Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME DÜZEYLERİNİN YARATICILIKLARINA ETKİSİ

Year 2021, , 140 - 149, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.831126

Abstract

Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin yaratıcılıklarına etkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Tanımlayıcı türde olan araştırma Mayıs-Haziran 2019 tarihleri arasında yapıldı. Araştırmanın evrenini, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Fakültesinde öğrenim gören 1200 öğrenci oluşturdu. Örneklemine ise; kura ile seçilen her sınıfın bir şubesinden çalışmaya katılmayı kabul eden ve ulaşılabilen 220 öğrenci alındı. Veriler toplanmadan önce; resmi kurum ve etik kurul izinleri, ve öğrencilerin sözlü ve yazılı izinleri alındı. Verilerin toplanmasında; “Anket Formu”, “Ne Kadar Yaratıcısınız? Yaratıcılık Ölçeği”, “Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği” kullanıldı. Verilerin analizinde; sayı, yüzde, ortalama, Bağımsız Gruplarda t Testi, Anova, Kruskal-Wallis H Testi ve Pearson Korelasyon Analizi kullanıldı. Öğrencilerin yaratıcılık toplam puanı 37.55±17.43, genel eleştirel düşünme puanı 195.77±19.45’di. Öğrencilerin sınıfları arasında yaratıcılık düzeyleri ve genel eleştirel düşünme eğilimleri açısından anlamlı fark olduğu saptandı (p<0.05). Anne ve baba eğitimi ile öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri arasında anlamlı fark bulundu (p<0.05). Öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri ile genel eleştirel düşünme eğilimleri arasında, istatistiksel olarak pozitif ve anlamlı bir ilişki tespit edildi. Sonuç olarak, öğrencilerin yaratıcılık düzeylerinin ortalamanın altında olup, genel eleştirel düşünme eğilimleri de düşük düzeydedir. Hemşirelik öğrencilerine yaratıcılık ve eleştirel düşünmeyi kazandırmak için eğitim programlarında bu konulara yer verilmesi önerilmektedir.

References

  • Açışlı, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Elementary Education Online, 15(1), 274-285.
  • Aish, D. (2014)."Teachers' beliefs about creativity in the elementary classroom" theses and dissertations, 469.
  • Aybek, B. (2007). Konu ve beceri temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ve düzeyine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 43-60.
  • Aycan, Ş., Şenlik, N. Z., Balkan, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri: Muğla Üniversitesi Örneği. C.B.Ü. Fen Bil. Dergisi, 7(1), 67-76.
  • Beetlestone, F. (1998). Creative children, imaginative teaching, 1.Edition, Buckingham, United Kingdom: Open University Press, 9-10.
  • Beşoluk, Ş., Önder, İ. (2010). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları, öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 679-693.
  • Bulut, S., Ertem, G., Sevil, Ü. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2(2), 27-38.
  • Çeliköz, N. (2017). Okulöncesi dönem 5-6 yaş çocukların yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. YILDIZ Journal of Educational Research, 2(1), 1-25.
  • Çoban, S. (1999). Yöneticilerin yaratıcılık düzeyleri ile liderlik tarzları arasındaki ilişki, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Craven, R. F., Hirnle, C. J. (2003). Fundamentals of nursing. human health and function. Fourh Ed., Philadelphia, Lippincott Comp, 216-228.
  • Daly, W. M. (1998). Critical thinking as an outcome of nursing education. What is it? Why is it important to nursing practice ?. Journal of Advanced Nursing, 28(2), 323-331.
  • Doğan, U., Kılınç, E., İpekçi, N. N., Atay, E. (2016). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 25(3), 138-143.
  • Duchscher, E. J. (1999). Catching the way: understanding the concept of critical thinking. Journal of Advanced Nursing, 29(3), 577-583.
  • Emir, S., Bahar, M. (2003). Yaratıcılıkla ilgili öğretmen ve öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 111-122.
  • Ghazivakili, Z., Nia, R. N., Panahi, F., Karimi, M., Gholsorkhi, H., Ahmadi, Z. (2014). The role of critical thinking skills and learning styles of university students in their academic performance. Journal of Advances in Medical Education and Professionalism, 2(3), 95-102.
  • Gök, B., Erdoğan, T. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 29-51.
  • Kalıschuk, R. G., Thorpe, K. (2002). Thinking creatively: from nursing education to practice. The Journal of Continuing Education in Nursing, 33(4), 155-163.
  • Karadüz, A. (2010). Dil becerileri ve eleştirel düşünme. Turkish Studies, 5(3), 1566-1593.
  • Karagenç, S. (2003). Kritik düşünmeyi geliştirme stratejileri, İleti Dergisi, 3, 5-7.
  • Karaman, M. K. (2016). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 327-349.
  • Kataoka-Yahiro, M., Saylor, C. A. (1994). A critical thinking model for nursing judgment. Journal of Nursing Education, 33(8), 351–356.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Körpe, G., Demir, S. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri ve problem çözme becerileri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 12, 1-20.
  • Lane, M. R. (2005). Creativity and spirituality in nursing: implementing art in healing. Holistic Nursing Practice, 19(3), 122–125.
  • Martin, S. (2002). The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives, 23(5), 244- 247.
  • Martinez, P. A, Martinez, O. L. (2010). Is there a relationship between creativity and stylistic preference in a group of nursing students?. Anales De Psicologia /Annals of Psychology, 26(1), 145-150.
  • Moshırabadı, Z., Haghanı, H., Borımnejad, L. (2016). The perceived problem solving skill of Iranian nursing students: A cross-sectional study. European Psychiatry, 33, 522.
  • Ocakçı, F. A., Alplar, E. Ş. (2013). Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri, 1. Baskı, İstanbul, Türkiye: İstanbul Tıp Kitabevi, 120-130.
  • Özer, N. (2002). Kritik düşünme. Atatürk Üniversitesi HYO. Dergisi, 5(2), 63-67.
  • Öztürk, N., Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1),16-25.
  • Park, H. S., Jeong, K. S. (2013). Influence of self-directed learning ability and creativity on college adjustment in nursing students. The Journal of Korean academic society of nursing education, 19(4), 549-557.
  • Pektekin, Ç. (2013). Hemşirelik felsefesi. Kuramlar-bakım modelleri ve politik yaklaşımlar, 1. Baskı, İstanbul, Türkiye: İstanbul Medikal Yayıncılık, 60-80.
  • Tümkaya, S. (2011). Fen bilimleri öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stillerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 215-234.
  • Turner, K., Wattanakul, B. (2016). Development of erec if model to increase critical thinking and creativity skills of undergraduate nursing students. International Journal of Nursing and Health Sciences, 10(6), 1914-1918.
  • Yıldırım, E. (2007). Bilgi çağında yaratıcılığın ve yaratıcılığı yönetmenin önemi. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12, 109–20.
  • Watson, G., Glaser, M. E. (1994). Watson-glaser critical thinking appraisal manual form s, New York: Harcourt, Brace & World Inc.

EFFECT OF CRITICAL THINKING LEVELS OF NURSING STUDENTS ON THEIR CREATIVITY

Year 2021, , 140 - 149, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.831126

Abstract

The study was conducted to determine the effect of nursing students’ critical thinking levels on their creativity. The descriptive type research was conducted between May-June 2019. 1200 students studying at the Atatürk University Faculty of Nursing constituted the universe of the research. For the sampling; 220 students, from one branch of each class which was selected by lot, who accepted to participate in the study and could be reached were taken. Before the data collection; official institution and ethics committee permissions, and verbal and written consents of students were obtained. In the data collection, “Survey Form”, the “How Creative are You? Creativity Scale”, and the “California Critical Thinking Disposition Inventory” were used. In the analysis of the data; numbers, percentiles, mean, Independent Samples t-Test, Anova, Kruskal-Wallis H-test and Pearson Correlation Analysis were used. Students' total creativity score was 37.55±17.43, overall critical thinking score was 195.77±19.45. A significant difference was obtained between the students' years in university, in terms of creativity levels and overall critical thinking tendencies (p<0.05). A significant difference was found between creativity levels of students in terms of parental education levels (p<0.05). A statistically positive and significant correlation was determined between the creativity levels and overall critical thinking tendencies of the students. As the result, the creativity levels of the students are below average, and their overall critical thinking tendencies are low. In order to provide creativity and critical thinking skills of nursing students, these subjects are recommended to be included in the curriculum.

References

  • Açışlı, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Elementary Education Online, 15(1), 274-285.
  • Aish, D. (2014)."Teachers' beliefs about creativity in the elementary classroom" theses and dissertations, 469.
  • Aybek, B. (2007). Konu ve beceri temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ve düzeyine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 43-60.
  • Aycan, Ş., Şenlik, N. Z., Balkan, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri: Muğla Üniversitesi Örneği. C.B.Ü. Fen Bil. Dergisi, 7(1), 67-76.
  • Beetlestone, F. (1998). Creative children, imaginative teaching, 1.Edition, Buckingham, United Kingdom: Open University Press, 9-10.
  • Beşoluk, Ş., Önder, İ. (2010). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları, öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 679-693.
  • Bulut, S., Ertem, G., Sevil, Ü. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2(2), 27-38.
  • Çeliköz, N. (2017). Okulöncesi dönem 5-6 yaş çocukların yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. YILDIZ Journal of Educational Research, 2(1), 1-25.
  • Çoban, S. (1999). Yöneticilerin yaratıcılık düzeyleri ile liderlik tarzları arasındaki ilişki, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Craven, R. F., Hirnle, C. J. (2003). Fundamentals of nursing. human health and function. Fourh Ed., Philadelphia, Lippincott Comp, 216-228.
  • Daly, W. M. (1998). Critical thinking as an outcome of nursing education. What is it? Why is it important to nursing practice ?. Journal of Advanced Nursing, 28(2), 323-331.
  • Doğan, U., Kılınç, E., İpekçi, N. N., Atay, E. (2016). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 25(3), 138-143.
  • Duchscher, E. J. (1999). Catching the way: understanding the concept of critical thinking. Journal of Advanced Nursing, 29(3), 577-583.
  • Emir, S., Bahar, M. (2003). Yaratıcılıkla ilgili öğretmen ve öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 111-122.
  • Ghazivakili, Z., Nia, R. N., Panahi, F., Karimi, M., Gholsorkhi, H., Ahmadi, Z. (2014). The role of critical thinking skills and learning styles of university students in their academic performance. Journal of Advances in Medical Education and Professionalism, 2(3), 95-102.
  • Gök, B., Erdoğan, T. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 29-51.
  • Kalıschuk, R. G., Thorpe, K. (2002). Thinking creatively: from nursing education to practice. The Journal of Continuing Education in Nursing, 33(4), 155-163.
  • Karadüz, A. (2010). Dil becerileri ve eleştirel düşünme. Turkish Studies, 5(3), 1566-1593.
  • Karagenç, S. (2003). Kritik düşünmeyi geliştirme stratejileri, İleti Dergisi, 3, 5-7.
  • Karaman, M. K. (2016). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 327-349.
  • Kataoka-Yahiro, M., Saylor, C. A. (1994). A critical thinking model for nursing judgment. Journal of Nursing Education, 33(8), 351–356.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Körpe, G., Demir, S. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri ve problem çözme becerileri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 12, 1-20.
  • Lane, M. R. (2005). Creativity and spirituality in nursing: implementing art in healing. Holistic Nursing Practice, 19(3), 122–125.
  • Martin, S. (2002). The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives, 23(5), 244- 247.
  • Martinez, P. A, Martinez, O. L. (2010). Is there a relationship between creativity and stylistic preference in a group of nursing students?. Anales De Psicologia /Annals of Psychology, 26(1), 145-150.
  • Moshırabadı, Z., Haghanı, H., Borımnejad, L. (2016). The perceived problem solving skill of Iranian nursing students: A cross-sectional study. European Psychiatry, 33, 522.
  • Ocakçı, F. A., Alplar, E. Ş. (2013). Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri, 1. Baskı, İstanbul, Türkiye: İstanbul Tıp Kitabevi, 120-130.
  • Özer, N. (2002). Kritik düşünme. Atatürk Üniversitesi HYO. Dergisi, 5(2), 63-67.
  • Öztürk, N., Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1),16-25.
  • Park, H. S., Jeong, K. S. (2013). Influence of self-directed learning ability and creativity on college adjustment in nursing students. The Journal of Korean academic society of nursing education, 19(4), 549-557.
  • Pektekin, Ç. (2013). Hemşirelik felsefesi. Kuramlar-bakım modelleri ve politik yaklaşımlar, 1. Baskı, İstanbul, Türkiye: İstanbul Medikal Yayıncılık, 60-80.
  • Tümkaya, S. (2011). Fen bilimleri öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stillerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 215-234.
  • Turner, K., Wattanakul, B. (2016). Development of erec if model to increase critical thinking and creativity skills of undergraduate nursing students. International Journal of Nursing and Health Sciences, 10(6), 1914-1918.
  • Yıldırım, E. (2007). Bilgi çağında yaratıcılığın ve yaratıcılığı yönetmenin önemi. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12, 109–20.
  • Watson, G., Glaser, M. E. (1994). Watson-glaser critical thinking appraisal manual form s, New York: Harcourt, Brace & World Inc.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ayşe Aydın 0000-0002-8084-1429

Fatma Kurudirek 0000-0002-5829-2400

Publication Date March 25, 2021
Submission Date November 25, 2020
Acceptance Date January 19, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Aydın, A., & Kurudirek, F. (2021). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME DÜZEYLERİNİN YARATICILIKLARINA ETKİSİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 140-149. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.831126