This is a cross-sectional and descriptive study planned to examine the awareness of parents of 3–6-year-old children about toy safety. The sample of the research consisted of 316 parents. Data were collected with the Parent-Child Introductory Characteristics Form and the Parents' Toy Selection and Safety Awareness Determination Form. Ethics committee and institutional permission was obtained before the study, and written consent was obtained from the parents during the study. In this study, it was determined that parents pay more attention to the external appearance of the toy, but they pay less attention to safety issues such as the ingredients of the toy, the manufacturer, and the CE (Conformity of Europe) and TSE (Turkish Standards Institute) markings on the toy. The most basic task that can be done regarding toy safety is to raise awareness in parents and ensure that they gain knowledge and skills on this issue.
Bu çalışma, 3-6 yaş grubu çocuğu olan ebeveynlerin oyuncak güvenliği konusundaki farkındalıklarını incelemek amacıyla kesitsel ve tanımlayıcı tipte planlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 316 ebeveyn oluşturmuştur. Veriler Ebeveyn-Çocuk Tanıtıcı Özellikler Formu ve Ebeveynlerin Oyuncak Seçimi ve Güvenliği Farkındalıklarını Belirleme Formu ile toplanmıştır. Çalışma öncesi etik kurul ve kurum izni alınmış, çalışma esnasında ebeveynlerden yazılı onam alınmıştır. Bu çalışmada, ebeveynlerin oyuncağın dış görünüş özelliklerine daha fazla dikkat ettiği ancak oyuncağın içeriğindeki maddeler, imalatçı firma, oyuncak üzerindeki CE (Conformity of Europe) ve TSE (Türk Standart Enstitüsü) işaretleri gibi güvenlik konularına daha az önem verdikleri saptanmıştır. Oyuncak güvenliği ile ilgili yapılabilecek en temel görev, ebeveynlerde farkındalık geliştirilerek bu konuda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Community Child Health |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | February 14, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 4, 2024 |
Acceptance Date | November 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |