Every day, new technologies emerge and transform our world at a rapid pace. The idea of the metaverse is
gaining popularity as new technology and uses for virtual and augmented reality proliferate. Adapting to this
development and change is of great importance for many sectors. Digital technologies have provided new
opportunities for the advertising industry, along with many other industries. In this context, new opportunities also
determine life dynamics and user habits. It is very valuable for the advertising sector, which wants to reflect every
change, every awareness and interest in society by capturing it immediately. In this regard, the main subject of the
project is the question of how advertising activities can develop and change through metaverse, which has become a
popular concept recently. Within the scope of the study, it is aimed to determine what kind of change and development
the traditional and digital channels in advertising agencies will experience with the metaverse and how the sector will
be shaped in this case. Determining the perceptions of the advertising industry within the scope of new technologies
and determining the expectations from candidates who will work in this sector are very important both for the sector
and for understanding the future of advertising. In this respect, in the study, the data obtained from 21 expert opinions
have been interpreted with the descriptive analysis method, through in-depth semi-structured interview technique, one
of the qualitative research methods. The study focuses on the province of Kayseri due to the easy accessibility of the
data. In this context, it is generally understood that advertising agencies are not unfamiliar with the metaverse universe
and advertising management in this field, and that they have a common opinion that there will be change and
transformation in the advertising field with the development of metaverse technologies. In addition, expert participants
emphasize that the infrastructure and human workforce development required for this are also important.
Metaverse Metaverse Universe social media digital advertising
Yeni teknolojiler, dünyamızı her geçen gün hızla geliştirmekte ve değiştirmektedir. Sanal ve artırılmış
gerçeklik uygulamalarının artması ve yeni teknolojilerle birlikte Metaverse gitgide ilgi duyulan bir kavram hâline
gelmiştir. Bu gelişime ve değişime uyum sağlamak birçok sektör için büyük önem arz etmektedir. Dijital teknolojiler,
pek çok sektör gibi reklam sektörü açısından da yeni olanaklar sağlamıştır. Bu çerçevede yeni olanaklar, yaşam
dinamikleri ve kullanıcı alışkanlıklarında da belirleyici olmaktadır. Yaşanan her değişimi, toplumda oluşan her
farkındalığı, ilgiyi hemen yakalayarak reklama yansıtmak isteyen reklam sektörü açısından oldukça değerlidir. Bu
doğrultuda son zamanlarda popüler bir kavram olan Metaverse üzerinden reklamcılık faaliyetlerinin nasıl bir gelişime
ve değişime uğrayabileceği sorusu projenin ana konusunu oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında, reklam ajanslarında
geleneksel ve dijital mecraların Metaverse ile nasıl bir değişim ve gelişim yaşayacağı ve bu durumda sektördeki
durumun nasıl olacağının tespiti amaçlanmaktadır. Yeni teknolojiler kapsamında reklam sektörünün algılarının tespiti
ve bu sektörde çalışacak adaylardan beklentilerinin belirlenmesi hem sektör açısından hem de reklamın geleceğinin
anlaşılması bakımından oldukça önemlidir. Bu açıdan çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak 21 uzman görüşünden elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle
yorumlanmıştır. Çalışmada, veriye kolay erişilebilir olması nedeniyle Kayseri ili ele alınmıştır. Proje kapsamında
genel olarak reklam ajanslarının Metaverse evrenine ve bu alandaki reklam yönetimine aşina oldukları, Metaverse
teknolojilerinin gelişimi ile reklam alanında değişim ve dönüşümün yaşanacağı konusunda ortak bir görüşe sahip
oldukları anlaşılmaktadır. Ayrıca, gerekli altyapı ve insan iş gücünün gelişiminin de önemli olduğu uzman katılımcılar
tarafından vurgulanmaktadır.
Çalışma etik kurul izni gerektirmektedir ve sisteme yüklenmiştir
Tübitak 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Programı
Çalışmanın yapılmasında imkan sağlayan Tübitak'a teşekkürlerimizi sunarız.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dijital Reklamcılık |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2 |