Research Article
BibTex RIS Cite

POST- TRUTH ÇAĞINDA SOSYAL MEDYANIN KAMUOYU OLUŞTURMA GÜCÜ: YENİ İNFAZ DÜZENLEMESİ ÖRNEĞİ

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 129 - 150, 27.05.2022
https://doi.org/10.47107/inifedergi.978185

Abstract

Bugün iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ve ilerlemelerle geleneksel medyanın yerini sosyal medyanın aldığı görülmektedir. Bu değişim ve dönüşüm insan ilişkilerinde yeni olanaklar ortaya çıkarsa da, bir takım olumsuzlukları da beraberinde getirmiştir. Teknolojik gelişmelerle birlikte sosyal medya kullanımındaki artış bu mecralarda yayılan bilgilerin doğruluğunun sorgulanmasına sebep olmuştur. Sosyal medyada özgürce içerik üretilip paylaşılırken, bu içeriklerin doğruluğu ya da yalan-sahte bilgiler içerip içermediği herhangi bir denetime tabi olmadığından rahatlıkla bireyleri yanıltabilmektedir. Politik alanda derin kutuplaşmanın ortaya çıkmasıyla birlikte sahte-yalan bilgilerin hızla dolaşıma sokulması ve diğer aday ya da partiyi karalamaya yönelik çabaların arttığı görülmektedir. Böylesine bir ortamda bireyler kendi fikirleriyle aynı yönde olan bilgileri yanlış olduklarını bilseler dahi yoğun bir şekilde dolaşıma sokma gayreti içerisindedir.
1990’lı yıllarla birlikte literatüre giren post-truth kavramıyla gerçekliklerin ötesine geçerek, duygu yüklü anlamlandırmayla gerçekliklerin üstünün örtülmeye çalışıldığı bir döneme girilmiştir. Bu yeni dönem kuşkusuz politik alanda da kendine yer bularak, sosyal medyayla birlikte önemli bir boyuta ulaşmıştır. Siyasi çekişmelerin ve kutuplaşmaların ortaya çıkması bu süreci hızlandırarak politik aktörlerin kendi tabanlarını konsolite etmek ve rakiplerini zor duruma düşürmek amacıyla olayları saptırıp bağlamından kopararak ve onlara duygusal anlamlar yükleyerek yeni yapay bir gerçeklik oluşturmaya çalışmaktadırlar. Kuşkusuz araştırıp sorgulamaktan kaçınan bir toplumsal yapının inşası bu durumun oluşumuna zemin hazırlamıştır.
Bu çalışmanın amacı, hakikat ötesi çağda sahte-yanlış haberlerin politik söylemler kullanılarak bireylerin duygularına hitap edecek şekilde dolaşıma sokulmalarının yansımalarını ortaya koymaktır. Çalışma Yeni İnfaz Düzenlemesine ilişkin 14-21 Nisan 2020 tarih aralığında Twitter’da dolaşıma sokulan paylaşımlar veri analiz yöntemlerinden olan betimsel analiz tekniğiyle incelenmiştir. Bu çalışmada bireyleri duygusal açıdan etkileyen sahte haberlerin dolaşıma sokulması, bireylerin rasyonel karar vermesinde ve onları yönlendirmesinde rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Allcott, H. and Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31 (2), 211-236.
  • Alpay, Y. (2019). Yalanın siyaseti. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Baç, M. (2020). Hakikatin savuşturulması, ötelenmesi ve geri dönüşü üzerine. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 17-34.
  • Barrera, O., Guriev, S., Henry, E. and Zhuravskaya, E. (2020). Facts, alternative facts, and fact checking in times of post-truth politics. Journal of Public Economics, 182, 1-19.
  • Bayram, Y. (2007). Postmodernizm (modernizm ötesi). Baykara Dergisi, (5), 1-5.
  • Berckemeyer, F. (2017). The post- truth lie. Uno, 27, 26-27.
  • Blanco, A. I. (2018). Beliefs, post-truth and politics. Doxa Comunicación, 27, 421-428.
  • Boler, M. and Davis, E. (2018). The affective politics of the “post-truth” era: feeling rules and networked subjectivity. Emotion, Space and Society, 27, 75-85.
  • Çömlekçi, M. F. (2019). Hakikat-ötesi dönemde medyaya güven: uluslararası raporlar üzerinden bir inceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (49), 107-121.
  • De Saint-Laurent, C., Bresco, I., Awad, S. and Wagoner, B. (2017). Collective memory and social sciences in the post – truth era. Culture & Psychology, 23 (2), 147-155.
  • Erdoğan, E. ve Uyan- Semerci, P. (2020). Hakikat sonrası tartışmalarının gerçek olmayan varsayımlarını ele almak: akıl, bilim ve demokrasi karşıtlığı. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 83-108.
  • Ferrara, E., Varol, O., Davis, C., Menczer, F. and Flammini, A. (2017). The rise of social bots. Communications of the ACM, 59 (7), 96-104.
  • Gibson, T. A. (2018). The post-truth double helix: reflexivity and mistrust in local politics. International Journal of Communication, 12 (2018), 3167-3185.
  • Gilchrist, A. (2018). Post-truth: an outline review of the ıssues and what is being done to combat ıt. Ibersid, 12 (2), 13-24.
  • Gooch, A. (2017). In Pursuit of the Truth. Uno, 27, 14-15.
  • Grech, V. (2017). Fake news and post-truth pronouncements in general and in early human development. Early Human Development, 117, 118-120.
  • Harsin, J. (2018). Post-truth and critical communication studies. J. Nussbaum (Ed.), Oxford research encyclopedias: communication. (s. 1-36). London: Oxford University Press.
  • Jaques, C., Islar, M. and Lord, G. (2019). Post-truth: hegemony on social media and ımplications for sustainability communication. Sustainability, 2019 (11), 1-16.
  • Karadut, İ. C. (2020). Hakikat- ötesi çağda hakikati söylemek: iki parrhesia vakası. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 125-140.
  • Karagöz, K. (2018). Post-truth çağında yayıncılığın geleceği. TRT Akademi, 3 (6), 678-708.
  • Keyes, R. (2004). The post- truth era dishonesty and deception in contemporary life. New York: St. Martin’s Press.
  • Keyes, R. (2019). Hakikat sonrası çağ günümüz dünyasında yalancılık ve aldatma. (Çev. D. Özçetin). Ankara: Ertem Basım Yayın Dağıtım.
  • Köktürk, M. (2020). Post- truth ya da mağaraya dönüş. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 35-55.
  • Lockie, S. (2017). Post-truth politics and the social sciences. Environmental Sociology, 3 (1), 1-5.
  • Marshall, H. and Drieschova, A. (2018). Post-truth politics in the uk's brexit referendum. New Perspectives, 26 (3), 89-107.
  • McIntyre, L. (2019). Hakikat Sonrası. (Çev. M. F. Biçici). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Oxford Dictionaries. (2016). https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/, Erişim Tarihi: 03.03.2020.
  • Persily, N. (2017). Can democracy survive the internet?. Journal of Democracy, 28 (2), 63-76.
  • Picciotto, R. (2019). Is evaluation obsolete in a post-truth world?. Evaluation and Program Planning, 73 (2019), 88-96.
  • Pina, C. (2017). True Friends: Legal Limits of Fake News. Uno, 27, 41-43.
  • Redondo, M. (2017). Verify After The Global Storm. Uno, 27, 51-52.
  • Reid, L. (2020). The UK’s emotional brexit journey”, https://www.brandwatch.com/blog/react-the-uks-emotional-brexit-journey/, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Reuters Institute Digital News Report. (2019). http://www.digitalnewsreport.org/, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Rose, J. (2017). Brexit, Trump, and post-truth politics. Public Integrity, 19 (6), 555-558.
  • Salgado, S. (2018). Online media ımpact on politics. views on posttruth politics and postpostmodernism. International Journal of Media & Cultural Politics, 14 (3), 317-331.
  • Sayın, B. (2020). Post- truth çağında hakikati yeniden anlamlandırma imkanı olarak sanat: hakikatsi’den hakikate geri dönüş. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 161-175.
  • Shao, C., Ciampaglia, G. L., Varol, O., Flammini, A. and Menczer, F. (2017). The spread of fake news by social bots. arXiv preprint arXiv:1707.07592, 1-16.
  • Shu, K., Sliva, A., Wang, S., Tang, J. and Liu, H. (2017). Fake news detection on social media: a data mining perspective. ACM SIGKDD Explorations Newsletter, 19 (1), 22-36.
  • Şimşek, V. (2018). Post-truth ve yeni medya: sosyal medya grupları üzerinden bir inceleme. Global Media Journal TR Edition, 8 (16), 1-14.
  • Tarakçı, E. İ. ve Baş, M. (2018). Post-truth medya ve tüketici davranışlarına etkisi: “genç yetişkinler” üzerine keşifsel bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10 (4), 1010-1122.
  • Tesich, S. (1992). The watergate syndrome a government of lies. January, 6 (13), 12-14.
  • Townsend, R. (2017). Enemy of the truth. Uno, 27, 44-45.
  • Tunçer, S. (2018). Reinterpreting crisis communications ın the post-truth era. Moment Journal, 5 (2), 368-382.
  • “Türkiye Yalanları” Nedeniyle Brexit’e Desteğini Çekti, https://www.trthaber.com/haber/dunya/turkiye-yalanlari-nedeniyle-brexite-destegini-cekti-257166.html, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Uluç, G. ve Küngerü, A. (2018). Yeni gerçek ötesi (post-truth) dönem: birleşik krallık tabloid gazetelerde brexıt referandumu incelemesi. Route Educational and Social Science Journal, 5 (1), 1134-1152.
  • Uluk, M. (2018). Hakikat sonrası çağda yeni medya & yalan haber. Eskişehir: Dorlion Yayınları.
  • Vogelmann, F. (2018). The problem of post-truth rethinking the relationship between truth and politics. BEHEMOTH A Journal on Civilisation, 11 (2), 18-37.
  • Wang, A. B. (2016). Post – Truth named 2016 word of the year by Oxford Dictionaries”, https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/11/16/post-truth-named-2016-word-of-the-year-by-oxford-dictionaries/, Erişim Tarihi: 10.04.2020
  • We Are Social 2020 Türkiye Raporu (2020). https://wearesocial.com/digital-2020, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Zarzalejos, J. A. (2017). Communication, journalizm and fact- checking. Uno, 27, 11-13.
Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 129 - 150, 27.05.2022
https://doi.org/10.47107/inifedergi.978185

Abstract

References

  • Allcott, H. and Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31 (2), 211-236.
  • Alpay, Y. (2019). Yalanın siyaseti. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Baç, M. (2020). Hakikatin savuşturulması, ötelenmesi ve geri dönüşü üzerine. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 17-34.
  • Barrera, O., Guriev, S., Henry, E. and Zhuravskaya, E. (2020). Facts, alternative facts, and fact checking in times of post-truth politics. Journal of Public Economics, 182, 1-19.
  • Bayram, Y. (2007). Postmodernizm (modernizm ötesi). Baykara Dergisi, (5), 1-5.
  • Berckemeyer, F. (2017). The post- truth lie. Uno, 27, 26-27.
  • Blanco, A. I. (2018). Beliefs, post-truth and politics. Doxa Comunicación, 27, 421-428.
  • Boler, M. and Davis, E. (2018). The affective politics of the “post-truth” era: feeling rules and networked subjectivity. Emotion, Space and Society, 27, 75-85.
  • Çömlekçi, M. F. (2019). Hakikat-ötesi dönemde medyaya güven: uluslararası raporlar üzerinden bir inceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (49), 107-121.
  • De Saint-Laurent, C., Bresco, I., Awad, S. and Wagoner, B. (2017). Collective memory and social sciences in the post – truth era. Culture & Psychology, 23 (2), 147-155.
  • Erdoğan, E. ve Uyan- Semerci, P. (2020). Hakikat sonrası tartışmalarının gerçek olmayan varsayımlarını ele almak: akıl, bilim ve demokrasi karşıtlığı. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 83-108.
  • Ferrara, E., Varol, O., Davis, C., Menczer, F. and Flammini, A. (2017). The rise of social bots. Communications of the ACM, 59 (7), 96-104.
  • Gibson, T. A. (2018). The post-truth double helix: reflexivity and mistrust in local politics. International Journal of Communication, 12 (2018), 3167-3185.
  • Gilchrist, A. (2018). Post-truth: an outline review of the ıssues and what is being done to combat ıt. Ibersid, 12 (2), 13-24.
  • Gooch, A. (2017). In Pursuit of the Truth. Uno, 27, 14-15.
  • Grech, V. (2017). Fake news and post-truth pronouncements in general and in early human development. Early Human Development, 117, 118-120.
  • Harsin, J. (2018). Post-truth and critical communication studies. J. Nussbaum (Ed.), Oxford research encyclopedias: communication. (s. 1-36). London: Oxford University Press.
  • Jaques, C., Islar, M. and Lord, G. (2019). Post-truth: hegemony on social media and ımplications for sustainability communication. Sustainability, 2019 (11), 1-16.
  • Karadut, İ. C. (2020). Hakikat- ötesi çağda hakikati söylemek: iki parrhesia vakası. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 125-140.
  • Karagöz, K. (2018). Post-truth çağında yayıncılığın geleceği. TRT Akademi, 3 (6), 678-708.
  • Keyes, R. (2004). The post- truth era dishonesty and deception in contemporary life. New York: St. Martin’s Press.
  • Keyes, R. (2019). Hakikat sonrası çağ günümüz dünyasında yalancılık ve aldatma. (Çev. D. Özçetin). Ankara: Ertem Basım Yayın Dağıtım.
  • Köktürk, M. (2020). Post- truth ya da mağaraya dönüş. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 35-55.
  • Lockie, S. (2017). Post-truth politics and the social sciences. Environmental Sociology, 3 (1), 1-5.
  • Marshall, H. and Drieschova, A. (2018). Post-truth politics in the uk's brexit referendum. New Perspectives, 26 (3), 89-107.
  • McIntyre, L. (2019). Hakikat Sonrası. (Çev. M. F. Biçici). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Oxford Dictionaries. (2016). https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/, Erişim Tarihi: 03.03.2020.
  • Persily, N. (2017). Can democracy survive the internet?. Journal of Democracy, 28 (2), 63-76.
  • Picciotto, R. (2019). Is evaluation obsolete in a post-truth world?. Evaluation and Program Planning, 73 (2019), 88-96.
  • Pina, C. (2017). True Friends: Legal Limits of Fake News. Uno, 27, 41-43.
  • Redondo, M. (2017). Verify After The Global Storm. Uno, 27, 51-52.
  • Reid, L. (2020). The UK’s emotional brexit journey”, https://www.brandwatch.com/blog/react-the-uks-emotional-brexit-journey/, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Reuters Institute Digital News Report. (2019). http://www.digitalnewsreport.org/, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Rose, J. (2017). Brexit, Trump, and post-truth politics. Public Integrity, 19 (6), 555-558.
  • Salgado, S. (2018). Online media ımpact on politics. views on posttruth politics and postpostmodernism. International Journal of Media & Cultural Politics, 14 (3), 317-331.
  • Sayın, B. (2020). Post- truth çağında hakikati yeniden anlamlandırma imkanı olarak sanat: hakikatsi’den hakikate geri dönüş. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 161-175.
  • Shao, C., Ciampaglia, G. L., Varol, O., Flammini, A. and Menczer, F. (2017). The spread of fake news by social bots. arXiv preprint arXiv:1707.07592, 1-16.
  • Shu, K., Sliva, A., Wang, S., Tang, J. and Liu, H. (2017). Fake news detection on social media: a data mining perspective. ACM SIGKDD Explorations Newsletter, 19 (1), 22-36.
  • Şimşek, V. (2018). Post-truth ve yeni medya: sosyal medya grupları üzerinden bir inceleme. Global Media Journal TR Edition, 8 (16), 1-14.
  • Tarakçı, E. İ. ve Baş, M. (2018). Post-truth medya ve tüketici davranışlarına etkisi: “genç yetişkinler” üzerine keşifsel bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10 (4), 1010-1122.
  • Tesich, S. (1992). The watergate syndrome a government of lies. January, 6 (13), 12-14.
  • Townsend, R. (2017). Enemy of the truth. Uno, 27, 44-45.
  • Tunçer, S. (2018). Reinterpreting crisis communications ın the post-truth era. Moment Journal, 5 (2), 368-382.
  • “Türkiye Yalanları” Nedeniyle Brexit’e Desteğini Çekti, https://www.trthaber.com/haber/dunya/turkiye-yalanlari-nedeniyle-brexite-destegini-cekti-257166.html, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Uluç, G. ve Küngerü, A. (2018). Yeni gerçek ötesi (post-truth) dönem: birleşik krallık tabloid gazetelerde brexıt referandumu incelemesi. Route Educational and Social Science Journal, 5 (1), 1134-1152.
  • Uluk, M. (2018). Hakikat sonrası çağda yeni medya & yalan haber. Eskişehir: Dorlion Yayınları.
  • Vogelmann, F. (2018). The problem of post-truth rethinking the relationship between truth and politics. BEHEMOTH A Journal on Civilisation, 11 (2), 18-37.
  • Wang, A. B. (2016). Post – Truth named 2016 word of the year by Oxford Dictionaries”, https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/11/16/post-truth-named-2016-word-of-the-year-by-oxford-dictionaries/, Erişim Tarihi: 10.04.2020
  • We Are Social 2020 Türkiye Raporu (2020). https://wearesocial.com/digital-2020, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Zarzalejos, J. A. (2017). Communication, journalizm and fact- checking. Uno, 27, 11-13.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Zekeriya Sarıhan 0000-0002-8278-005X

Raci Taşcıoğlu 0000-0003-2917-295X

Publication Date May 27, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Sarıhan, Z., & Taşcıoğlu, R. (2022). POST- TRUTH ÇAĞINDA SOSYAL MEDYANIN KAMUOYU OLUŞTURMA GÜCÜ: YENİ İNFAZ DÜZENLEMESİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 7(1), 129-150. https://doi.org/10.47107/inifedergi.978185