Abstract
Araştırma, yardımcı hizmet personeline (YHP) hijyenik el yıkama uyumuna yönelik verilen eğitimin etkisini değerlendirmek amacıyla, tek gruplu ön test-son test yarı deneysel tipte gerçekleştirildi. Araştırma; cerrahi klinikler, ameliyathane, yoğun bakım üniteleri (YBÜ) ve invaziv işlem yapılan kliniklerde, 159 YHP ile yürütüldü. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve YHP El Hijyeni Uyum Ölçeği ile toplandı. Katılımcılara uygulamalı hijyenik el yıkama eğitimi verildi. Eğitim öncesi ve 3 ay sonrasında, YHP’nin el hijyeni uyumu değerlendirildi. Verilerin analizinde; tanımlayıcı, Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk, Wilcoxon, Friedman, Kruskal Wallis ve Mann-Whitney U testleri kullanıldı. Araştırmaya katılan YHP’nin; %52,8’inin 31-40 yaş aralığında, %73’ünün erkek, %56’sının ilköğretim mezunu, %58,5’inin 11 yılın üzerinde çalışma deneyimi olduğu belirlendi. YHP’nin %44’ünün cerrahi serviste, %22’sinin YBÜ’nde ve %14,5’inin ameliyathanede görev yaptığı saptandı. YHP’lerin eğitim öncesi (69,27±15,29; min:16, max:84) ve sonrası (70,36±13,83; min:21, max:84) El Hijyeni Uyum Ölçeği puan ortalamalarında anlamlı farklılık olmadığı belirlendi. Eğitim sonrasında ameliyathanede görevli katılımcıların “Hastaya Temas Sonrası” puanlarının arttığı (X2K-W =9,218, p=0,027), kurum içi eğitimini 1 ay önce alan YHP’lerinin eğitim sonrası “Hastaya Temas Sonrası” (Z=-2,029, p=0,042) ve toplam ölçek puanında (Z=-1,97, p=0,049) anlamlı yükselme olduğu saptandı. YHP’nin el hijyeni uyumlarının yüksek olduğu, el hijyenine yönelik verilen eğitimin sonuçları 3 ay sonra değerlendirildiğinde ise el hijyeni uyumunda anlamlı farklılığın olmadığı sonucuna varıldı.