Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Algılanan Stres Düzeyleri ve Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 31 - 47
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1569743

Abstract

Bu çalışmada, Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ve fiziksel aktiviteye katılım motivasyonunun araştırılması amaçlanmıştır. Tanımlayıcı, ilişkisel ve kesitsel türde gerçekleştirilen çalışmada, tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen Iğdır Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 252 öğrenci dahil edilmiştir. Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin algıladıkları toplam stres puanı orta düzeydeyken, fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu puanları yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği ile Algılanan Stres Ölçeği puan ortalamaları arasında negatif yönde zayıf bir korelasyon olduğu görülmüştür (r:-0.228, p<0.001). Bu çalışma, Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri arasında algılanan stres düzeyi ve fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu hakkında önemli bilgiler sağlamıştır. Öğrencilerin algıladıkları stresi azaltmaya yönelik önleyici stratejiler ve fiziksel aktiviteye katılımlarını artırmaya yönelik eğitim programları uygulanmalıdır. Bu bağlamda, üniversitelerde öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerini artırmaya yönelik programlar yaygınlaştırılmalı, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri öğrenciler tarafından daha erişilebilir ve etkin bir şekilde kullanılır hale getirilmelidir. Üniversiteler bünyesinde öğrencilerin medikal ve sosyal hizmetlerini karşılamak amacıyla kurulmuş olan Mediko-Sosyal Hizmetler Ünitesi’ne daha çok öğrencinin ulaşmasına imkân sunulmalıdır.

Project Number

Yok

References

  • Alsaleem, M. A., Alsaleem, S. A., Al Shehri, S., Awadalla, N. J., Mirdad, T. M., Abbag, F. I. & Mahfouz, A. A. (2021). Prevalence and correlates of university students’ perceived stress in southwestern Saudi Arabia. Medicine, 100(38), e27295.
  • Altaş, Z. M., Save, D., Bayram, S., Ladikli, Ş. B., Soğukpınar, T., Domruk, Ö. F. & Cihanyurdu, C. (2022). Üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile yeme farkındalığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Kocaeli Tıp Dergisi, 11(2), 26-34.
  • Athanasaki, D., Lakoumentas, J., Milani, G. P., Agostoni, C., Berghea, F., Ionescu, M. D. & Vassilopoulou, E. (2023). Maternal bonding as a protective factor for orthorexia nervosa risk in dietetics students. Nutrients, 15(16), 3577.
  • Babaoğlu, Ü. T. & Özdenk, S. (2017). Algılanan stres ile gastrointestinal semptom arasındaki ilişkinin incelenmesi: tanımlayıcı araştırma. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (3), 138-145.
  • Biddle, S. (2016). Physical activity and mental health: evidence is growing. World Psychiatry, 15(2), 176.
  • Bilge, A., Öğce, F., Genç, R. & Oran, N. (2009). Algılanan stres ölçeği (ASÖ)’nin Türkçe versiyonunun psikometrik uygunluğu. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(25), 61-72.
  • Bozkurt, T. M. & Tamer, K. (2020). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu düzeyi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 286-298.
  • Buecker, S., Simacek, T., Ingwersen, B., Terwiel, S. & Simonsmeier, B. A. (2021). Physical activity and subjective well-being in healthy individuals: a meta-analytic review. Health psychology review, 15(4), 574-592.
  • Carneiro, L. F., Mota, M. P., Schuch, F., Deslandes, A. & Vasconcelos-Raposo, J. (2017). Portuguese and Brazilian guidelines for the treatment of depression: exercise as medicine. Revista brasileira de psiquiatria, 40(2), 210-211.
  • Caz, Ç. (2024). Algılanan stres ile egzersize yönelik sağlık inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 247-257.
  • Cohen, S., Kamarck, T. & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of health and social behavior, 385-396.
  • Çolak, M. & Erol, S. (2021). Sağlik çalışanlarının genel sağlık durumu, fiziksel aktivite düzeyleri ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 139-147.
  • Demirtaş, Ş., Güngör, C. & Demirtaş, R. N. (2017). Sağlıklı yaşlanma ve fiziksel aktivite: bireysel, psikososyal ve çevresel özelliklerin buna katkısı. Osmangazi Tıp Dergisi, 39(1), 100-108.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N. & Esin, M. N. (2021). Hemşirelikte araştırma: süreç, ugulama ve kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
  • Ergin, E., çevik, K. & Çetin, S. P. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin algıladığı stres ve stresle baş etme davranışlarının incelenmesi. Journal of Education & Research in Nursing/Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(1).
  • Firth, J., Solmi, M., Wootton, R. E., Vancampfort, D., Schuch, F. B., Hoare, E. & Jackson, S. E. (2020). A meta‐review of “lifestyle psychiatry”: the role of exercise, smoking, diet and sleep in the prevention and treatment of mental disorders. World Psychiatry, 19(3), 360-380.
  • Graves, B. S., Hall, M. E., Dias-Karch, C., Haischer, M. H. & Apter, C. (2021). Gender differences in perceived stress and coping among college students. PloS one, 16(8), e0255634.
  • Herbert, C., Meixner, F., Wiebking, C. & Gilg, V. (2020). Regular physical activity, short-term exercise, mental health, and well-being among university students: the results of an online and a laboratory study. Frontiers in psychology, 11, 509.
  • Hsu, A. R. C., Nguyen-Rodriguez, S. T. & Spruijt-Metz, D. (2019). Age, physical activity motivation and perceived stress in minority girls. Californian journal of health promotion, 17(2).
  • Iqbal, S., Gupta, S. & Venkatarao, E. (2015). Stress, anxiety & depression among medical undergraduate students & their socio-demographic correlates. Indian journal of medical research, 141(3), 354-357.
  • Karagöz, Y. (2019). Spss-Amos-Meta uygulamalı istatistiksel analizler (Vol. 2. basım). Ankara: Nobel akademik yayıncılık.
  • Katzmarzyk, P. T., Friedenreich, C., Shiroma, E. J. & Lee, I.-M. (2022). Physical inactivity and non-communicable disease burden in low-income, middle-income and high-income countries. British journal of sports medicine, 56(2), 101-106.
  • Keleş, İ., Durar, E. & Durmuş, M. (2022). Koronavirüs (Covid-19) Salgın sürecinde üniversite öğrencilerinin algılanan stres düzeylerini etkileyen faktörler. Igdir University Journal of Social Sciences, (29), 36-48.
  • Kgokong, D. & Parker, R. (2020). Physical activity in physiotherapy students: Levels of physical activity and perceived benefits and barriers to exercise. The South African journal of physiotherapy, 76(1), 1399.
  • Khanal, S. & Shrestha, S. (2021). Perceived stress among undergraduate students in a dental college: A descriptive cross-sectional study. JNMA: Journal of the Nepal Medical Association, 59(241), 892.
  • Kizhakkeveettil, A. Vosko, A. M., Brash, M., PH, D., & Philips, M. A. (2017). Perceived stress and fatigue among students in a doctor of chiropractic training program. Journal of Chiropractic Education, 31(1), 8-13.
  • Largo-Wight, E., Peterson, P. M. & Chen, W. W. (2005). Perceived problem solving, stress, and health among college students. American journal of health behavior, 29(4), 360-370.
  • Lee, E. & Kim, Y. (2019). Effect of university students’ sedentary behavior on stress, anxiety, and depression. Perspectives in psychiatric care, 55(2), 164.
  • Maher, J. P., Doerksen, S. E., Elavsky, S. & Conroy, D. E. (2014). Daily satisfaction with life is regulated by both physical activity and sedentary behavior. Journal of Sport and Exercise Psychology, 36(2), 166-178.
  • Maynou Pujolràs, L., Hernández-Pizarro, H. M. & Errea Rodríguez, M. (2021). Differences between elder and younger populations: a systematic literature review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18 (9), 4771.
  • Önal, A. & Filiz, B. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin teknolojik bağimlilik ve algilanan stres düzeylerinin akademik başarilarina etkisi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 80-92.
  • Onieva-Zafra, M. D., Fernández-Muñoz, J. J., Fernández-Martínez, E., García-Sánchez, F. J., Abreu-Sánchez, A. & Parra-Fernández, M. L. (2020). Anxiety, perceived stress and coping strategies in nursing students: a cross-sectional, correlational, descriptive study. BMC medical education, 20, 1-9.
  • Özavci, R., Korkutata, A., Gözaydın, G. & Çakır, Z. (2023). Üniversite öğrencilerinde algılanan stresin yaşam doyumu ve rekreasyonel sağlık algısına etkisi. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(3), 454-461.
  • Özdenk, S. & Kaya, K. (2019). Formasyon öğrencilerinde algilanan stres ile gastrointestinal semptom arasindaki ilişkinin incelenmesi ve etkileyen faktörler. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-8.
  • Özer, M. (2021). Fiziksel aktivite, sağlık ve çevre. Fenerbahçe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 3-16.
  • Rainville, J. R., Tsyglakova, M. & Hodes, G. E. (2018). Deciphering sex differences in the immune system and depression. Frontiers in neuroendocrinology, 50, 67-90.
  • Ribeiro, Í. J., Pereira, R., Freire, I. V., de Oliveira, B. G., Casotti, C. A. & Boery, E. N. (2018). Stress and quality of life among university students: A systematic literature review. Health Professions Education, 4(2), 70-77.
  • San Román-Mata, S., Puertas-Molero, P., Ubago-Jiménez, J. L. & González-Valero, G. (2020). Benefits of physical activity and its associations with resilience, emotional intelligence, and psychological distress in university students from southern Spain. International journal of environmental research and public health, 17(12), 4474.
  • Sattler, K. M., Deane, F. P., Tapsell, L. & Kelly, P. J. (2018). Gender differences in the relationship of weight-based stigmatisation with motivation to exercise and physical activity in overweight individuals. Health Psychology Open, 5(1), 2055102918759691.
  • Schuch, F. B. & Vancampfort, D. (2021). Physical activity, exercise, and mental disorders: it is time to move on. Trends in psychiatry and psychotherapy, 43(3), 177-184.
  • Schuch, F. B., Stubbs, B., Meyer, J., Heissel, A., Zech, P., Vancampfort, D. & Ward, P. B. (2019). Physical activity protects from incident anxiety: A meta‐analysis of prospective cohort studies. Depression and anxiety, 36(9), 846-858.
  • Sharp, J. & Theiler, S. (2018). A review of psychological distress among university students: Pervasiveness, implications and potential points of intervention. International Journal for the advancement of counselling, 40, 193-212.
  • Stubbs, B., Koyanagi, A., Hallgren, M., Firth, J., Richards, J., Schuch, F. & Lahti, J. (2017). Physical activity and anxiety: A perspective from the World Health Survey. Journal of affective disorders, 208, 545-552.
  • Tekkurşun Demir, G. & Cicioğlu, H. (2018). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. InternationalJournal of Human Sciences, 15(4).
  • Topcu, S. Y., Cavdar, I., Onler, E., Ozbas, A. & Findik, U. Y. (2015). Assessment of nursing students' stress levels and coping strategies in operating room practice. Nurse Education in Practice, 15(3), 192-195. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2014.11.008
  • Uysal, İ. & Kılıç, A. (2022). Normal dağılım ikilemi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 220-248.
  • Uysal, N. & Toprak, F. Ü. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin akademik başarısı ile stres ve bilişsel esneklik ilişkisinin belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(2), 248-254.
  • Vartanian, L. R., Pinkus, R. T. & Smyth, J. M. (2014). The phenomenology of weight stigma in everyday life. Journal of Contextual Behavioral Science, 3(3), 196-202.
  • Veseta, U., Lagzdiņa, R., Rumaka, M., Reide, L., Arnis, V., Kampara, M., ... & Zolovs, M. (2022). Physical activity habits of latvian nursing students: A Cross-Sectional Study. Nursing Reports, 12(4), 922-932.
  • Wunsch, K., Fiedler, J., Bachert, P. & Woll, A. (2021). The tridirectional relationship among physical activity, stress, and academic performance in university students: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(2), 739.
  • Zulyniak, S., Williams, J. V., Bulloch, A. G., Lukmanji, A. & Patten, S. B. (2020). The association of recreational and non-recreational physical activity with mental health: A Canadian cross-sectional analysis. Journal of Affective Disorders Reports, 1, 100021.

INVESTIGATION OF PERCEIVED STRESS LEVELS AND MOTIVATION TO PARTICIPATE IN PHYSICAL ACTIVITY IN STUDENTS OF FACULTY OF HEALTH SCIENCES

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 31 - 47
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1569743

Abstract

This study aimed to investigate the perceived stress level and motivation to participate in physical activity among students of the Faculty of Health Sciences. In this descriptive, relational and cross-sectional study, 252 students studying at the Faculty of Health Sciences, Iğdır University, were included in the study determined by stratified sampling method. While the total perceived stress score of the students of the Faculty of Health Sciences was at a moderate level, their motivation to participate in physical activity scores were found to be at a high level. A weak negative correlation was observed between the mean scores of the students' Physical Activity Participation Motivation Scale and the Perceived Stress Scale (r: -0.228, p<0.001). This study provided important information about the perceived stress level and motivation to participate in physical activity among students of the Faculty of Health Sciences. Preventive strategies to reduce the perceived stress of students and educational programs to increase their participation in physical activity should be implemented. In this context, programs to increase the physical activity levels of students should be disseminated in universities, and psychological counseling and guidance services should be made more accessible and effectively used by students. More students should have access to the Medico-Social Services Unit, which is established to meet the medical and social services of students within universities.

Project Number

Yok

References

  • Alsaleem, M. A., Alsaleem, S. A., Al Shehri, S., Awadalla, N. J., Mirdad, T. M., Abbag, F. I. & Mahfouz, A. A. (2021). Prevalence and correlates of university students’ perceived stress in southwestern Saudi Arabia. Medicine, 100(38), e27295.
  • Altaş, Z. M., Save, D., Bayram, S., Ladikli, Ş. B., Soğukpınar, T., Domruk, Ö. F. & Cihanyurdu, C. (2022). Üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile yeme farkındalığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Kocaeli Tıp Dergisi, 11(2), 26-34.
  • Athanasaki, D., Lakoumentas, J., Milani, G. P., Agostoni, C., Berghea, F., Ionescu, M. D. & Vassilopoulou, E. (2023). Maternal bonding as a protective factor for orthorexia nervosa risk in dietetics students. Nutrients, 15(16), 3577.
  • Babaoğlu, Ü. T. & Özdenk, S. (2017). Algılanan stres ile gastrointestinal semptom arasındaki ilişkinin incelenmesi: tanımlayıcı araştırma. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (3), 138-145.
  • Biddle, S. (2016). Physical activity and mental health: evidence is growing. World Psychiatry, 15(2), 176.
  • Bilge, A., Öğce, F., Genç, R. & Oran, N. (2009). Algılanan stres ölçeği (ASÖ)’nin Türkçe versiyonunun psikometrik uygunluğu. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(25), 61-72.
  • Bozkurt, T. M. & Tamer, K. (2020). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu düzeyi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 286-298.
  • Buecker, S., Simacek, T., Ingwersen, B., Terwiel, S. & Simonsmeier, B. A. (2021). Physical activity and subjective well-being in healthy individuals: a meta-analytic review. Health psychology review, 15(4), 574-592.
  • Carneiro, L. F., Mota, M. P., Schuch, F., Deslandes, A. & Vasconcelos-Raposo, J. (2017). Portuguese and Brazilian guidelines for the treatment of depression: exercise as medicine. Revista brasileira de psiquiatria, 40(2), 210-211.
  • Caz, Ç. (2024). Algılanan stres ile egzersize yönelik sağlık inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 247-257.
  • Cohen, S., Kamarck, T. & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of health and social behavior, 385-396.
  • Çolak, M. & Erol, S. (2021). Sağlik çalışanlarının genel sağlık durumu, fiziksel aktivite düzeyleri ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 139-147.
  • Demirtaş, Ş., Güngör, C. & Demirtaş, R. N. (2017). Sağlıklı yaşlanma ve fiziksel aktivite: bireysel, psikososyal ve çevresel özelliklerin buna katkısı. Osmangazi Tıp Dergisi, 39(1), 100-108.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N. & Esin, M. N. (2021). Hemşirelikte araştırma: süreç, ugulama ve kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
  • Ergin, E., çevik, K. & Çetin, S. P. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin algıladığı stres ve stresle baş etme davranışlarının incelenmesi. Journal of Education & Research in Nursing/Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(1).
  • Firth, J., Solmi, M., Wootton, R. E., Vancampfort, D., Schuch, F. B., Hoare, E. & Jackson, S. E. (2020). A meta‐review of “lifestyle psychiatry”: the role of exercise, smoking, diet and sleep in the prevention and treatment of mental disorders. World Psychiatry, 19(3), 360-380.
  • Graves, B. S., Hall, M. E., Dias-Karch, C., Haischer, M. H. & Apter, C. (2021). Gender differences in perceived stress and coping among college students. PloS one, 16(8), e0255634.
  • Herbert, C., Meixner, F., Wiebking, C. & Gilg, V. (2020). Regular physical activity, short-term exercise, mental health, and well-being among university students: the results of an online and a laboratory study. Frontiers in psychology, 11, 509.
  • Hsu, A. R. C., Nguyen-Rodriguez, S. T. & Spruijt-Metz, D. (2019). Age, physical activity motivation and perceived stress in minority girls. Californian journal of health promotion, 17(2).
  • Iqbal, S., Gupta, S. & Venkatarao, E. (2015). Stress, anxiety & depression among medical undergraduate students & their socio-demographic correlates. Indian journal of medical research, 141(3), 354-357.
  • Karagöz, Y. (2019). Spss-Amos-Meta uygulamalı istatistiksel analizler (Vol. 2. basım). Ankara: Nobel akademik yayıncılık.
  • Katzmarzyk, P. T., Friedenreich, C., Shiroma, E. J. & Lee, I.-M. (2022). Physical inactivity and non-communicable disease burden in low-income, middle-income and high-income countries. British journal of sports medicine, 56(2), 101-106.
  • Keleş, İ., Durar, E. & Durmuş, M. (2022). Koronavirüs (Covid-19) Salgın sürecinde üniversite öğrencilerinin algılanan stres düzeylerini etkileyen faktörler. Igdir University Journal of Social Sciences, (29), 36-48.
  • Kgokong, D. & Parker, R. (2020). Physical activity in physiotherapy students: Levels of physical activity and perceived benefits and barriers to exercise. The South African journal of physiotherapy, 76(1), 1399.
  • Khanal, S. & Shrestha, S. (2021). Perceived stress among undergraduate students in a dental college: A descriptive cross-sectional study. JNMA: Journal of the Nepal Medical Association, 59(241), 892.
  • Kizhakkeveettil, A. Vosko, A. M., Brash, M., PH, D., & Philips, M. A. (2017). Perceived stress and fatigue among students in a doctor of chiropractic training program. Journal of Chiropractic Education, 31(1), 8-13.
  • Largo-Wight, E., Peterson, P. M. & Chen, W. W. (2005). Perceived problem solving, stress, and health among college students. American journal of health behavior, 29(4), 360-370.
  • Lee, E. & Kim, Y. (2019). Effect of university students’ sedentary behavior on stress, anxiety, and depression. Perspectives in psychiatric care, 55(2), 164.
  • Maher, J. P., Doerksen, S. E., Elavsky, S. & Conroy, D. E. (2014). Daily satisfaction with life is regulated by both physical activity and sedentary behavior. Journal of Sport and Exercise Psychology, 36(2), 166-178.
  • Maynou Pujolràs, L., Hernández-Pizarro, H. M. & Errea Rodríguez, M. (2021). Differences between elder and younger populations: a systematic literature review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18 (9), 4771.
  • Önal, A. & Filiz, B. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin teknolojik bağimlilik ve algilanan stres düzeylerinin akademik başarilarina etkisi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 80-92.
  • Onieva-Zafra, M. D., Fernández-Muñoz, J. J., Fernández-Martínez, E., García-Sánchez, F. J., Abreu-Sánchez, A. & Parra-Fernández, M. L. (2020). Anxiety, perceived stress and coping strategies in nursing students: a cross-sectional, correlational, descriptive study. BMC medical education, 20, 1-9.
  • Özavci, R., Korkutata, A., Gözaydın, G. & Çakır, Z. (2023). Üniversite öğrencilerinde algılanan stresin yaşam doyumu ve rekreasyonel sağlık algısına etkisi. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(3), 454-461.
  • Özdenk, S. & Kaya, K. (2019). Formasyon öğrencilerinde algilanan stres ile gastrointestinal semptom arasindaki ilişkinin incelenmesi ve etkileyen faktörler. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-8.
  • Özer, M. (2021). Fiziksel aktivite, sağlık ve çevre. Fenerbahçe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 3-16.
  • Rainville, J. R., Tsyglakova, M. & Hodes, G. E. (2018). Deciphering sex differences in the immune system and depression. Frontiers in neuroendocrinology, 50, 67-90.
  • Ribeiro, Í. J., Pereira, R., Freire, I. V., de Oliveira, B. G., Casotti, C. A. & Boery, E. N. (2018). Stress and quality of life among university students: A systematic literature review. Health Professions Education, 4(2), 70-77.
  • San Román-Mata, S., Puertas-Molero, P., Ubago-Jiménez, J. L. & González-Valero, G. (2020). Benefits of physical activity and its associations with resilience, emotional intelligence, and psychological distress in university students from southern Spain. International journal of environmental research and public health, 17(12), 4474.
  • Sattler, K. M., Deane, F. P., Tapsell, L. & Kelly, P. J. (2018). Gender differences in the relationship of weight-based stigmatisation with motivation to exercise and physical activity in overweight individuals. Health Psychology Open, 5(1), 2055102918759691.
  • Schuch, F. B. & Vancampfort, D. (2021). Physical activity, exercise, and mental disorders: it is time to move on. Trends in psychiatry and psychotherapy, 43(3), 177-184.
  • Schuch, F. B., Stubbs, B., Meyer, J., Heissel, A., Zech, P., Vancampfort, D. & Ward, P. B. (2019). Physical activity protects from incident anxiety: A meta‐analysis of prospective cohort studies. Depression and anxiety, 36(9), 846-858.
  • Sharp, J. & Theiler, S. (2018). A review of psychological distress among university students: Pervasiveness, implications and potential points of intervention. International Journal for the advancement of counselling, 40, 193-212.
  • Stubbs, B., Koyanagi, A., Hallgren, M., Firth, J., Richards, J., Schuch, F. & Lahti, J. (2017). Physical activity and anxiety: A perspective from the World Health Survey. Journal of affective disorders, 208, 545-552.
  • Tekkurşun Demir, G. & Cicioğlu, H. (2018). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. InternationalJournal of Human Sciences, 15(4).
  • Topcu, S. Y., Cavdar, I., Onler, E., Ozbas, A. & Findik, U. Y. (2015). Assessment of nursing students' stress levels and coping strategies in operating room practice. Nurse Education in Practice, 15(3), 192-195. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2014.11.008
  • Uysal, İ. & Kılıç, A. (2022). Normal dağılım ikilemi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 220-248.
  • Uysal, N. & Toprak, F. Ü. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin akademik başarısı ile stres ve bilişsel esneklik ilişkisinin belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(2), 248-254.
  • Vartanian, L. R., Pinkus, R. T. & Smyth, J. M. (2014). The phenomenology of weight stigma in everyday life. Journal of Contextual Behavioral Science, 3(3), 196-202.
  • Veseta, U., Lagzdiņa, R., Rumaka, M., Reide, L., Arnis, V., Kampara, M., ... & Zolovs, M. (2022). Physical activity habits of latvian nursing students: A Cross-Sectional Study. Nursing Reports, 12(4), 922-932.
  • Wunsch, K., Fiedler, J., Bachert, P. & Woll, A. (2021). The tridirectional relationship among physical activity, stress, and academic performance in university students: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(2), 739.
  • Zulyniak, S., Williams, J. V., Bulloch, A. G., Lukmanji, A. & Patten, S. B. (2020). The association of recreational and non-recreational physical activity with mental health: A Canadian cross-sectional analysis. Journal of Affective Disorders Reports, 1, 100021.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sports Science and Exercise (Other), Preventative Health Care, Health Services and Systems (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ramazan Cihad Yılmaz 0000-0002-2247-8123

İsmail Keleş 0000-0002-6575-8029

Alper Perçin 0000-0001-7974-6945

Project Number Yok
Early Pub Date February 14, 2025
Publication Date
Submission Date October 18, 2024
Acceptance Date January 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, R. C., Keleş, İ., & Perçin, A. (2025). INVESTIGATION OF PERCEIVED STRESS LEVELS AND MOTIVATION TO PARTICIPATE IN PHYSICAL ACTIVITY IN STUDENTS OF FACULTY OF HEALTH SCIENCES. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 13(1), 31-47. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1569743