Social Media Addiction Levels of University Students and Fomo Relationship
Year 2023,
Volume: 11 Issue: 1, 1054 - 1067, 17.03.2023
Pelin Zıvdır
,
Atiye Karakul
Abstract
With the development of technology, there are situations such as the desire to follow the events in virtual environments and the fear of missing out. The aim of the study is to examine the relationship between university students' social media addiction levels and FOMO. This descriptive-specific study was conducted with the participation of 400 students studying at a state university between March-July 2022. The descriptive features question form, social media addiction scale and fear of missing developments in social environments were used. 76.8% of the university students participating in the study are between the ages of 18-21, 63.8% are women, 39% are studying in the health-related department, and 58.7% are living with their families. 23 %of the students stated that they were connected to the internet for more than 10 hours and that 34.3 %thought they were social media addicts. It has been determined that there is a positive and moderate relationship between the total scores obtained from the scales of social media addiction and social media addiction and the score of all sub -dimensions. The time spent on the Internet, the duration of use and the devices used affect social media addiction and the level of FOMO.
References
- Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 33, 137-162.
- Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421.
- Alican, C. ve Saban, A. (2013). Ortaokul ve lisede öğrenim gören öğrencilerin sosyal medya kullanımına ilişkin tutumları: Ürgüp örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35(2), 1-14.
- Arslan, E. (2022). Dijital hastalık bağlamında iz sürme (Stalk) ve olan biteni kaçırma korkusu (Fomo) İlişkisi. Journal of Communication Science Researches, 2(3), 154-166.
- Aydın, H. (2018). Sosyal medya trendi olan fomo’nun pazarlama alanında kullanımı üzerine literatür taraması. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-9.
- Balcı, Ş. ve Gölcü, A. (2013). Facebook addiction among university students in Turkey: Selcuk University Example. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (34), 255- 278.
- Barker, D. A. ve Algorta, G. P. (2016). The relationship between online social networking and depression: A systematic review of quantitative studies. Cyberpsychology, Behaviour, and Social Networking, 19(11), 638-648. doi:10.1089/cyber.2016.0206.
- Barry, C. T., Sidoti, C. L., Briggs, S. M., Reiter, S. R. ve Lindsey, R. A. (2017). Adolescent social media use and mental health from adolescent and parent perspectives. Journal of Adolescence, 61, 1–11.
- Baz, F. Ç. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine çalışma. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16). ISSN:2528-9527 E-ISSN : 2528-9535.
- Biber, L. (2020). Sosyal medya, fomo ve kuşaklararası farklılaşma. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(1). https://orcid.org/ 0000-0002-6952-0851.
- Bilge, Y., Baydili, K. N. ve Göktaş, S. Ş. (2020). Sosyal medya bağımlılığını yordamada anksiyete, stres ve günlük sosyal medya kullanımı: meslek yüksekokulu örneği. Bağımlılık Dergisi, 21(3):223-235.
- Brooks, S. (2015). Does personal social media usage affect efficiency and well-being? Computers in Human Behaviour, 46, 26-37.
- Caz, Ç., ve Bardakçı, S. (2019). Sosyal medya bozukluğu: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17). ISSN:2528-9527 E-ISSN : 2528-9535.
- Christakis, N. A. ve Fowler, J. H. (2012). Sosyal ağların şaşırtıcı gücü ve yaşantımızı biçimlendiren etkisi (The surprising power of our social networks and how they shape our lives). İstanbul: Varlık Yayınları.
- Çelik, F. ve Akkoyun A. Z. (2021). Disiplinlerarası yaklaşımla sanal uyuşturucu: Fomo. İslam Medeniyeti Dergisi, 7(48). https://dergipark.org.tr/tr/pub/islammedeniyetidergisi.
- Çınar, Ç. Y. ve Mutlu, E. (2019). İnternet bağımlılığının benlik saygısı, dikkat, gelişmeleri kaçırma korkusu, yaşam doyumu ve kişilik özellikleri ile ilişkisi. Bağımlılık Dergisi, 20(3), 133–142.
- Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417-434.
- Demir, Y. ve Kumcağız H. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(52), 23-42.
- Echeburua, E. ve Corral, P. (2010). Addiction to new technologies and to online social networking in young people: A newchallenge. Adicciones, 22, 91-95.
- Fox, J. ve Moreland, J. J. (2015). The dark side of social networking sites: an exploration of the relational and psychological stressors associated with Facebook use and affordances. Computers in Human Behaviour, 45(1), 168-176.
- Gökler, M. E., Aydın, R., Ünal, E. ve Metintaş, S. (2016). Sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu ölçeğinin Türkçe sürümünün geçerlilik ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 52-59.
- Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar, 32, 151-175.
- Holte AJ, Ferraro FR (2020) Anxious, bored, and (maybe) missingout: Evaluation of anxiety attachment, boredom proneness, and fear of missing out (FoMO). Comput Hum Behavior, 112:106465.
- İnce, M. ve Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 736-749.
- Karadağ, A. ve Akçınar, B. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik semptomlar arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 20(3):154-166.
- Kross, E., Verduyn, P., Demiralp, E., Park, J., Lee, D. S., Lin, N. ve Ybarra, O. (2013). Facebook use predicts declines in subjective well-being in young adults. Plos One, 8(8), 698-741.
- Lin, L. Y., Sidani, J. E., Shensa, A., Radovic, A., Miller, E., Colditz, J. B. ve Primack, B. A. (2016). Association between social media use and depression among U.S. young adults. Depression and Anxiety, 33(4), 323-331. doi:10.1002/da.22466.
- O’Connell, C. (2020) How FOMO (Fear of Missing Out), the smartphone, and social media may be affecting university students in the Middle East. N Am J Psychol, 22, 83-102.
- Oberst, U., Renau, V., Chamarro, A. ve Carbonell, X. (2016). Gender stereotypes in facebook profiles: Are women more female online? Computers in Human Behaviour, 60, 559-564. doi:10.1016/j.chb.2016.02.085.
- Özdemir, Z. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. Beykoz Akademi Dergisi, 7(2), 91-105. DOI: 10.14514/BYK.m.26515393.2019.7/2.91-105.
- Özgür-Güler, E., Veysikarani, D. ve Keskin, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı üzerine bir araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 1-13. ISSN:1304-8392 https://dergipark.org.tr/cagsbd.
- Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Comput Human Behav, 29(4), 1841-1848.
- Sampasa-Kanyinga, H. ve Lewis, R. F. (2015). Frequent use of social networking sites is associated with poor psychological functioning among children and adolescents. Cyberpsychology, Behaviour and, Social Networking, 18(7), 380-385. doi:10.1089/cyber.2015.0055.
- Savcı, M., Ercengiz, M. ve Aysan, F. (2018). Turkish adaptation of the social media disorder scale in adolescents. Archives of Neuropsychiatry, 55(3), 248.
- Şafak, B. ve Kahraman, S. (2019). Sosyal medya kullanımının yalnızlık ve narsistik kişilik özelliği belirtileri ile ilgili ilişkinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 54-69.
- Şahin, C. ve Yağcı, M. (2017). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği- yetişkin formu: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 523-53.
- Şeker, V. T. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
- Tanhan, F., Özok, H. İ. ve Tayiz, V. (2022). Gelişmeleri kaçırma korkusu (FOMO): güncel bir derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(1), 74-85.
- Taş, İ. (2017). Ergenler için sosyal medya bağımlılığı ölçeği kısa formunun (SMBÖ KF) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4(1), 27-40.
- Tutkun-Ünal, A. ve Köroğlu, O. (2013). A comparative study of social network usage and adoption among Turkish prospective teachers. Mevlana International Journal of Education (MIJE), 3(4), 24-42.
- Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara, s.50.
- Yukay-Yüksel, M., Çini, A. ve Yasak, B. (2020). Genç yetişkinlerde sosyal medya bağımlılığı, yalnızlık ve yaşam doyumunun incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 66-85.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI DÜZEYLERİ VE FOMO İLİŞKİSİ
Year 2023,
Volume: 11 Issue: 1, 1054 - 1067, 17.03.2023
Pelin Zıvdır
,
Atiye Karakul
Abstract
Teknolojinin gelişmesiyle öğrencilerde sanal ortamlarda olan olayları takip etme arzusu ve kaçırma korkusu gibi durumlar görülmektedir. Çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeyleri ile FOMO arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Tanımlayıcı-kesitsel tipteki bu araştırma, Mart-Temmuz 2022 tarihlerinde bir devlet üniversitesinde okuyan 400 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı Özellikler Soru Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği ve Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmaya katılan üniversite öğrencilerinin %76.8’i 18-21 yaş arasında, %63.8’i kadın, %39’u sağlıkla ilgili bölümde okumakta, %58.7’si ailesi ile birlikte yaşamaktadır. Öğrencilerin %23’ü 10 saatten fazla günlük internete bağlandığını ve %34.3’ü sosyal medya bağımlısı olduğunu düşündüğünü ifade etmişlerdir. Öğrencilerin Sosyal Medya Bağımlılığı ile Sosyal Ortamda Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeğinden ve tüm alt boyutlarından alınan toplam puanlar arasında pozitif yönde ve orta düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. İnternette geçirilen zaman, kullanma süresi ve kullanılan cihazlar sosyal medya bağımlılığını ve FOMO düzeyini etkilemektedir.
References
- Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 33, 137-162.
- Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421.
- Alican, C. ve Saban, A. (2013). Ortaokul ve lisede öğrenim gören öğrencilerin sosyal medya kullanımına ilişkin tutumları: Ürgüp örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35(2), 1-14.
- Arslan, E. (2022). Dijital hastalık bağlamında iz sürme (Stalk) ve olan biteni kaçırma korkusu (Fomo) İlişkisi. Journal of Communication Science Researches, 2(3), 154-166.
- Aydın, H. (2018). Sosyal medya trendi olan fomo’nun pazarlama alanında kullanımı üzerine literatür taraması. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-9.
- Balcı, Ş. ve Gölcü, A. (2013). Facebook addiction among university students in Turkey: Selcuk University Example. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (34), 255- 278.
- Barker, D. A. ve Algorta, G. P. (2016). The relationship between online social networking and depression: A systematic review of quantitative studies. Cyberpsychology, Behaviour, and Social Networking, 19(11), 638-648. doi:10.1089/cyber.2016.0206.
- Barry, C. T., Sidoti, C. L., Briggs, S. M., Reiter, S. R. ve Lindsey, R. A. (2017). Adolescent social media use and mental health from adolescent and parent perspectives. Journal of Adolescence, 61, 1–11.
- Baz, F. Ç. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine çalışma. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16). ISSN:2528-9527 E-ISSN : 2528-9535.
- Biber, L. (2020). Sosyal medya, fomo ve kuşaklararası farklılaşma. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(1). https://orcid.org/ 0000-0002-6952-0851.
- Bilge, Y., Baydili, K. N. ve Göktaş, S. Ş. (2020). Sosyal medya bağımlılığını yordamada anksiyete, stres ve günlük sosyal medya kullanımı: meslek yüksekokulu örneği. Bağımlılık Dergisi, 21(3):223-235.
- Brooks, S. (2015). Does personal social media usage affect efficiency and well-being? Computers in Human Behaviour, 46, 26-37.
- Caz, Ç., ve Bardakçı, S. (2019). Sosyal medya bozukluğu: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17). ISSN:2528-9527 E-ISSN : 2528-9535.
- Christakis, N. A. ve Fowler, J. H. (2012). Sosyal ağların şaşırtıcı gücü ve yaşantımızı biçimlendiren etkisi (The surprising power of our social networks and how they shape our lives). İstanbul: Varlık Yayınları.
- Çelik, F. ve Akkoyun A. Z. (2021). Disiplinlerarası yaklaşımla sanal uyuşturucu: Fomo. İslam Medeniyeti Dergisi, 7(48). https://dergipark.org.tr/tr/pub/islammedeniyetidergisi.
- Çınar, Ç. Y. ve Mutlu, E. (2019). İnternet bağımlılığının benlik saygısı, dikkat, gelişmeleri kaçırma korkusu, yaşam doyumu ve kişilik özellikleri ile ilişkisi. Bağımlılık Dergisi, 20(3), 133–142.
- Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417-434.
- Demir, Y. ve Kumcağız H. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(52), 23-42.
- Echeburua, E. ve Corral, P. (2010). Addiction to new technologies and to online social networking in young people: A newchallenge. Adicciones, 22, 91-95.
- Fox, J. ve Moreland, J. J. (2015). The dark side of social networking sites: an exploration of the relational and psychological stressors associated with Facebook use and affordances. Computers in Human Behaviour, 45(1), 168-176.
- Gökler, M. E., Aydın, R., Ünal, E. ve Metintaş, S. (2016). Sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu ölçeğinin Türkçe sürümünün geçerlilik ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 52-59.
- Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar, 32, 151-175.
- Holte AJ, Ferraro FR (2020) Anxious, bored, and (maybe) missingout: Evaluation of anxiety attachment, boredom proneness, and fear of missing out (FoMO). Comput Hum Behavior, 112:106465.
- İnce, M. ve Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 736-749.
- Karadağ, A. ve Akçınar, B. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik semptomlar arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 20(3):154-166.
- Kross, E., Verduyn, P., Demiralp, E., Park, J., Lee, D. S., Lin, N. ve Ybarra, O. (2013). Facebook use predicts declines in subjective well-being in young adults. Plos One, 8(8), 698-741.
- Lin, L. Y., Sidani, J. E., Shensa, A., Radovic, A., Miller, E., Colditz, J. B. ve Primack, B. A. (2016). Association between social media use and depression among U.S. young adults. Depression and Anxiety, 33(4), 323-331. doi:10.1002/da.22466.
- O’Connell, C. (2020) How FOMO (Fear of Missing Out), the smartphone, and social media may be affecting university students in the Middle East. N Am J Psychol, 22, 83-102.
- Oberst, U., Renau, V., Chamarro, A. ve Carbonell, X. (2016). Gender stereotypes in facebook profiles: Are women more female online? Computers in Human Behaviour, 60, 559-564. doi:10.1016/j.chb.2016.02.085.
- Özdemir, Z. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. Beykoz Akademi Dergisi, 7(2), 91-105. DOI: 10.14514/BYK.m.26515393.2019.7/2.91-105.
- Özgür-Güler, E., Veysikarani, D. ve Keskin, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı üzerine bir araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 1-13. ISSN:1304-8392 https://dergipark.org.tr/cagsbd.
- Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Comput Human Behav, 29(4), 1841-1848.
- Sampasa-Kanyinga, H. ve Lewis, R. F. (2015). Frequent use of social networking sites is associated with poor psychological functioning among children and adolescents. Cyberpsychology, Behaviour and, Social Networking, 18(7), 380-385. doi:10.1089/cyber.2015.0055.
- Savcı, M., Ercengiz, M. ve Aysan, F. (2018). Turkish adaptation of the social media disorder scale in adolescents. Archives of Neuropsychiatry, 55(3), 248.
- Şafak, B. ve Kahraman, S. (2019). Sosyal medya kullanımının yalnızlık ve narsistik kişilik özelliği belirtileri ile ilgili ilişkinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 54-69.
- Şahin, C. ve Yağcı, M. (2017). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği- yetişkin formu: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 523-53.
- Şeker, V. T. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
- Tanhan, F., Özok, H. İ. ve Tayiz, V. (2022). Gelişmeleri kaçırma korkusu (FOMO): güncel bir derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(1), 74-85.
- Taş, İ. (2017). Ergenler için sosyal medya bağımlılığı ölçeği kısa formunun (SMBÖ KF) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4(1), 27-40.
- Tutkun-Ünal, A. ve Köroğlu, O. (2013). A comparative study of social network usage and adoption among Turkish prospective teachers. Mevlana International Journal of Education (MIJE), 3(4), 24-42.
- Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara, s.50.
- Yukay-Yüksel, M., Çini, A. ve Yasak, B. (2020). Genç yetişkinlerde sosyal medya bağımlılığı, yalnızlık ve yaşam doyumunun incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 66-85.