Simülatör Kullanımının Paramedik Öğrencilerinin İleri Yaşam Desteği ve Doğum Yardımı Yeterlikleri ile Özgüven Durumları Üzerine Etkisinin İncelenmesi
Year 2022,
, 438 - 449, 20.06.2022
Perihan Gürbüz
,
Serdar Derya
,
Gülsüm Yetiş Koca
,
Turgay Kolaç
,
Zehra Deniz Çırak
Abstract
Acil durumlara ilk müdahale eden sağlık görevlilerinin mesleki öz-yeterlikleri ve öz-etkililikleri önemlidir. Acil müdahaledeki ölümlerin önemli bir oranı, kardiyopulmoner resüsitasyon (KPR) gerektiren acil durumlardan kaynaklanmaktadır ve ayrıca kırsal alanlarda acil doğum sıklıkla görülmektedir. Bu araştırmada, KPR ve doğum simülasyonu eğitiminin paramedik öğrencilerinde profesyonel öz-yeterlik üzerine etkisi ve öz-etkililik ile ilişkisi araştırıldı. Ön-test ve son-test yarı-deneysel araştırma, 68 paramedik ön lisans öğrencisi ile gerçekleştirildi. Ön-anket sonrasında tüm öğrencilere KPR ve doğum ile ilgili simülasyon eğitimi verildi ve öğrenciler birebir simülasyon uygulamaları yapılarak bir haftalık aralıkla iki kere değerlendirildi. Ardından son-anket uygulandı, öz-etkililik düzeylerini belirlemek için Sherer'in Genel Öz-Yeterlik-Etkililik Ölçeği (SGÖEÖ) kullanıldı. Öğrencilerin mesleki öz-yeterlik algı düzeyleri ve değerlendirme puanları anket öncesi ve sonrası karşılaştırmada anlamlı olarak arttı. Ön anketteki mesleki öz-yeterlik algısı ile mezun olunan lise arasında istatistiksel olarak anlamlı fark, son ankette elde edilmedi. Daha yüksek mesleki öz-yeterlik hisseden öğrencilerin SGÖEÖ puanları daha yüksek iken, SGÖEÖ puanları ve mesleki öz-yeterlik puanları anket öncesi ve sonrası arasında istatistiksel olarak farklılık oluşturmamıştır. Paramedik öğrencilerin eğitim süreçlerindeki simülasyon eğitimlerinin mesleki öz-yeterlik üzerinde önemli etkisi vardır.
Supporting Institution
İnönü Üniversitesi- BAPSİS
Project Number
TSG-2020-1906
References
- Ahmadi, A., Ziapour, A., Lebni, J. Y. & Mehedi, N. (2021). Prediction of academic motivation based on variables of personality traits, academic self-efficacy, academic alienation and social support in paramedical students. International Quarterly of Community Health Education, 0272684X211004948.
- Akbaba, Ö., Tercan, B., Tarsuslu, S. & Yurt, S. U. (2020). İlk ve acil yardım laboratuvarında uygulanan simülasyon eğitiminin öğrencilerin temel beceri düzeyine etkisi. Journal of Health Services and Education, 3(2), 45-51.
- Anderson, N. E., Slark, J., Faasse, K. & Gott, M. (2019). Paramedic student confidence, concerns, learning and experience with resuscitation decision-making and patient death: A pilot survey. Australasian Emergency Care, 22(3), 156-161.
- Arslan, A. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal kaygıları ve genel öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 3(6), 78-96.
- Arslan, A., Ilıman, E. & Aslan, R. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin konuşma kaygıları ve öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 2(4), 124-147.
- Çelikli, S. (2016). Kuruluştan bugüne paramedik eğitiminde standardizasyon çabaları ve kırılma noktaları. Hastane Öncesi Dergisi, 1(2), 39-54.
- Freitas, V. C. A. d., Quirino, G. d. S., Giesta, R. P. & Pinheiro, A. K. B. (2020). Clinical and obstetric situation of pregnant women who require prehospital emergency care. Revista Brasileira de Enfermagem, 73.
- Furseth, P. A., Taylor, B. & Kim, S. C. (2016). Impact of interprofessional education among nursing and paramedic students. Nurse Educator, 41(2), 75-79.
- Gün, M., Aslantekin, F. & Karadağ, N. (2021). Tıp fakültesi ve sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin sağlık okuryazarlık durumu ve etkileyen etmenlerin değerlendirilmesi. Türkiye Biyoetik Dergisi, 8(1), 34-43.
- Gürbüz, P., Yetiş, G. & Çırak, Z. D. (2019). İlk ve acil yardim programı öğrencilerinin mesleki uygulamaları yapma ve yeterli hissetme durumlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7(2), 170-177.
- Gürol, A., Öztürk, D., Seval, U. & Yücel, O. (2017). İlk ve acil yardım programında okuyan öğrencilere ambulans simülasyon laboratuvarında uygulanan eğitimin temel beceri düzeyine etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(1), 25-31.
- Harris, A. W. & Kudenchuk, P. J. (2018). Cardiopulmonary resuscitation: the science behind the hands. Heart, 104(13), 1056-1061.
- Kinney, M. O., Hunt, S. J. & McKenna, C. (2018). A self-completed questionnaire study of attitudes and perceptions of paramedic and prehospital practitioners towards acute seizure care in Northern Ireland. Epilepsy & Behavior, 81, 115-118.
- Kunzler, A. M., Helmreich, I., König, J., Chmitorz, A., Wessa, M., Binder, H., …Lieb, K. (2020). Psychological interventions to foster resilience in healthcare students. Cochrane Database of Systematic Reviews(7).
- Leggio, W. J., Miller, M. G. & Panchal, A. R. (2020). Advanced placement paramedic education for health care professionals: A descriptive evaluation. Journal of Emergency Nursing, 46(1), 44-50.
- Long, B., Koyfman, A. & Gottlieb, M. (2019). Diagnosis of acute heart failure in the emergency department: an evidence-based review. Western Journal of Emergency Medicine, 20(6), 875.
- McLelland, G., Perera, C., Morphet, J., McKenna, L., Hall, H., Williams, B., ...Stow, J. (2017). Interprofessional simulation of birth in a non-maternity setting for pre-professional students. Nurse Education Today, 58, 25-31.
- Mercan, N. C. (2017). Paramedik eğitimi uygulama alanlarinda yaşanan sorunlar çaliştayi sonuç raporu. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 127-134.
- Moghadari-Koosha, M., Moghadasi-Amiri, M., Cheraghi, F., Mozafari, H., Imani, B. & Zandieh, M. (2020). Self-efficacy, self-regulated learning, and motivation as factors influencing academic achievement among paramedical students: A correlation study. Journal of Allied Health, 49(3), 145E-152E.
- Molu, N. G., Ceylan, B. & Özcan, F. Y. (2019). Drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri, öz-yeterlik ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 13-26.
- Negri, E. C., Mazzo, A., Martins, J. C. A., Pereira, G. A., Almeida, R. G. d. S. & Pedersoli, C. E. (2017). Clinical simulation with dramatization: Gains perceived by students and health professionals. Revista Latino-Americana De Enfermagem, 25.
- Olvera, L., Smith, J. S., Prater, L. & Hastings‐Tolsma, M. (2020). Interprofessional communication and collaboration during emergent birth center transfers: A quality improvement project. Journal of Midwifery & Women's Health, 65(4), 555-561.
- Pfütsch, P. (2018). From volunteer work to critical care paramedic: The history of an ongoing process of professionalisation. Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin, 114(3), 258-262.
- Richardson, M., Abraham, C. & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students' academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353.
- Sandy, P. T., Meyer, J. T., Oduniyi, O. S. & Mavhandu-Mudzusi, A. H. (2021). Paramedic students' confidence and satisfaction with clinical simulations of an emergency medical care programme in South Africa: A cross-sectional study. Health SA Gesondheid (Online), 26, 1-9.
- Sarani, A., Mousavi, S. H., Salahi, S., Hasani, F., Abdar, Z. E. & Sheikhbardsiri, H. (2020). Emotional intelligence and self-efficacy among deputy's administrative staff of Kerman University of Medical Sciences. Journal of Education and Health Promotion, 9.
- Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B. & Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51(2), 663-671.
- Skoczyński, P., Wizowska, J., Pochciał, P., Leśkiewicz, M. & Zyśko, D. (2020). Predictors of mortality in emergency department patients with chest pain without cardiovascular emergencies. Advances in Clinical and Experimental Medicine, 29(1), 147-155.
- Tosun U, K. Ç., Kılıç S, Özer M. & Yıldıran N. (2009). İlk, yeni mezun paramediklerin yardım, acil teorik/uygulamalı eğitim düzeyi ve yeterlilik algıları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(4), 291-296.
- Tramèr, L., Becker, C., Schumacher, C., Beck, K., Tschan, F., Semmer, N. K., ...Hunziker, S. (2020). Association of self-esteem, personality, stress and gender with performance of a resuscitation team: A simulation-based study. PloS one, 15(5), e0233155.
- Vilalta, A. & Troeger, K. A. (2020). Disparities in emergency transport of women with a preterm labor diagnosis in urban vs rural areas in the US. ClinicoEconomics and Outcomes Research: CEOR, 12, 327.
- Williams, B., Beovich, B., Ross, L., Wright, C. & Ilic, D. (2017). Self-efficacy perceptions of interprofessional education and practice in undergraduate healthcare students. Journal of Interprofessional Care, 31(3), 335-341.
- Williams, B., Fielder, C., Strong, G., Acker, J. & Thompson, S. (2015). Are paramedic students ready to be professional? An international comparison study. International Emergency Nursing, 23(2), 120-126.
- Yağcan, H. & Sezer, H. (2019). Doğuma hazırlık sınıfı eğitimlerinde kullanılabilecek i̇novatif bir yöntem: hibrit simülasyon. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 3(2), 72-78.
- Yaşar Can, S. & Dilmen Bayar, B. (2020). Son sınıf ilk ve acil yardım programı öğrencilerinin eğitim düzeyleri ve yeterlilik algı durumlarının belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 437-442.
- Yıldırım, D., Sarı, E., Gündüz, S. & Yolcu, S. (2014). Paramedik eğitiminin dünü ve bugünü past and present of paramedic education. Smyrna Tıp Dergisi, 3(1), 51-53.
- Yıldırım, F. & İlhan, İ. Ö. (2010). Genel öz yeterlilik ölçeği türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-308.
- Yıldırım, G. Ö. (2017). Paramedik öğrencilerin acil tıp kliniğinde uyguladıklari tıbbi becerilerin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 9-19.
INVESTIGATION OF THE EFFECT OF SIMULATOR USAGE ON ADVANCED LIFE SUPPORT AND LABOR HELP QUALIFICATIONS, AND SELF-EFFICACY OF PARAMEDIC STUDENTS
Year 2022,
, 438 - 449, 20.06.2022
Perihan Gürbüz
,
Serdar Derya
,
Gülsüm Yetiş Koca
,
Turgay Kolaç
,
Zehra Deniz Çırak
Abstract
Professional self-competence and self-efficacy of paramedics who first interfere to emergency events are important. An important ratio of deaths in emergency intervention are due to emergencies that require cardiopulmonary resuscitation (CPR), and also emergency labor is frequently seen in rural areas. In this research, CPR and labor simulation training’s effect on professional self-competence and relevance of self-efficacy in paramedic students has been investigated. The pre-test and post-test experimental research was carried out with 68 pregraduate paramedic students. Following the pre-questionnaire, all students were given simulation training about CPR and labor, and students were evaluated two times with a weak interval by making one-to-one simulation applications. Afterwards a post-questionnaire was applied, Sherer’s General Self-Efficacy Scale (SGSES) was used to determine self-efficacy levels. Professional self-competence perception level and evaluation scores of the students increased significantly in pre and post-questionnaire comparison. The statistically significant difference between professional self-competence perception and graduated high-school in pre-questionnaire was not obtained in post-questionnaire. While SGSES scores were higher in the students who felt more professional self-competence, SGSES scores and professional self-competence scores did not statistically differ among pre and post-questionnaires. Simulation trainings in the education process of paramedic students has significant impact on professional self-competence.
Project Number
TSG-2020-1906
References
- Ahmadi, A., Ziapour, A., Lebni, J. Y. & Mehedi, N. (2021). Prediction of academic motivation based on variables of personality traits, academic self-efficacy, academic alienation and social support in paramedical students. International Quarterly of Community Health Education, 0272684X211004948.
- Akbaba, Ö., Tercan, B., Tarsuslu, S. & Yurt, S. U. (2020). İlk ve acil yardım laboratuvarında uygulanan simülasyon eğitiminin öğrencilerin temel beceri düzeyine etkisi. Journal of Health Services and Education, 3(2), 45-51.
- Anderson, N. E., Slark, J., Faasse, K. & Gott, M. (2019). Paramedic student confidence, concerns, learning and experience with resuscitation decision-making and patient death: A pilot survey. Australasian Emergency Care, 22(3), 156-161.
- Arslan, A. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal kaygıları ve genel öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 3(6), 78-96.
- Arslan, A., Ilıman, E. & Aslan, R. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin konuşma kaygıları ve öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 2(4), 124-147.
- Çelikli, S. (2016). Kuruluştan bugüne paramedik eğitiminde standardizasyon çabaları ve kırılma noktaları. Hastane Öncesi Dergisi, 1(2), 39-54.
- Freitas, V. C. A. d., Quirino, G. d. S., Giesta, R. P. & Pinheiro, A. K. B. (2020). Clinical and obstetric situation of pregnant women who require prehospital emergency care. Revista Brasileira de Enfermagem, 73.
- Furseth, P. A., Taylor, B. & Kim, S. C. (2016). Impact of interprofessional education among nursing and paramedic students. Nurse Educator, 41(2), 75-79.
- Gün, M., Aslantekin, F. & Karadağ, N. (2021). Tıp fakültesi ve sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin sağlık okuryazarlık durumu ve etkileyen etmenlerin değerlendirilmesi. Türkiye Biyoetik Dergisi, 8(1), 34-43.
- Gürbüz, P., Yetiş, G. & Çırak, Z. D. (2019). İlk ve acil yardim programı öğrencilerinin mesleki uygulamaları yapma ve yeterli hissetme durumlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7(2), 170-177.
- Gürol, A., Öztürk, D., Seval, U. & Yücel, O. (2017). İlk ve acil yardım programında okuyan öğrencilere ambulans simülasyon laboratuvarında uygulanan eğitimin temel beceri düzeyine etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(1), 25-31.
- Harris, A. W. & Kudenchuk, P. J. (2018). Cardiopulmonary resuscitation: the science behind the hands. Heart, 104(13), 1056-1061.
- Kinney, M. O., Hunt, S. J. & McKenna, C. (2018). A self-completed questionnaire study of attitudes and perceptions of paramedic and prehospital practitioners towards acute seizure care in Northern Ireland. Epilepsy & Behavior, 81, 115-118.
- Kunzler, A. M., Helmreich, I., König, J., Chmitorz, A., Wessa, M., Binder, H., …Lieb, K. (2020). Psychological interventions to foster resilience in healthcare students. Cochrane Database of Systematic Reviews(7).
- Leggio, W. J., Miller, M. G. & Panchal, A. R. (2020). Advanced placement paramedic education for health care professionals: A descriptive evaluation. Journal of Emergency Nursing, 46(1), 44-50.
- Long, B., Koyfman, A. & Gottlieb, M. (2019). Diagnosis of acute heart failure in the emergency department: an evidence-based review. Western Journal of Emergency Medicine, 20(6), 875.
- McLelland, G., Perera, C., Morphet, J., McKenna, L., Hall, H., Williams, B., ...Stow, J. (2017). Interprofessional simulation of birth in a non-maternity setting for pre-professional students. Nurse Education Today, 58, 25-31.
- Mercan, N. C. (2017). Paramedik eğitimi uygulama alanlarinda yaşanan sorunlar çaliştayi sonuç raporu. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 127-134.
- Moghadari-Koosha, M., Moghadasi-Amiri, M., Cheraghi, F., Mozafari, H., Imani, B. & Zandieh, M. (2020). Self-efficacy, self-regulated learning, and motivation as factors influencing academic achievement among paramedical students: A correlation study. Journal of Allied Health, 49(3), 145E-152E.
- Molu, N. G., Ceylan, B. & Özcan, F. Y. (2019). Drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri, öz-yeterlik ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 13-26.
- Negri, E. C., Mazzo, A., Martins, J. C. A., Pereira, G. A., Almeida, R. G. d. S. & Pedersoli, C. E. (2017). Clinical simulation with dramatization: Gains perceived by students and health professionals. Revista Latino-Americana De Enfermagem, 25.
- Olvera, L., Smith, J. S., Prater, L. & Hastings‐Tolsma, M. (2020). Interprofessional communication and collaboration during emergent birth center transfers: A quality improvement project. Journal of Midwifery & Women's Health, 65(4), 555-561.
- Pfütsch, P. (2018). From volunteer work to critical care paramedic: The history of an ongoing process of professionalisation. Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin, 114(3), 258-262.
- Richardson, M., Abraham, C. & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students' academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353.
- Sandy, P. T., Meyer, J. T., Oduniyi, O. S. & Mavhandu-Mudzusi, A. H. (2021). Paramedic students' confidence and satisfaction with clinical simulations of an emergency medical care programme in South Africa: A cross-sectional study. Health SA Gesondheid (Online), 26, 1-9.
- Sarani, A., Mousavi, S. H., Salahi, S., Hasani, F., Abdar, Z. E. & Sheikhbardsiri, H. (2020). Emotional intelligence and self-efficacy among deputy's administrative staff of Kerman University of Medical Sciences. Journal of Education and Health Promotion, 9.
- Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B. & Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51(2), 663-671.
- Skoczyński, P., Wizowska, J., Pochciał, P., Leśkiewicz, M. & Zyśko, D. (2020). Predictors of mortality in emergency department patients with chest pain without cardiovascular emergencies. Advances in Clinical and Experimental Medicine, 29(1), 147-155.
- Tosun U, K. Ç., Kılıç S, Özer M. & Yıldıran N. (2009). İlk, yeni mezun paramediklerin yardım, acil teorik/uygulamalı eğitim düzeyi ve yeterlilik algıları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(4), 291-296.
- Tramèr, L., Becker, C., Schumacher, C., Beck, K., Tschan, F., Semmer, N. K., ...Hunziker, S. (2020). Association of self-esteem, personality, stress and gender with performance of a resuscitation team: A simulation-based study. PloS one, 15(5), e0233155.
- Vilalta, A. & Troeger, K. A. (2020). Disparities in emergency transport of women with a preterm labor diagnosis in urban vs rural areas in the US. ClinicoEconomics and Outcomes Research: CEOR, 12, 327.
- Williams, B., Beovich, B., Ross, L., Wright, C. & Ilic, D. (2017). Self-efficacy perceptions of interprofessional education and practice in undergraduate healthcare students. Journal of Interprofessional Care, 31(3), 335-341.
- Williams, B., Fielder, C., Strong, G., Acker, J. & Thompson, S. (2015). Are paramedic students ready to be professional? An international comparison study. International Emergency Nursing, 23(2), 120-126.
- Yağcan, H. & Sezer, H. (2019). Doğuma hazırlık sınıfı eğitimlerinde kullanılabilecek i̇novatif bir yöntem: hibrit simülasyon. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 3(2), 72-78.
- Yaşar Can, S. & Dilmen Bayar, B. (2020). Son sınıf ilk ve acil yardım programı öğrencilerinin eğitim düzeyleri ve yeterlilik algı durumlarının belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 437-442.
- Yıldırım, D., Sarı, E., Gündüz, S. & Yolcu, S. (2014). Paramedik eğitiminin dünü ve bugünü past and present of paramedic education. Smyrna Tıp Dergisi, 3(1), 51-53.
- Yıldırım, F. & İlhan, İ. Ö. (2010). Genel öz yeterlilik ölçeği türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-308.
- Yıldırım, G. Ö. (2017). Paramedik öğrencilerin acil tıp kliniğinde uyguladıklari tıbbi becerilerin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 9-19.