Research Article
BibTex RIS Cite

HASTANE PERSONELİNE VERİLEN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİNİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1524 - 1537, 10.06.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1168180

Abstract

Bu çalışma, iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin hastane personelinin bilgi düzeyindeki etkisini araştırmak için gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ön test son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Hastanesinde çalışan 702 personelden oluşmaktadır. Örneklem grubuna eğitime başlamadan önce 20 çoktan seçmeli sorudan oluşan, her doğru cevabın 5 puan olduğu ve yanlış cevabın doğru cevabı götürmediği temel iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili bir test uygulanmıştır. Eğitim bittikten 15 gün sonra aynı sorular katılımcılara tekrardan verilerek yanıtlamaları istenmiştir. Yapılan istatistiksel değerlendirme sonucunda katılımcıların eğitim öncesindeki not ortalaması 60.48±13.55 iken eğitim sonrasında bu oran 79.34±11.89’a çıkmıştır. Katılımcılardan 37 tanesinin eğitim öncesi almış olduğu puan eğitim sonrasından almış olduğu puandan daha yüksektir. 629 katılımcının eğitim sonrası almış aldığı puan eğitim öncesinden daha yüksek bulunmuştur. 36 katılımcının ise eğitim öncesi ve sonrası almış oldukları puanlar eşittir. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). Bu araştırma bulgularına dayalı olarak uygulanan eğitimin, katılımcıların bilgi düzeylerine pozitif etki yarattığı söylenebilir.

Supporting Institution

YOK

References

  • Abdullah, A., Anwar, M., Dalatony, M., Hathout, H. ve Kader, N. (2013).Occupational infections among healthcare workers in hospital Saudi Arabia. Occupational Medicine and Health Affairs, 1(137), 2-5.
  • Akarsu, H. ve Güzel, M. (2016). Sağlık sektöründe tehlike ve riskler. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Eğitim ve Araştırma Merkezi, 1-38.
  • Akkaya, G. ve Atay, S. (2018). Hastanede çalışan hemşirelerin iş güvenliği. HSP, 5(1), 59-64.
  • Aygün, G. ve Özvurmaz, S. (2020). Sağlık çalışanlarının yaşadığı iş kazaları ve ilişkili faktörler. Medical Sciences, 15(4):123-132.
  • Bekele, T., Gebremariam, A., Kaso, M. ve Ahmed K. (2015). Factors associated with occupational needle stick and sharps injuries among hospital healthcare workers in bale zone, Southeast Ethiopia. Plos One, 10(10), 1-11.
  • Bilir, N. ve Yıldız A. N. (2014). Occupational safety and health. Hacettepe University Press.
  • Bulut, A., Ünal, E. ve Sengül, H. (2020). Bir kamu hastanesinde iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarının değerlendirilmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 23(1), 1-22.
  • Burunkaya, B, Topal, K, Erdoğdu, K. ve Gereklioğlu, Ç. (2017). Sağlık çalışanlarının çalışan güvenliği uygulamalarından memnuniyetleri ve iş sağlığı ve güvenliği kanunu hakkındaki bilgi düzeyleri. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 13(1), 1-17.
  • Büyük, E. T, Rızalar, S., Yüksel, P ve Yüksel, V. T. (2016). Öğrencilerin delici kesici aletlerle yaralanma deneyimleri ve bu konuda uygulama alanında yapılan eğitimin bilgi düzeylerine etkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Cam, İ. (1993). Türkiye’de ki iş kazaları ve meslek hastalıkları probleminin çözümünde iş güvenliği eğitiminin önemi üzerine bir araştırma. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı.
  • Clarke, S. P. (2007). Hospital work environments, nurse characteristics, and sharps injuries. American Journal of Infection Control, 35(5), 302-309.
  • Curcuruto, M., Guglielmi, D. ve Mariani, M. G. (2013). Citta dinanza organizzativa per la sicurezza: processipsicosociali di mediazione. Psicologia Sociale, 2(1), 229-248.
  • Davis, C., Lackovic, M. ve Singleton, C. (2011). Occupational health brief: low back pain disorders in louisiana workers. Safety and Health, 76(10), 1497-1502.
  • Dzhusupov, K. O., Sulaimanova, C. T., Toguzbayeva, K. K., Tabibi, R, Serik, B, Chonbasheva, C. K., Egamnazarov, K. ve Kainarbayeva, M. S. (2018). The state of higher education in occupational health and safety in central Asian countries. Annals of Global Health, 84(3), 397–407.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hill.
  • Gaber, M. (2013). Relationship among nurses’ safety compliance, organizational safety climate, worker’s variables and job satisfaction at Zagazig University hospitals. Life Science Journal, 10(12), 1041-1055.
  • İnci, E. İ, Bilişli, Y. ve Hizay, D. (2016). İş kazalarına maruz kalan sağlık çalışanlarının bildirimlerinin değerlendirilmesi: Üniversite hastanesi örneği. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 3(3), 1-6.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın Alfa Güvenirlik Katsayısı. Journal of Mood Disorders,6 (1), 47-48.
  • Kurttekin A. ve Taçgın, E. (2020). Sağlık hizmetlerinde iş kazaları ve kesici delici alet yaralanma araştırmaları üzerine bir değerlendirme. Sağlıkta Performans ve KaliteDergisi, 17(2), 135-182.
  • Merlin, J. S., Morrison, G., Gluckman, S., Lipschik, G., Linkin, D. R., Lyon, S., O’Grady, E., Calvert, H. ve Friedman, H. (2011). Blood and body fluid exposures among US medical students in Botswana. Journal of General Internal Medicine, 26(5), 561–564.
  • Oliveira, A., Cardoso, C. & Mascarenhas, D. (2010). Contact precautions in intensive care units: facilitating and inhibiting factors for professionals’ adherence. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 44(1), 161-165.
  • Ricci, F., Chiesi, A., Bisio, C., Panari, C. ve Pelosi, A. (2016). Effectiveness of occupational health and safety training a systematic review with meta-analysis. Journal of Workplace Learning, 28(6), 355-377.
  • Sax, H., Perneger, T., Hugonnet, S., Herrault, P., Chraiti, M. N. ve Pittet, D. (2005). Knowledge of standard and isolation precautions in a large teaching hospital. Infection Control and Hospital Epidemiology, 26(3), 298-304.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multi variate statistics. Boston, Pearson.
  • TatlıYöndem M. ve Çakmak A. F. (2022). Doktor ve hemşirelerin iş kazası riskleri ile iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin incelenmesi. Med J West Black Sea,6(2), 194-202.
  • Terzi, B., Polat, Ş., Azizoğlu, F., Ateş, N., Güngörmüş, E. ve İşsever H. (2019). Hemşirelerde iş güvenliğinin bazı değişkenler yönünden incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 1-8.
  • VAGO. (2013). Occupational Health and Safety Risk in Public Hospitals. Victorian Government Printer.
  • Varsou, O., Lemon, J. S. ve Dick, F.D. (2009). Sharps injuries among medical students. Occupational Medicine, 59(7), 509-511.
  • Yıldırım, E. (2010). İşçi sağlığı ve iş güvenliğinde eğitimin rolü ve işgörenlerin işçi sağlığı ve işgüvenliği eğitimi konusundaki bilinç düzeylerini ölçmeye yönelik bir araştırma.(Yüksek Lisans Tezi). Istanbul Üniversitesi.

The Effect of Occupational Health and Safety Training on Knowledge Levels of Hospital Staff

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1524 - 1537, 10.06.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1168180

Abstract

This study was carried out to investigate the effect of occupational health hands a fety training on the knowledge level of hospital staff. Pre-test and post-test quasi-experimental designs were used in the study. The sample of the study consists of 702 staff working in Hatay Mustafa Kemal University Health Application and Research Hospital. Before the training, the sample group was performed a test about occupational health and safety, which consisted of 20 multiple-choice questions, each correct answer was 5 points, and the wrong answer didn't eliminate the correct answer. After 15 days following the end of the training, the same questions were given to the participants, and they were asked to answer again. As a result of the statistical assay, the average score of the participants before the education was 60.48±13.55, while this score increased to 79.34±11.89 after the education. The score obtained by 37 of the participants before the training is higher than the score obtained after the training. The score received by 629 participants after the training was found to be higher than before the training. The scores of the 36 participants before and after the training are equal. A statistically significant difference was found between pre-training and post-training (p <0.05). It can be said that the training has a positive effect on the knowledge level of the participants.

References

  • Abdullah, A., Anwar, M., Dalatony, M., Hathout, H. ve Kader, N. (2013).Occupational infections among healthcare workers in hospital Saudi Arabia. Occupational Medicine and Health Affairs, 1(137), 2-5.
  • Akarsu, H. ve Güzel, M. (2016). Sağlık sektöründe tehlike ve riskler. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Eğitim ve Araştırma Merkezi, 1-38.
  • Akkaya, G. ve Atay, S. (2018). Hastanede çalışan hemşirelerin iş güvenliği. HSP, 5(1), 59-64.
  • Aygün, G. ve Özvurmaz, S. (2020). Sağlık çalışanlarının yaşadığı iş kazaları ve ilişkili faktörler. Medical Sciences, 15(4):123-132.
  • Bekele, T., Gebremariam, A., Kaso, M. ve Ahmed K. (2015). Factors associated with occupational needle stick and sharps injuries among hospital healthcare workers in bale zone, Southeast Ethiopia. Plos One, 10(10), 1-11.
  • Bilir, N. ve Yıldız A. N. (2014). Occupational safety and health. Hacettepe University Press.
  • Bulut, A., Ünal, E. ve Sengül, H. (2020). Bir kamu hastanesinde iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarının değerlendirilmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 23(1), 1-22.
  • Burunkaya, B, Topal, K, Erdoğdu, K. ve Gereklioğlu, Ç. (2017). Sağlık çalışanlarının çalışan güvenliği uygulamalarından memnuniyetleri ve iş sağlığı ve güvenliği kanunu hakkındaki bilgi düzeyleri. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 13(1), 1-17.
  • Büyük, E. T, Rızalar, S., Yüksel, P ve Yüksel, V. T. (2016). Öğrencilerin delici kesici aletlerle yaralanma deneyimleri ve bu konuda uygulama alanında yapılan eğitimin bilgi düzeylerine etkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Cam, İ. (1993). Türkiye’de ki iş kazaları ve meslek hastalıkları probleminin çözümünde iş güvenliği eğitiminin önemi üzerine bir araştırma. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı.
  • Clarke, S. P. (2007). Hospital work environments, nurse characteristics, and sharps injuries. American Journal of Infection Control, 35(5), 302-309.
  • Curcuruto, M., Guglielmi, D. ve Mariani, M. G. (2013). Citta dinanza organizzativa per la sicurezza: processipsicosociali di mediazione. Psicologia Sociale, 2(1), 229-248.
  • Davis, C., Lackovic, M. ve Singleton, C. (2011). Occupational health brief: low back pain disorders in louisiana workers. Safety and Health, 76(10), 1497-1502.
  • Dzhusupov, K. O., Sulaimanova, C. T., Toguzbayeva, K. K., Tabibi, R, Serik, B, Chonbasheva, C. K., Egamnazarov, K. ve Kainarbayeva, M. S. (2018). The state of higher education in occupational health and safety in central Asian countries. Annals of Global Health, 84(3), 397–407.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hill.
  • Gaber, M. (2013). Relationship among nurses’ safety compliance, organizational safety climate, worker’s variables and job satisfaction at Zagazig University hospitals. Life Science Journal, 10(12), 1041-1055.
  • İnci, E. İ, Bilişli, Y. ve Hizay, D. (2016). İş kazalarına maruz kalan sağlık çalışanlarının bildirimlerinin değerlendirilmesi: Üniversite hastanesi örneği. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 3(3), 1-6.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın Alfa Güvenirlik Katsayısı. Journal of Mood Disorders,6 (1), 47-48.
  • Kurttekin A. ve Taçgın, E. (2020). Sağlık hizmetlerinde iş kazaları ve kesici delici alet yaralanma araştırmaları üzerine bir değerlendirme. Sağlıkta Performans ve KaliteDergisi, 17(2), 135-182.
  • Merlin, J. S., Morrison, G., Gluckman, S., Lipschik, G., Linkin, D. R., Lyon, S., O’Grady, E., Calvert, H. ve Friedman, H. (2011). Blood and body fluid exposures among US medical students in Botswana. Journal of General Internal Medicine, 26(5), 561–564.
  • Oliveira, A., Cardoso, C. & Mascarenhas, D. (2010). Contact precautions in intensive care units: facilitating and inhibiting factors for professionals’ adherence. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 44(1), 161-165.
  • Ricci, F., Chiesi, A., Bisio, C., Panari, C. ve Pelosi, A. (2016). Effectiveness of occupational health and safety training a systematic review with meta-analysis. Journal of Workplace Learning, 28(6), 355-377.
  • Sax, H., Perneger, T., Hugonnet, S., Herrault, P., Chraiti, M. N. ve Pittet, D. (2005). Knowledge of standard and isolation precautions in a large teaching hospital. Infection Control and Hospital Epidemiology, 26(3), 298-304.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multi variate statistics. Boston, Pearson.
  • TatlıYöndem M. ve Çakmak A. F. (2022). Doktor ve hemşirelerin iş kazası riskleri ile iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin incelenmesi. Med J West Black Sea,6(2), 194-202.
  • Terzi, B., Polat, Ş., Azizoğlu, F., Ateş, N., Güngörmüş, E. ve İşsever H. (2019). Hemşirelerde iş güvenliğinin bazı değişkenler yönünden incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 1-8.
  • VAGO. (2013). Occupational Health and Safety Risk in Public Hospitals. Victorian Government Printer.
  • Varsou, O., Lemon, J. S. ve Dick, F.D. (2009). Sharps injuries among medical students. Occupational Medicine, 59(7), 509-511.
  • Yıldırım, E. (2010). İşçi sağlığı ve iş güvenliğinde eğitimin rolü ve işgörenlerin işçi sağlığı ve işgüvenliği eğitimi konusundaki bilinç düzeylerini ölçmeye yönelik bir araştırma.(Yüksek Lisans Tezi). Istanbul Üniversitesi.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Turan Şahmaran 0000-0003-3708-6162

Hatice Kar 0000-0002-4526-8794

Early Pub Date June 2, 2023
Publication Date June 10, 2023
Submission Date August 29, 2022
Acceptance Date March 9, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Şahmaran, T., & Kar, H. (2023). HASTANE PERSONELİNE VERİLEN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİNİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1524-1537. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1168180