Günlük hayatta her yaş grubundan insan farklı
durumlarda çeşitli kaza ve hastalıklar ile karşılaşabilir. Kazalar,
yaralanmalar, afetler, zehirlenmeler ve hastalıklar gibi ilkyardım gerektiren
durumların artışı doğru ilkyardım uygulamalarını bilmenin gerekliliğini önemli
kılmaktadır.
Bu araştırma; yüksekokul müfredatındaki ilkyardım eğitimi öncesinde
öğrencilerin ilkyardım bilgi düzeylerini belirlemek ve ilkyardım eğitimi
sırasında daha fonksiyonel bakış açıları geliştirmek amacıyla tanımlayıcı türde
yapıldı. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, İnönü
Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda aktif öğrenim gören ve
önlisans eğitimindeki ders müfredatına göre henüz ilkyardım eğitimi almamış
olan 432 öğrenci oluşturdu. Araştırmada; araştırmacılar tarafından literatür
bilgilerinden yararlanılarak hazırlanan anket formu kullanıldı. Verilerin
değerlendirilmesi SPSS 17.0 paket programı kullanılarak, tanımlayıcı istatistik
(sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) ve ki-kare analizi ile yapıldı.
Sonuçlar %95'lik güven aralığında, anlamlılık p<0.05 düzeyinde
değerlendirildi.
Araştırmaya katılan öğrencilerin %45.4’ü daha önce en az bir kez
ilkyardım gerektiren bir olayla karşılaştıklarını, karşılaşanların %68.3’ü
müdahale etmediklerini ve öğrencilerin %75.9 ‘u kendisini ilkyardım konusunda
yeterli görmediklerini ifade etmişlerdir. Daha önce ilkyardım eğitimi almış
olma durumu ile öğrencilerin kendilerini yeterli hissetme durumları ve bazı
temel ilkyardım uygulamasına yönelik bilgilerin doğru bilinmesi durumları
arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0.05). Kurs
alanların kendilerini yeterli hissetme ve verilen ifadelere doğru cevap verme
oranlarının daha yüksek olduğu tespit edildi.
Sonuç olarak; sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin
ilkyardım konusunda kendilerini yeterli hissetmedikleri belirlendi. Eğitim alma
durumunun öğrencilerin kendilerini yeterli hissetme durumunu etkilediği ve daha
önce eğitim almış olanların ilkyardım uygulamalarına yönelik bilgilerinin daha
yüksek oranda doğru olduğu görüldü.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | November 15, 2018 |
Acceptance Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |