Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin iyimser yaşam yönelimleri ile
sağlık sorunları ve akademik başarı durumları arasındaki ilişkiyi belirlemek
amacı ile yapıldı. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde
gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, bir Hemşirelik Fakültesi’nde 2014-2015
eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 1072 öğrenci, örneklemini ise tabakalı
örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş 282 öğrenci oluşturdu. Araştırmaya başlamadan
önce kurumdan yazılı izin, etik kurul onayı ve öğrencilerden sözlü bilgilendirilmiş
olur alındı. Veriler, Öğrenci Bilgi Formu, Yaşam Yönelim
Testi (YYT) ve Genel Sağlık Anketi 12 (GSA-12) aracılığı ile toplandı. Elde edilen veriler, bilgisayarda
uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edildi. Öğrencilerin yaş ortalamasının
19.83±1.57, %80.9’unun kız, %75.5’inin çekirdek ailede yaşadığı, %42.6’sının 2
kardeşe sahip olduğu, %72.7’sinin gelirinin giderini karşıladığı, %88.3’ünün
herhangi bir kronik hastalığının olmadığı, %8.9’unun sigara, %7.1’inin alkol
kullandığı görüldü. Akademik başarı puan ortalamalarının (AGNO) 2.58±0.45, YYT puan ortalamasının 15.08±3.42,
GSA-12 puan ortalamasının 3.40±2.28
olduğu saptandı. Genel Sağlık Anketi’nden aldıkları puana göre ruhsal hastalık
belirtileri yönünden %25.2’sinin düşük, %24.8’nin orta, %50’sinin yüksek
düzeyde risk taşıdığı saptandı. YYT, GSA-12 ve AGNO puan ortalamaları arasında
anlamlı bir ilişki olmadığı belirlendi (p˃0.05).
The aim of this study was to determine the relationship between the optimistic life orientations, health problems,
and academic success situations of the nursing students.
The population of the research, which was carried out in the descriptive and relational type, was consisted of
1072 students who studied in a Nursing Faculty in 2014-2015 academic year and 282 students who were
determined by using stratified sampling method. Written consent, ethics committee approval and verbal
informed consent were obtained from the institution before starting the study. Data were collected through
Student Information Form, Life Orientation Test (LOT) and General Health Questionnaire 12 (GHQ-12). The
data obtained were analyzed on the computer using appropriate statistical methods.
The mean age of the students was 19.83 ± 1.57%, 80.9% of them were woman, 75.5% of them lived in the
nuclear family, 42.6% of them had 2 siblings, 72.7% of them covered the income, 88.3% of them did not have
any chronic disease, 8.9% cigarette smoking, 7.1% used alcohol. The mean scores of academic success situations
(ASS) were 2.58 ± 0.45, mean score of 15.08 ± 3.42 and mean score of GSA-12 was 3.40 ± 2.28. According to
the scores obtained from the General Health Questionnaire, 25.2% of the patients had low risk, 24.8% had
moderate and 50% had a high level of risk. It was found that there was no significant relation between LOT,
GHQ-12 and ASS score averages (p>0.05).
It was observed that students had moderate optimistic life orientation and most of them had risk for illness
symptoms, but they were not associated with academic success. According to these results; it may be advisable
to develop an optimistic attitude to the curriculum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | May 27, 2019 |
Submission Date | March 14, 2019 |
Acceptance Date | March 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |