SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KLİNİK UYGULAMALARDA KARŞILAŞTIKLARI GÜÇLÜKLER
Year 2019,
Volume: 7 Issue: 1, 58 - 66, 27.05.2019
Sinan Yenal
,
Tuğba Gültekin
Abstract
Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda (SHMYO) okuyan öğrencilerinin
klinik
uygulamalarda karşılaştıkları
güçlüklerin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Tanımlayıcı türde planlanan bu araştırma; 2018-2019 eğitim-öğretim
döneminde Dokuz Eylül Üniversitesi, SHMYO’da öğrenim gören ve mezuniyet
aşamasında olan öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Veri toplamak amacı ile literatürden
yararlanılarak, amacına uygun bir anket formu hazırlanmıştır. Bu anket formu öğrencilere tarafından doldurularak veriler elde
edilmiştir. Öğrencilerin %71.2 oranında seçtikleri programdan memnun oldukları
bulunmuştur. En çok sağlık personeli ile güçlük yaşadıkları (%42.4)
görülmüştür. Öğrencilerinin yaptıkları uygulamaların etkinliğine ilişkin
verdikleri geribildirimler genel olarak olumlu olduğu görülmüştür. Öğrencilerin
uygulamalar sırasında orta düzeyde güçlüklerle
karşılaştıkları belirlenmiştir.
References
- Referans1. Akyüz A, Tosun N, Yıldız D, Kılıç A. Klinik öğretimde hemşirelerin, kendi sorumluluklarına ve hemşirelik öğrencilerinin çalışma sistemine ilişkin görüşleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007;6(6):459-64.
- Referans2. Aytekin S, Özer FG, Beydağ KD. Denizli sağlık yüksekokulu öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları güçlükler”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2009;4(10):137-49.
- Referans3. Demirci S. Ticaret meslek lisesinde staj yapan öğrencilerin işletmelerde beceri eğitiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm yolları. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, 2007
- Referans4. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu. Staj Yönergesi URL: http://saglikhmyo.deu.edu.tr/staj/ (erişim tarihi: 29 Mart 2019)
- Referans5. Emir O, Arslan S, Kılıçkaya Ş. Turizm işletmeciliği ve otelcilik programı öğrencilerinin staj uygulamaları hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği” Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 2008;10(2):273-91
- Referans6. Görgülü, S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarının gerçekleştirme durumları-I, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2002;9(2):1-20.
- Referans7. Hızel S, Kumbasar H. Neden sağlık hizmetleri meslek yüksekokulları kuruldu. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yıllığı, 2000;1(1):1-4.
- Referans8. Karadağ G, Kılıç SP, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Karaaslan H. Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2013;12(6):665-72.
- Referans9. Keser İK, Çalışkan M, Keskin TZ, Gördebil E. Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(4):1-9.
- Referans10. Taştan R. Türkiye’de önlisans sağlık meslekleri eğitimi 35 yaşında. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2017;1(1):1-12.
- Referans11. TC Sağlık Bakanlığı, TC Yükseköğretim Kurulu. Türkiye sağlık insan gücü durum raporu. Ankara 2014;11 https://www.saglik.gov.tr/TR,11659/saglik-bakanligi-turkiyede-saglik-egitimi-ve-saglik-insangucu-durum-raporu-2014.html (erişim tarihi: 29.03.2019)
- Referans12. Yenal S. Çelikli S. İlk ve acil yardım programı öğrencilerinin klinik uygulamalarda ve ambulans istasyonlarında karşılaştığı güçlükler, İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokul Dergisi, 2013;4(2):10-8.
- Referans13. YÖK: Meslek Yüksekokulu Tanımı: 2547 sayılı kanunun (Değişik: 13/2/2011-6111/170 md.) 3/ı maddesi. http://www.mevzuat.gov.tr/ (erişim tarihi: 29.03.2019)
Difficulties in Clinical Practice Encountered by Senior-Year Students of Vocational Schools of Health Services
Year 2019,
Volume: 7 Issue: 1, 58 - 66, 27.05.2019
Sinan Yenal
,
Tuğba Gültekin
Abstract
This study was intended to determine the difficulties that students who studied at a Vocational School of Health
Services (VSHS) encountered during the clinical practices.
This descriptive study was conducted with senior-year students who studied at the VSHS of Dokuz Eylül
University during the academic year 2018-2019 and were at the graduation stage. Previous studies were
reviewed to collect data and an appropriate survey form was prepared. The data were obtained using this survey
form, which was completed by the students.
The survey results showed that 71.2% of the students were pleased with the program they had selected. They had
most difficulty (42.4%) dealing with health care personnel. The students generally gave positive feedback on the
effectiveness of the practices they performed.
The students encountered medium-level difficulty during clinical practice.
References
- Referans1. Akyüz A, Tosun N, Yıldız D, Kılıç A. Klinik öğretimde hemşirelerin, kendi sorumluluklarına ve hemşirelik öğrencilerinin çalışma sistemine ilişkin görüşleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007;6(6):459-64.
- Referans2. Aytekin S, Özer FG, Beydağ KD. Denizli sağlık yüksekokulu öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları güçlükler”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2009;4(10):137-49.
- Referans3. Demirci S. Ticaret meslek lisesinde staj yapan öğrencilerin işletmelerde beceri eğitiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm yolları. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, 2007
- Referans4. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu. Staj Yönergesi URL: http://saglikhmyo.deu.edu.tr/staj/ (erişim tarihi: 29 Mart 2019)
- Referans5. Emir O, Arslan S, Kılıçkaya Ş. Turizm işletmeciliği ve otelcilik programı öğrencilerinin staj uygulamaları hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği” Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 2008;10(2):273-91
- Referans6. Görgülü, S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarının gerçekleştirme durumları-I, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2002;9(2):1-20.
- Referans7. Hızel S, Kumbasar H. Neden sağlık hizmetleri meslek yüksekokulları kuruldu. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yıllığı, 2000;1(1):1-4.
- Referans8. Karadağ G, Kılıç SP, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Karaaslan H. Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2013;12(6):665-72.
- Referans9. Keser İK, Çalışkan M, Keskin TZ, Gördebil E. Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okul-hastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(4):1-9.
- Referans10. Taştan R. Türkiye’de önlisans sağlık meslekleri eğitimi 35 yaşında. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2017;1(1):1-12.
- Referans11. TC Sağlık Bakanlığı, TC Yükseköğretim Kurulu. Türkiye sağlık insan gücü durum raporu. Ankara 2014;11 https://www.saglik.gov.tr/TR,11659/saglik-bakanligi-turkiyede-saglik-egitimi-ve-saglik-insangucu-durum-raporu-2014.html (erişim tarihi: 29.03.2019)
- Referans12. Yenal S. Çelikli S. İlk ve acil yardım programı öğrencilerinin klinik uygulamalarda ve ambulans istasyonlarında karşılaştığı güçlükler, İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokul Dergisi, 2013;4(2):10-8.
- Referans13. YÖK: Meslek Yüksekokulu Tanımı: 2547 sayılı kanunun (Değişik: 13/2/2011-6111/170 md.) 3/ı maddesi. http://www.mevzuat.gov.tr/ (erişim tarihi: 29.03.2019)