One of the fields that has undergone a significant transformation with the COVID-19 epidemic is
education. The aim of this study is to investigate whether the anxiety and fear of being caught COVID-19
epidemic have an effect on the academic achievement of university students. However, it is the
examination of fear, anxiety and academic success perceptions of COVID-19 according to various sociodemographic characteristics. In this study, a survey was conducted with 505 university students studying
at different universities in Turkey and selected by simple random sampling. The data obtained as a result
of the survey were tested with factor, reliability, frequency, correlation, regression, T-Test and ANOVA
analyzes using SPSS 22 packace programme. As a result of the research, it was determined that university
students' anxiety and fear of being caught COVID-19 had a positive and significant effect on their academic
achievement. According to the findings obtained as a result of the difference analyzes, it was found that
female students' perceptions of COVID-19 anxiety level were higher than male students, associate degree
students' perceptions of COVID-19 fear level were higher than undergraduate students.
COVID-19 salgını ile önemli ölçüde dönüşüme uğrayan alanlardan birisi eğitimdir. Bu çalışmanın amacı,
COVID-19 salgınına yakalanma kaygı ve korkusunun üniversite öğrencilerinin akademik başarısı üzerinde
etkisi olup olmadığını araştırmaktır. Ayrıca çalışmada çeşitli sosyo-demografik özelliklere göre COVID-19
korkusu, kaygısı ve akademik başarı algılarının incelenmesidir. Bu çalışmada, Türkiye’nin farklı
üniversitelerinde öğrenim gören ve basit tesadüfi örneklem yoluyla seçilen 505 üniversite öğrencisine
anket uygulanmıştır. Anket yöntemiyle elde edilen veriler SPSS 22 paket programı kullanılarak faktör,
güvenilirlik, frekans, korelasyon, regresyon, T-Testi ve ANOVA analizleri ile test edilmiştir. Araştırma
sonucunda, üniversite öğrencilerinin COVID-19’a yakalanma kaygı ve korkularının akademik başarıları
üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Yapılan farklılık analizleri sonucu elde
edilen bulgulara göre ise kız öğrencilerin COVID-19 kaygı düzeyi algılarının erkek öğrencilere göre daha
yüksek olduğu, ön lisans öğrencilerinin COVID-19 korku düzeyi algılarının lisans öğrencilerine göre daha
yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnsan Kaynakları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.