2010). “Belediyelerin Halkla İlişkiler Çalışmalarında İnternet Kullanımı: Büyükşehir Belediyeleri Web Siteleri Üzerine Uygulamalı Bir Çalışma”, Selçuk İletişim, 6 (3), 196-205.
  • Özüpek, M. Nejat (2013). Belediyelerde Halkla İlişkiler, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Peltekoğlu, Filiz Balta (2012). Halkla İlişkiler Nedir?, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Saran, Mehmet Ulvi (1996). “Belediye Hizmetlerinde Halkı Bilgilendirme ve Halk Denetiminin Sağlanması”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 5 (4), 17-18.
  • Sayımer, İdil (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Seitel, Freaser P. (2004). The Practice of Public Relations, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Sezgin, Murat (2011). “Belediyelerde Halkla İlişkiler ve Halka Dönük Yönetim”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi, 1 (1), 93-120.
  • Tanyıldızı, Nural İmik ve Karatepe Selma (2011). “Belediyelerin Halkla İlişkiler Çalışmalarında Web Siteleri: İki Farklı Ülke ve İki Farklı Belediye Analizi”, e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (3), 520-538.
  • Tarhan, Ahmet (2007). “Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet: Belediyelerin Web Sayfaları Üzerine Bir Analiz”, Selçuk İletişim, 4 (4), 75-95.
  • Tarhan, Ahmet (2008). “Halkla İlişkiler Modelleri”, Halkla İlişkiler, (Editörler: Ahmet Kalender, Mehmet Fidan), Konya: Tablet Yayınları, 121-144.
  • Tarhan, Ahmet (2012). “Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarında Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 35, 79-101.
  • Tarhan, Ahmet ve Bakan, Ömer (2013). Belediyelerde Halkla İlişkiler ve Vatandaş Algısı, Konya: LiteraTürk Academia Yayınları.
  • Tortop, Nuri (1993). Halkla İlişkiler, Ankara: Yargı Kitap ve Yayınevi.
  • Tortop, Nuri (2009). Halkla İlişkilere Giriş, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Varol, Muharrem (2002). Siyaset ve Halkla İlişkiler, Bişkek: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayını.
  • Yağmurlu, Aslı (2011). “Siyasal Katılım ve Halkla İlişkiler: Ankara Merkez İlçe Belediyeleri İnternet Siteleri Üzerine Bir İnceleme”, Türk İdare Dergisi, 471-472: 185-204.
  • Yağmurlu, Aslı (2013). “Diyalojik İletişim Çerçevesinden Ankara Büyükşehir Belediyesi Sosyal Medya Uygulamaları”, Selçuk İletişim, 8 (1), 95-115.
  • Yalçındağ, Selçuk (1996). Belediyelerimiz ve Halkla İlişkileri, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Yatkın, Ahmet (2006). “Hizmet Verimliliğinin Artırılmasında Halkla İlişkilerin, Örgütsel İletişimin Rolü ve Önemi (Elazığ Belediyesi Örneği)”, II.Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, Nisan 2006, 369-386.
  • Yayınoğlu, Pınar Erarslan., Sayımer, İdil ve Arda Zafer (2007). “Belediyelerin Kurumsal Web Sitesi Kullanımı Üzerine Bir İnceleme: Londra Büyükşehir Yönetimi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Web Sitesi Ana Sayfalarının Karşılaştırması”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7, 129-157.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Evcen, Taner (2015). “Mobil Uygulamaların Önemi Nedir?”, http://www.tanerevcen.com.tr/mobil-uygulamalarin-onemi-nedir, Erişim Tarihi: 12.09.2015.
  • TÜİK (2015). “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2015”, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660, Erişim Tarihi: 12.09.2015.
  • http://www.alexa.com/topsites/countries/TR, Erişim Tarihi: 14.08.2015.
Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 44 - 67, 20.05.2016

Öz

Kaynakça

  • Akçakaya, Murat (1999). “Belediyelerde Halkla İlişkiler”, Sayıştay Dergisi,34, Temmuz-Eylül, Sayıştay Başkanlığı Yayın İşleri Müdürlüğü, Ankara, 77-91.
  • Aksu, Halil. Candan, Uğur ve Çankaya, M. Nuri (2011). Her Şey Çıplak: Bildiğiniz İnternetin Sonu: Web 3.0, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Arslan, Aykut (2012). “Türk Belediyelerinde M-Devlet Hizmeti Uygulamaları”, Journal of Internet Applications & Management, 3 (2), 5-26.
  • Bensghir, Türksel Kaya (2000). “Web'deki Belediyelerimiz: Bursa Büyükşehir Belediyesi”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 9 (4), 4 Ekim 2000, 106-118.
  • Böke, Kaan (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Brown, Rob (2009). Public Relations and The Social Web: How to use Social Media and Web 2.0 Communications, London and Pheladelphia: Kogan Page Limited.
  • Bülbül, Rıdvan A. (1998). Halkla İlişkiler, Konya: Paragraf Dizgi ve Tasarım.
  • Çakmak, Ahmet Ferda ve Kilci, Sacide (2011). “Kamu Yönetiminde Halkla İlişkilerin Yeri ve Önemi”, Kamu-İş Dergisi,11 (4), 219-270.
  • Çavuş, Süleyman (2011). Yeni İletişim Teknolojilerinden İnternet ve Halkla İlişkilerdeki Yerinin İncelenmesi: Talas Belediyesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Çetin, Selçuk (2015). “2014 Yerel Seçimlerinde Büyükşehir Belediye Başkan Adaylarının Twitter Kullanımları Üzerine Karşılaştırmalı Analiz”, Global Media Journal TR Edition, Spring 2015, 5 (10), 87-119.
  • Doğu, İlknur (2008). Halkla İlişkilerde Yeni İletişim Teknolojilerinin Kullanılması: Kadıköy ve Beyoğlu İlçe Belediyelerinin Kurumsal Web Sitesi Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Duffy, Margaret E. (2000). “There's No Two-Way Symmetric About it: A Postmodern Examination of Public Relations Textbooks”, Critical Studies in Media Communication, 17 (3), 294-315.
  • Ertekin, Yücel (1995). “Yerel Yönetimlerde Halkla İlişkiler Sorunu”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 4 (5), 3-11.
  • Grunig, James E. Ve Hunt, Todd (1984). Managing Public Relations, New York: Wadsworth/Thamson Learning.
  • Grunig, James E. (1990). “Theory and Practice of Interactive Media Relations”, Public Relations Quarterly, (35) 3, 18-23.
  • Güçdemir, Yeşim (2012). Sanal Ortamda İletişim Bir Halkla İlişkiler Perspektifi, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Güllüpunar, Hasan (2009). Halkın Yakınma Yöntemleri (Belediyelerde Halkla İlişkiler), Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
  • Harrison, Shirley (2000). Public Relations An Introduction, Bedford: Thamson Learning.
  • Hrdinová, Jana., Helbig, Natalie ve Peters, Catherine S. (2010). “Designing Social Media Policy for Government: Eight Essential Elements”, Center for Technology in Government, 1-19.
  • Jarvis, Jeff (2012). E-Sosyal Toplum, (Çev: Çağlar Kök), İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Kazancı, Metin (2011). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Memiş, Levent (2015). “Yerel E-Katılımın Yeni Aracı Olarak Sosyal Ağlar: Facebook ve Twitter Örnekleri”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5 (1), 209-242.
  • Mobilsiad (2013). “Milli Uygulama Pazarı Raporu”, Mobil Servis Sağlayıcı İş Adamları Derneği, Şubat 2013 http://www.mobilsiad.org.tr/img/ebulten/eb10/eb80_milli_uygulama_pazari_raporu.pdf, (Erişim Tarihi: 12.09.2015), 1-15.
  • Okay, Ayla ve Okay, Aydemir (2002). Halkla İlişkiler, Kavram, Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Onal, Güngör (2000). Halkla İlişkiler, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Özüpek, M. Nejat (2009). “Halkla İlişkiler Açısından Belediyelerin Kamu Beklentilerini Öğrenme Yöntemleri”, Selçuk İletişim, 12 (1-2), 489-504.
  • Özüpek, M. Nejat (2010). “Belediyelerin Halkla İlişkiler Çalışmalarında İnternet Kullanımı: Büyükşehir Belediyeleri Web Siteleri Üzerine Uygulamalı Bir Çalışma”, Selçuk İletişim, 6 (3), 196-205.
  • Özüpek, M. Nejat (2013). Belediyelerde Halkla İlişkiler, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Peltekoğlu, Filiz Balta (2012). Halkla İlişkiler Nedir?, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Saran, Mehmet Ulvi (1996). “Belediye Hizmetlerinde Halkı Bilgilendirme ve Halk Denetiminin Sağlanması”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 5 (4), 17-18.
  • Sayımer, İdil (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Seitel, Freaser P. (2004). The Practice of Public Relations, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Sezgin, Murat (2011). “Belediyelerde Halkla İlişkiler ve Halka Dönük Yönetim”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi, 1 (1), 93-120.
  • Tanyıldızı, Nural İmik ve Karatepe Selma (2011). “Belediyelerin Halkla İlişkiler Çalışmalarında Web Siteleri: İki Farklı Ülke ve İki Farklı Belediye Analizi”, e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (3), 520-538.
  • Tarhan, Ahmet (2007). “Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet: Belediyelerin Web Sayfaları Üzerine Bir Analiz”, Selçuk İletişim, 4 (4), 75-95.
  • Tarhan, Ahmet (2008). “Halkla İlişkiler Modelleri”, Halkla İlişkiler, (Editörler: Ahmet Kalender, Mehmet Fidan), Konya: Tablet Yayınları, 121-144.
  • Tarhan, Ahmet (2012). “Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarında Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 35, 79-101.
  • Tarhan, Ahmet ve Bakan, Ömer (2013). Belediyelerde Halkla İlişkiler ve Vatandaş Algısı, Konya: LiteraTürk Academia Yayınları.
  • Tortop, Nuri (1993). Halkla İlişkiler, Ankara: Yargı Kitap ve Yayınevi.
  • Tortop, Nuri (2009). Halkla İlişkilere Giriş, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Varol, Muharrem (2002). Siyaset ve Halkla İlişkiler, Bişkek: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayını.
  • Yağmurlu, Aslı (2011). “Siyasal Katılım ve Halkla İlişkiler: Ankara Merkez İlçe Belediyeleri İnternet Siteleri Üzerine Bir İnceleme”, Türk İdare Dergisi, 471-472: 185-204.
  • Yağmurlu, Aslı (2013). “Diyalojik İletişim Çerçevesinden Ankara Büyükşehir Belediyesi Sosyal Medya Uygulamaları”, Selçuk İletişim, 8 (1), 95-115.
  • Yalçındağ, Selçuk (1996). Belediyelerimiz ve Halkla İlişkileri, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Yatkın, Ahmet (2006). “Hizmet Verimliliğinin Artırılmasında Halkla İlişkilerin, Örgütsel İletişimin Rolü ve Önemi (Elazığ Belediyesi Örneği)”, II.Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, Nisan 2006, 369-386.
  • Yayınoğlu, Pınar Erarslan., Sayımer, İdil ve Arda Zafer (2007). “Belediyelerin Kurumsal Web Sitesi Kullanımı Üzerine Bir İnceleme: Londra Büyükşehir Yönetimi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Web Sitesi Ana Sayfalarının Karşılaştırması”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7, 129-157.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Evcen, Taner (2015). “Mobil Uygulamaların Önemi Nedir?”, http://www.tanerevcen.com.tr/mobil-uygulamalarin-onemi-nedir, Erişim Tarihi: 12.09.2015.
  • TÜİK (2015). “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2015”, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660, Erişim Tarihi: 12.09.2015.
  • http://www.alexa.com/topsites/countries/TR, Erişim Tarihi: 14.08.2015.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Şenyurt

Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şenyurt, G. (2016). BELEDİYELERİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINDA İNTERNETİN VE SOSYAL MEDYANIN KULLANIMI: KONYA MERKEZ İLÇE BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 1(1), 44-67.