Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARABÜK ÜNİVERSİTESİ RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ'NDE ÖĞRENİM GÖREN ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN PSİKOLOJİK YARDIM ALMAYA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 89 - 103, 30.09.2025

Öz

Üniversite eğitimi için yurt dışında eğitim almaya karar veren öğrenciler, kendi ülkelerinden uzakta olmakla ilgili birçok farklı sorunla mücadele etmek durumunda kalabilmektedirler. Bu sorunlarla mücadele ederken çeşitli alanlarda profesyonel desteğe başvurabilmektedirler. Alınan profesyonel destek ruh sağlığı alanında olduğunda psikolojik yardım olarak adlandırılmaktadır. Bu çalışma kapsamında Karabük Üniversitesi’nde eğitimlerine devam eden uluslararası öğrencilerin psikolojik yardım alma konusuna dair görüşlerini belirlemek ve kendi ülkeleriyle Türkiye’deki psikolojik yardım almaya ilişkin görüşlerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma 5 kadın ve 5 erkek uluslararası öğrenciden oluşan toplam 10 kişilik bir çalışma grubuyla yürütülmüştür. Katılımcılarla yapılan derinlemesine görüşmelerin verileri içerik analiziyle incelenmiştir. Elde edilen bulgular 4 ana tema altında toplanmıştır. Bu temalar da alt temalarla detaylandırılmıştır. Katılımcıların Türkiye’de dil sorununu aşmış olmaları, sorunlarıyla daha kolay baş etmelerini sağlamıştır. Katılımcıların hiçbiri şimdiye kadar psikolojik yardım almadığını ifade etmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumları da farklılık göstermektedir. Uluslararası öğrenciler psikolojik yardım alma konusunda Türkiye ile kendi ülkelerini karşılaştırdığında, ülkeler arasında hem benzerlikler hem de farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın, farklı uluslardan gelen bireylerin psikolojik yardım almaya dair görüşlerini içermesi ve bu alanda kendi ülkeleriyle Türkiye’yi karşılaştırmaları bakımından önemli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Annaberdiyev, D. (2006). Türkiye’de eğitim gören Türk Cumhuriyetleri ve Türk üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumları, psikolojik ihtiyaçları ve psikolojik uyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Büyükyılmaz, O., Yıldıran, C., & Özkan, D. (2022). Uluslararası Lisans Öğrencilerinin Durum Analizi Karşılaştırması. Ekonomi İşletme ve Yönetim Dergisi, 6(1), 72-99.
  • Dadfar, S., & Friedlander, M. L. (1982). Differential attitudes of international students toward seeking professional psychological help. Journal of Counseling Psychology, 29(3), 335.
  • Dilek, C. (2010). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Çankaya, Z. C., & Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllükleri. Eğitim ve Bilim, 37(164).
  • Göker, Y. (2013). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumların incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Gürsoy, O., & Gizir, C. A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya yönelik tutumları: Sosyal damgalanma, kendini damgalama, öznel sıkıntıları açma, benlik saygısı ve cinsiyetin rolü. Turkish Psychological
  • Counseling and Guidance Journal, 8(49), 137-155. Halmatov, S. (2007). Türkiye'de eğitim görmekte olan yabancı uyruklu öğrenciler ile TC uyruklu öğrencilerin psikolojik ihtiyaçlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Keklik, İ. (2009). Attitudes toward seeking professional psychological help: A comparative study of Turkish and American graduate students. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 37, 159–173.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., & Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Liu, H., Wong, Y. J., Mitts, N. G., Li, P. J., & Cheng, J. (2020). A phenomenological study of East Asian international students’ experience of counseling. International Journal for the Advancement of Counselling, 42, 269-291.
  • Nebizade, K. (2004). Türkiye’de yükseköğrenim gören Orta Asyalı öğrencilerle Türk öğrencilerin stresle basa çıkma tutumları ile yardım arama davranışlarının incelenmesi: KTÜ örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Onwuegbuzie, A. J. ve Leech, N.L. (2007). A Call for qualitative power analyses. Quality & Quantity, 41, 105-121. Otrar, M., Ekşi, H., Dilmaç, B., & Şirin, A. (2002). Türkiye’de öğrenim gören Türk ve akraba topluluk öğrencilerinin stres kaynakları, başa çıkma tarzları ile ruh sağlığı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2), 473-506.
  • Özbay, Y. (1996). Üniversite öğrencilerinin problem alanları ile yardım arama tutumları arasındaki ilişki. IX. Ulusal Psikoloji Kongresi’nde bildiri olarak sunuldu, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Topkaya, N. (2011). Psikolojik yardım alma niyetinin sosyal damgalanma, tedavi korkusu, beklenen yarar, beklenen risk ve tutum faktörleriyle modellenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Topkaya, N. (2014). Psikolojik yardım alma niyetini yordamada demografik, bireysel ve çevresel faktörler. Türk Psikoloji Dergisi, 29(74), 1.
  • Topkaya, N., & Meydan, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1).
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Türküm, A. S. (2000). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumları ve kendini açma eğilimleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 205-220.
  • Wong, Y. J., Wang, K. T., & Maffini, C. S. (2014). Asian international students’ mental health-related outcomes: A person× context cultural framework. The Counseling Psychologist, 42(2), 278-305.
  • Yelken, C., Yazıcı, H., & Altun, F. (2020). YÖS ile üniversiteye yerleşen yabancı uyruklu öğrencilerin stresle başa çıkma stilleri, problem çözme becerileri ve yardım arama davranışları. Yükseköğretim Dergisi, 10(1), 27-37. Yıldıran, C., Özkan, D., & Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 1(1), 20-34.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (2022). 2021-2022 öğretim yılı öğrenci istatistikleri. 25 Kasım 2022 tarihinde adresinden erişildi.
  • Yıldırım, E., & Köksal, H. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözüyle Türkiye. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 297-323.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

EVALUATION OF THE OPINIONS OF INTERNATIONAL STUDENTS STUDYING IN THE RADIO, TELEVISION, AND CINEMA DEPARTMENT AT KARABÜK UNIVERSITY REGARDING RECEIVING PSYCHOLOGICAL SUPPORT

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 89 - 103, 30.09.2025

Öz

Students who decide to study abroad for their university education may have to deal with many different problems related to being away from their home country. While struggling with these problems, they may apply for professional support in various fields. When the professional support received is in the field of mental health, it is called psychological assistance. Within the scope of this study, it was aimed to determine the views of international students who continue their education at Karabük University on receiving psychological help and to evaluate their views on receiving psychological help in their home countries and in Turkey. The study was conducted with a total of 10 participants, 5 female and 5 male international students. The data of the in-depth interviews with the participants were analyzed through content analysis. The findings were categorized under 4 main themes. These themes were further elaborated with sub-themes. The fact that the participants overcame the language barrier in Turkey enabled them to cope with their problems more easily. None of the participants stated that they had ever received psychological help. The attitudes of the students participating in the research also differ. When international students compared Turkey with their home countries in terms of receiving psychological help, it was concluded that there were both similarities and differences between the countries. It is thought that the study is important in terms of including the views of individuals from different nationalities on receiving psychological help and comparing Turkey with their own countries in this field.

Kaynakça

  • Annaberdiyev, D. (2006). Türkiye’de eğitim gören Türk Cumhuriyetleri ve Türk üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumları, psikolojik ihtiyaçları ve psikolojik uyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Büyükyılmaz, O., Yıldıran, C., & Özkan, D. (2022). Uluslararası Lisans Öğrencilerinin Durum Analizi Karşılaştırması. Ekonomi İşletme ve Yönetim Dergisi, 6(1), 72-99.
  • Dadfar, S., & Friedlander, M. L. (1982). Differential attitudes of international students toward seeking professional psychological help. Journal of Counseling Psychology, 29(3), 335.
  • Dilek, C. (2010). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Çankaya, Z. C., & Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllükleri. Eğitim ve Bilim, 37(164).
  • Göker, Y. (2013). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumların incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Gürsoy, O., & Gizir, C. A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya yönelik tutumları: Sosyal damgalanma, kendini damgalama, öznel sıkıntıları açma, benlik saygısı ve cinsiyetin rolü. Turkish Psychological
  • Counseling and Guidance Journal, 8(49), 137-155. Halmatov, S. (2007). Türkiye'de eğitim görmekte olan yabancı uyruklu öğrenciler ile TC uyruklu öğrencilerin psikolojik ihtiyaçlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Keklik, İ. (2009). Attitudes toward seeking professional psychological help: A comparative study of Turkish and American graduate students. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 37, 159–173.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., & Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Liu, H., Wong, Y. J., Mitts, N. G., Li, P. J., & Cheng, J. (2020). A phenomenological study of East Asian international students’ experience of counseling. International Journal for the Advancement of Counselling, 42, 269-291.
  • Nebizade, K. (2004). Türkiye’de yükseköğrenim gören Orta Asyalı öğrencilerle Türk öğrencilerin stresle basa çıkma tutumları ile yardım arama davranışlarının incelenmesi: KTÜ örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Onwuegbuzie, A. J. ve Leech, N.L. (2007). A Call for qualitative power analyses. Quality & Quantity, 41, 105-121. Otrar, M., Ekşi, H., Dilmaç, B., & Şirin, A. (2002). Türkiye’de öğrenim gören Türk ve akraba topluluk öğrencilerinin stres kaynakları, başa çıkma tarzları ile ruh sağlığı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2), 473-506.
  • Özbay, Y. (1996). Üniversite öğrencilerinin problem alanları ile yardım arama tutumları arasındaki ilişki. IX. Ulusal Psikoloji Kongresi’nde bildiri olarak sunuldu, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Topkaya, N. (2011). Psikolojik yardım alma niyetinin sosyal damgalanma, tedavi korkusu, beklenen yarar, beklenen risk ve tutum faktörleriyle modellenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Topkaya, N. (2014). Psikolojik yardım alma niyetini yordamada demografik, bireysel ve çevresel faktörler. Türk Psikoloji Dergisi, 29(74), 1.
  • Topkaya, N., & Meydan, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1).
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Türküm, A. S. (2000). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumları ve kendini açma eğilimleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 205-220.
  • Wong, Y. J., Wang, K. T., & Maffini, C. S. (2014). Asian international students’ mental health-related outcomes: A person× context cultural framework. The Counseling Psychologist, 42(2), 278-305.
  • Yelken, C., Yazıcı, H., & Altun, F. (2020). YÖS ile üniversiteye yerleşen yabancı uyruklu öğrencilerin stresle başa çıkma stilleri, problem çözme becerileri ve yardım arama davranışları. Yükseköğretim Dergisi, 10(1), 27-37. Yıldıran, C., Özkan, D., & Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 1(1), 20-34.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (2022). 2021-2022 öğretim yılı öğrenci istatistikleri. 25 Kasım 2022 tarihinde adresinden erişildi.
  • Yıldırım, E., & Köksal, H. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözüyle Türkiye. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 297-323.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Örgütsel, Kişilerarası ve Kültürlerarası İletişim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Vahit Topçu 0009-0005-2437-1564

Nihal Aslan Topçu 0000-0002-1601-0217

İlknur Çetinkaya 0009-0002-2069-8437

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 19 Nisan 2025
Kabul Tarihi 14 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topçu, V., Aslan Topçu, N., & Çetinkaya, İ. (2025). KARABÜK ÜNİVERSİTESİ RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ’NDE ÖĞRENİM GÖREN ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN PSİKOLOJİK YARDIM ALMAYA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. International Journal of Communication and Media Research, 5(2), 89-103.