Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VİRAL PAZARLAMANIN DİJİTAL DÜNYADA SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİSİ: K KUŞAĞI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 26 - 45, 30.11.2022
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1145948

Öz

Bu çalışmanın odak noktası viral pazarlama ve çevrimiçi alışveriş ekseninde 1995-2002 yılları arasında doğan “K kuşağı”nın satın alma davranışlarına ışık tutmaktır. Bu amaçtan hareketle söz konusu çalışmada survey yöntemi kullanılmış ve K kuşağında yer alan 332 bireye çevrimiçi anket formu uygulanmıştır. Araştırmadan ortaya çıkan veriler SPSS Windows 22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada, K kuşağında yer alan kadın bireylerin erkeklere oranla daha fazla çevrimiçi alışveriş tutum ve davranışı gösterdiği, haneye giren gelir miktarı arttıkça viral pazarlama ve çevrimiçi alışveriş tutum ve davranış oranının arttığı, benzer biçimde lisans mezunu olan bireylerin diğer eğitim durumlarına göre daha fazla viral pazarlama ve çevrimiçi alışveriş tutum ve davranışı gösterdiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca söz konusu çalışmada K kuşağının çevrimiçi alışveriş tutum ve davranışları ile viral pazarlama arasındaki ilişkinin pozitif yönlü zayıf bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, B, Nur, E. (2018). Teknolojinin yeni çocuğu: K kuşağı. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6 (15) , 229-347. DOI: 10.33692/avrasyad.510042.
  • Ateşoğlu İ., Bayraktar S. (2011). Ağızdan ağıza pazarlamanın turistlerin destinasyon seçimindeki etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 101-107.
  • Azanpa, Ö. N. (2017). Yeni nesil K kuşağı çocukları. https://psikologbiranne.com/?p=333, Erişim Tarihi: 13 Nisan 2021.
  • Balter, D., Butman, J. (2006). Clutter cutter. Marketing Management, 15 (July–August), 49-50.
  • Barutçu, S. (2007). Attitudes towards mobile marketing tools: a study of turkish consumers, journal of targeting. Measurement and Analysis for Marketing, Special Issue: Mobile Marketing, 16(1), 26- 38.
  • Bozkuş, F. (2017). K kuşağı üretime dahil olmak istiyor. http://www.ekonomist.com.tr/yonetim-kariyer/k-kusagi-uretime-dahil-olmak-istiyor.html. Erişim Tarihi: 25 Nisan 2021.
  • Coşkun, R., Altınışık, R., Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Çelik Varol, M. (2021). Dijital tüketicilerin hedonik tutumlarının dönüşümü: ikinci el moda siteleri üzerine bir inceleme. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Ennew, C.T., Banerjee, A.K., Li, D. (2000). Managing word of mouth communication: empirical evidence from India. International Journal of Bank Marketing, 18(2), 75-83.
  • Heilpern, W. (2016). Here's what yo u should know about 'Generation K' — the teens shaped by terrorism, technology, and anxiety. Insider. https://www.businessinsider.com/what-you-need-to-know-about-generation-k-2016-4. Erişim Tarihi: 7 Temmuz 2022.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kaya, K . (2020). Dijital nesil: K kuşağı. Econharran, 4 (6) , 34-54.
  • Kundu, S., Rajan, S.C.R. (2016). Word of mouth: a literature review. SSRN Electronic Journal, DOI: 10.2139/ssrn.2973022 .
  • Muzaffar, F. & Kamran, S. (2011). Sms advertising: youth attitude towards perceived ınformativeness, ırritation and credibility. Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research in Business, 3(1), 230-245.
  • Pescher, C., Reichhart, P., Spann, M., (2014). Consumer decision-making processes in mobile viral marketing campaigns. Journal of Interactive marketing, 28, 43-54.
  • Petty, R. D. , Andrews, J. C. (2008), Covert marketing unmasked: a legal and regulatory guide for practices that mask marketing messages. Journal of Public Policy & Marketing, 27 (Spring), 7–18.
  • Phelps, Joseph (2004). Viral marketing or electronic word-of-mouth advertising:examining consumer responses and motivations to pass along email. Journal of Advertising Research, Vol. 44, 4, 333-348.
  • Reyck, B.D. & Degraeve, Z. (2003). Broadcast scheduling for mobile advertising. Operations Research, 51(4), 509-517.
  • Salant, P., Dillman, D. A. (1994). How to conduct your own survey. Wiley: New York.
  • Sexton, J. (2011). Viral marketing. SPORI Business Review, Spring 2011.
  • Shashikala, R. & Mahapatro, P. (2015). A study on analysing the effectiveness of viral marketing in the era of mobile messenger apps with special reference to whatsapp. ınternational journal of research in management. Social Sciences & Technology, 10(10), 2320-2793.
  • Stonedahl, F., Rand, W., Wilensky, U. (2010). Evolving viral marketing strategies. GECCO’10, July 7–11, 1-8.
  • Swinscow, T. D. V., & Campbell, M. J. (2002). Statistics at square one. London: Bmj.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2020). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2020-37210. Erişim Tarihi: 07 Temmuz 2022.
  • Özgüven Tayfun, N. (2017). Pazar kurdu olma ve viral pazarlama arasındaki ilişki gücünün analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 20 - Sayı: 37, 237-251.
  • Zernigah, K. I. & Sohail, K. (2012). Consumers' attitudes towards viral marketing in Pakistan. Management & Marketing Challenges For The Knowledge Society, 7(4), 645-662.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Halkla İlişkiler
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Çelik Varol 0000-0002-0698-929X

Erdem Varol 0000-0003-3940-2122

Kıvanç Nazlım Tüzel Uraltaş 0000-0001-7682-2164

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik Varol, M., Varol, E., & Tüzel Uraltaş, K. N. (2022). VİRAL PAZARLAMANIN DİJİTAL DÜNYADA SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİSİ: K KUŞAĞI ÜZERİNE BİR İNCELEME. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 7(2), 26-45. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1145948