Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MOOD BOARD İLE FİLM TASARIMI: ÖRNEK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 226 - 252, 29.11.2024
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1508630

Öz

MOOD BOARD İLE FİLM TASARIMI: ÖRNEK BİR ÇALIŞMA
Öz
Farklı disiplinlerdeki tasarım süreçlerinde fikir geliştirme, ilham alma ve görsel iletişim kurma aracı olarak kullanılan mood boardların film tasarım süreçlerinde de kullanımı yaygınlaşmaya başlamıştır. Genellikle filmlerin yapım öncesi aşamasında ihtiyaç duyulan amaçlara yönelik bir geliştirim aracı olarak farklı mood board tasarımları hazırlanabilmektedir. Gerek filmin bütününün veya bir sahnesinin/sahnelerinin teknik, artistik, estetik kararları hakkında bilgi veren gerekse farklı departmanların çeşitli tasarım geliştirme süreçlerinde kullanılan mood boardlar görsel bakımdan yaratıcı düşünmeyi tetikleyen, yeni fikirler ortaya atılmasını sağlayan, yapımın görsel iletişim yoluyla anlaşılmasını kolaylaştıran bir yapıya sahiptir. Bu özellikleri sebebiyle film fonlama sürecinde yönetmenin projeye olan hakimiyetini anlamak, yapımın fizibilitesini ölçmek, pazar potansiyelini düşünmek gibi amaçlarla mood board tasarımının yapılması beklenmektedir. Genel olarak film tasarımı sürecinde hazırlanan mood boardlarda öncelikle filmin dramaturjisi yapılmakta, ardından resim, fotoğraf, renk paleti, yazı biçimi, çizim, şekil vb. farklı görsel iletişim materyalleri toplanarak mood board yüzeyine işlenmektedir. Bu çalışmada mood boardun yapısını, özelliklerini, ne gibi unsurlardan oluştuğunu ve nasıl uygulandığını tanımlamak, akabinde eylem araştırması yöntemi ile örnek bir film konusundan hareketle dramaturji yaparak bir mood board tasarımı geliştirmek amaçlanmıştır. İki farklı türde üretilen örnek mood board tasarımının film dünyasına ilişkin arzu edilen duygu durumunu, atmosferini, artistik kararlarını betimleyen çeşitli elemanlardan oluştuğu ve her bir mood board türünün kendine has, farklı işlevlere sahip olduğu görülmüştür. Halihazırda sinema sektöründe yoğun olarak kullanılan mood board ile ilgili bir akademik çalışmanın yapılmamış olması sebebiyle bu çalışmanın film tasarım süreçlerinde mood board hazırlanmasına ilişkin bir kaynak teşkil etmesi, uygulamayı tartışmaya açması, bu konuyla ilgili olarak farklı boyutları ele alan yeni akademik çalışmaların yapılmasına zemin hazırlaması arzu edilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Mood board, Görsel iletişim, Film, Tasarım, Dramaturji.

FILM DESIGN WITH MOOD BOARD: A CASE STUDY
Abstract
Mood boards, which are used as a tool to develop ideas, get inspiration and establish visual communication in design processes in different disciplines, have started to become widespread in film design processes. Different mood board designs can be prepared as a development tool for the needs of the film during the pre-production phase. Mood boards, which provide information about the technical, artistic and aesthetic decisions of the whole film or a scene(s) and are used in various design development processes of different departments, have a structure that triggers visual creative thinking, enables new ideas to be put forward, and facilitates the understanding of the production through visual communication. Due to these features, it is expected that mood board design will be made during the film funding process for purposes such as understanding the director's command of the project, measuring the feasibility of the production, and considering the market potential. In general, in the mood boards prepared during the film design process, first the dramaturgy of the film is made, and then pictures, photographs, color palette, font, drawing, shape, etc. different visual communication materials are collected and processed on the mood board surface. In this study, it is aimed to define the structure of the mood board, its features, what elements it consists of and how it is applied, and then to develop a mood board design by performing dramaturgy based on a sample movie subject with the action research method. It has been observed that the sample mood board design produced in two different types consists of various elements depicting the desired mood, atmosphere and artistic decisions regarding the movie world, and each type of mood board has its own, different functions. Since no academic study has been conducted on the mood board, which is currently used extensively in the cinema industry, it is desired that this study will constitute a resource regarding the preparation of mood boards in film design processes, open the application to discussion, and pave the way for new academic studies addressing different dimensions on this subject.
Keywords: Mood board, Visual communication, Film, Design, Dramaturgy.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (2003). Eylem araştırması: eğitimsel uygulamaları iyileştirme ve değiştirmede kullanılacak bir yöntem. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 36(36), 474-489.
  • Allen, W. (Yönetmen). (2011). Midnight in paris [Sinema filmi]. ABD.
  • Antonioni, M. (Yönetmen). (1964). Red desert. [Sinema filmi]. İtalya.
  • Aslanyürek, S. (2004). Senaryo kuramı. (2. Baskı). İstanbul: Pan.
  • Berg, B. L. ve Lune, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Asım Arı (Çev.Ed.). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Berkowitz, J. (2012, 23 Şubat). Oscars 2012: Woody allen’s production designer anne seibel on “midnight in paris”. Fast Company. Erişim Adresi: https://www.fastcompany.com/1679962/oscars-2012-woody-allens-production-designer-anne-seibel-on-midnight-in-paris
  • Board. (t.y.). Cambridge Dictionary İngilizce-Türkçe Sözlük içinde. Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english-turkish/board
  • Bordwell, D. ve Thompson, K. (2012). Film Sanatı: Bir Giriş (Çev. Ertan Yılmaz ve Emrah Suat Onat). Ankara: De ki.
  • Cassidy, T. (2011). The mood board process modeled and understood as a qualitative design research tool. Fashion Practice: The Journal of Design, Creative Process ve the Fashion Industry, 3(2), 225-251. doi:10.2752/175693811X13080607764854
  • Chang, H.M., Díaz, M., Català, A., Chen, W. ve Rauterberg M. (2014). Mood boards as a universal tool for investigating emotional experience. In A. Marcus (Ed.), Design, user experience, and usability. user experience design practice, lecture notes in computer science (p. 220-231). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Chipambwa, W. ve Chikwanya, E. V. (2022). Design communication: fashion design students’ perspectives on digital vs physical mood boards. Proceedings - The Eleventh International Symposium GRID 2022, Serbia.
  • Clancy, M. (2024). How to make a film mood board: 2024 step-by-step guide [Blog yazısı]. Erişim Adresi: https://milanote.com/guide/film-moodboard
  • Coen, E. ve Coen, J. (Yönetmenler). (2008). No country for old men [Sinema filmi]. ABD.
  • Çınar, C. (2022). Çağdaş dramaturji ve sinema ilişkisine karşılaştırmalı bir bakış. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(13), 414 - 431. doi: 10.55004/tykhe.1195215
  • Demirkol, C. V. (2008). Batı sanatında modernizm ve postmodernizm. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • DeGuzman, K. (2023, 14 Mayıs). What is a mood board—definition, examples & how they work [Blog yazısı]. Erişim Adresi:https://www.studiobinder.com/blog/what-is-a-mood-board-definition/
  • Eckert, C., ve Stacey, M. (2000). Sources of inspiration: a language of design. Design Studies, 21(5), 523-538. doi: 10.1016/S0142-694X(00)00022-3
  • Endrissat, N., Islam, G. ve Noppeney, C. (2016). Visual organizing: balancing coordination and creative freedom via mood boards. Journal of Business Research, 69(7), 2353-2362. doi:10.1016/j.jbusres.2015.10.004
  • Freeman, C., Marcketti, S. ve Karpova, E. (2017). Creativity of images: using digital consensual assessment to evaluate mood boards. Fashion and Textiles, 4(1), 17. doi:10.1186/s40691-017-0102-4
  • Garner, S. ve McDonagh-Philp, D. (2001). Problem interpretation and resolution via visual stimuli: the use of ‘mood boards’ in design education. Journal of Art ve Design Education, 20(1), 57-64. doi:10.1111/1468-5949.00250
  • Glass, R. (Yönetmen). (2019). Saint maud [Sinema filmi]. İngiltere.
  • Gromaire, M. (Ressam). (1936). Le chomeur-işsiz [Resim].
  • Görüntüden alınan renk teması, Adobe Color. (t.y.). Adobe color. Erişim adresi: https://color.adobe.com/tr/create/image
  • Güçlü, İ. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri: teknik –yaklaşım – uygulama. (2. Baskı). Ankara: Nika.
  • Hellerman, J. (2023). The definitive guide to creating a film and tv mood board. No Film School. Erişim adresi: https://nofilmschool.com/chris-nash-sundance
  • Jonze, S. (Yönetmen). (2013). Her [Sinema filmi]. ABD.
  • Kaurismäki, A. (Yönetmen). (1983). Crime and punishment [Sinema filmi]. Finlandiya.
  • Keiser, S. ve Tortora, P. G. (2023). The fairchild books dictionary of fashion. (5. Baskı). UK: Bloomsbury Collections. Kıraç, R. (2018). Sinemanın temelleri. İstanbul: İthaki.
  • Lidwell, W., Holden, K. ve Butler, J. (2023). Universal principles of design, updated and expanded third edition: 200 ways to ıncrease appeal and make better design decisions. (3. Baskı). USA: Quarto Publishing Group USA Inc.
  • Lucero, A. (2012). Framing, aligning, paradoxing, abstracting, and directing: how design mood boards work. Proceedings of the Designing Interactive Systems Conference, United Kingdom.
  • McDonagh, D., Bruseberg, A., ve Haslam, C. (2002). Visual product evaluation: exploring users’ emotional relationships with products. Applied Ergonomics, 33(3), 231-240. doi:10.1016/S0003-6870(02)00008-X
  • McDonagh, D. ve Denton, H. (2005). Exploring the degree to which individual students share a common perception of specific mood boards: observations relating to teaching, learning and team-based design. Design Studies, 26(1), 35-53. doi:10.1016/j.destud.2004.05.008
  • Mcdonagh, D. ve Storer, I. (2004). Mood boards as a design catalyst and resource: researching an under-researched area. The Design Journal, 7(3), 16-31. doi:10.2752/146069204789338424
  • Mood. (t.y.). Cambridge Dictionary İngilizce-Türkçe Sözlük içinde. Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english-turkish/mood
  • Munk, J. E., Sørensen, J. S. ve Laursen, L. N. (2020). Visual boards: mood board, style board or concept board? Proceedings of the 22nd International Conference On Engineering And Product Design Education (EvePDE 2020), Denmark.
  • Ormecioglu, H. T. ve Ucar, A. (2015). The art of graphics in design education. The European Journal of Social & Behavioural Sciences 13(2), 170-177. doi: 10.15405/ejsbs.161.
  • Öztürk, L. (2020). Sinema ve tvde renk—a’dan z’ye dijital sinematografi ve renk düzenleme. İstanbul: Boğaziçi.
  • Özyurt, P. ve Sunal, G. (2022). Federico fellini sinemasında dramaturjik yapı: 8½ film örneği. The Journal of Social Science, 6(11), 149 - 160. doi:10.30520/tjsosci.1063703
  • Peterson, J. (2022, 16 Temmuz). What is a mood board and why you should make one for your next project [Blog yazısı]. Erişim Adresi: https://artlist.io/blog/what-is-a-mood-board/
  • Reis, M. R. ve Merino, E. A. D.. (2021). Image composition ınfluences on the mood board visual reading process through eye-tracking. Product, Management & Development 19(1). doi: 10.4322/pmd.2021.005.
  • Sığrı, Ü. (2021). Nitel araştırma yöntemleri (2. Baskı). İstanbul: Beta.
  • Sığrı, Ü. (2023). Nitel araştırma yöntemleri. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: yeni perspektifler. (s. 471-516). Ankara: Seçkin.
  • Sözen, M. (2003). Sinemada renk: sembolik anlamlar. Ankara: Detay.
  • Sözen, M. (2013). Sinemasal dramaturgi ve örnek bir çözümleme. Art-e Sanat Dergisi, 6(11), 100 - 119. doi:10.21602/sgsfsd.67192
  • Sözen, M. (2016). Filmlerde müzik kullanılmamasının anlatımsal etkileri: örnekler, analizler. Selçuk İletişim, 9(3), 224-248. doi:10.18094/si.32757
  • Sözen, M. (2017). Sinemasal anlatılarda dramatik inşa ve dramaturgi. The Journal of Academic Social Sciences, 59(59), 22-45. doi:10.16992/ASOS.12938
  • Spawforth-Jones, S. (2021). Utilising mood boards as an image elicitation tool in qualitative research. Sociological Research Online, 26(4), 871-888. doi:10.1177/1360780421993486
  • Uludağ Eraslan, R. (2020). Temel renk armonilerinin; sanat, tasarım ve sinema alanlarında kullanımı. Fine Arts, 15(1), 71-87.
  • Warbung, T., Soedarso, N., Carina, R., ve Zahra, A. (2021). Persona in a form of mood boards as a part of the design process. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 729(1), 012024. doi:10.1088/1755-1315/729/1/012024
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Zabotto, C. N., Sergio Luis da, S., Amaral, D. C., Janaina Mascarenhas Hornos, C. ve Benze, B. G. (2019). Automatic digital mood boards to connect users and designers with kansei engineering. International Journal of Industrial Ergonomics, 74, 102829. doi:10.1016/j.ergon.2019.102829
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Hakan Ün 0000-0002-1221-2399

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 25 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ün, H. (2024). MOOD BOARD İLE FİLM TASARIMI: ÖRNEK BİR ÇALIŞMA. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 9(2), 226-252. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1508630