Communication is a dynamic process that individuals use to meet their psychological needs and achieve various satisfactions. In this context, the Uses and Gratifications Approach considers media use as a process through which individuals satisfy their personal satisfactions in addition to receiving information and evaluates media use as an active preference process shaped by individual needs, expectations and motivations. In this context, digital games stand out as an important media environment that allows players to meet their psychological needs such as socialization, entertainment, competition and identity construction. Discord, one of the digital game platforms, is a tool that enables players to come together, form communities around common interests and make their gaming experiences collective as well as individual by offering audio, written and visual interaction. In this study, which was prepared to examine the socialization practices of digital game communities on the Discord platform, 6 different Discord servers focused on digital games werei selected as a sample and user interactions, communication styles and community dynamics on these servers were analyzed by content analysis method. As a result of the analysis, it was determined that Discord servers support not only in-game interaction but also the development of social ties outside of the game in the context of game culture; users actively use this platform to provide different satisfactions such as entertainment, information sharing, making friends, relieving stress, interacting with the community, and establishing social ties. The findings obtained in the study provide important data to understand the role of digital game culture in socialization processes from the perspective of the Uses and Gratifications Approach and make a unique contribution to the literature in this respect.
İletişim, bireylerin psikolojik ihtiyaçlarını karşılamak ve çeşitli doyumlar elde etmek amacıyla kullandıkları dinamik bir süreçtir. Bu bağlamda Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı, bireylerin iletişim araçlarını bilgi almanın dışında, kişisel doyumlarını tatmin ettikleri bir süreç olarak ele almakta ve medya kullanımını bireysel ihtiyaçlar, beklentiler ve motivasyonlar doğrultusunda şekillenen aktif bir tercih süreci olarak değerlendirmektedir. Bu çerçevede dijital oyunlar, oyuncuların sosyalleşme, eğlence, rekabet ve kimlik inşası gibi psikolojik gereksinimlerini karşılamalarına olanak tanıyan önemli bir medya ortamı olarak öne çıkmaktadır. Dijital oyun platformlarından biri olan Discord ise; sesli, yazılı ve görsel etkileşim imkânı sunarak oyuncuların bir araya gelmesini, ortak ilgi alanları etrafında topluluklar oluşturmasını ve oyun deneyimlerini bireysel olduğu kadar kolektif bir hale getirmesini sağlayan bir araç olarak öne çıkmaktadır. Discord platformunda yer alan dijital oyun topluluklarının sosyalleşme pratiklerini incelemek amacıyla hazırlanan bu çalışmada, dijital oyun odaklı 6 farklı Discord sunucusu örneklem olarak belirlenmiş ve bu sunucularda kullanıcı etkileşimleri, iletişim biçimleri ile topluluk dinamikleri içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. İnceleme sonucunda, Discord sunucularının oyun kültürü bağlamında yalnızca oyun içi etkileşimi değil, aynı zamanda oyun dışı sosyal bağların gelişimini de desteklediği; kullanıcıların bu platformu eğlence, bilgi paylaşımı, arkadaş edinme, stres atma, toplulukla etkileşim, sosyal bağ kurma gibi farklı doyumlar sağlamak için aktif bir şekilde kullandıkları tespit edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular, Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı perspektifinden dijital oyun kültürünün sosyalleşme süreçlerindeki rolünü anlamaya yönelik önemli veriler sunmakta ve bu yönüyle literatüre özgün bir katkı sağlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | New Communication Technologies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 24, 2025 |
Acceptance Date | April 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 1 |