Bu çalışmada, Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ve fiziksel aktiviteye katılım motivasyonunun araştırılması amaçlanmıştır. Tanımlayıcı, ilişkisel ve kesitsel türde gerçekleştirilen çalışmada, tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen Iğdır Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 252 öğrenci dahil edilmiştir. Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin algıladıkları toplam stres puanı orta düzeydeyken, fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu puanları yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği ile Algılanan Stres Ölçeği puan ortalamaları arasında negatif yönde zayıf bir korelasyon olduğu görülmüştür (r:-0.228, p<0.001). Bu çalışma, Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri arasında algılanan stres düzeyi ve fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu hakkında önemli bilgiler sağlamıştır. Öğrencilerin algıladıkları stresi azaltmaya yönelik önleyici stratejiler ve fiziksel aktiviteye katılımlarını artırmaya yönelik eğitim programları uygulanmalıdır. Bu bağlamda, üniversitelerde öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerini artırmaya yönelik programlar yaygınlaştırılmalı, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri öğrenciler tarafından daha erişilebilir ve etkin bir şekilde kullanılır hale getirilmelidir. Üniversiteler bünyesinde öğrencilerin medikal ve sosyal hizmetlerini karşılamak amacıyla kurulmuş olan Mediko-Sosyal Hizmetler Ünitesi’ne daha çok öğrencinin ulaşmasına imkân sunulmalıdır.
Yok
This study aimed to investigate the perceived stress level and motivation to participate in physical activity among students of the Faculty of Health Sciences. In this descriptive, relational and cross-sectional study, 252 students studying at the Faculty of Health Sciences, Iğdır University, were included in the study determined by stratified sampling method. While the total perceived stress score of the students of the Faculty of Health Sciences was at a moderate level, their motivation to participate in physical activity scores were found to be at a high level. A weak negative correlation was observed between the mean scores of the students' Physical Activity Participation Motivation Scale and the Perceived Stress Scale (r: -0.228, p<0.001). This study provided important information about the perceived stress level and motivation to participate in physical activity among students of the Faculty of Health Sciences. Preventive strategies to reduce the perceived stress of students and educational programs to increase their participation in physical activity should be implemented. In this context, programs to increase the physical activity levels of students should be disseminated in universities, and psychological counseling and guidance services should be made more accessible and effectively used by students. More students should have access to the Medico-Social Services Unit, which is established to meet the medical and social services of students within universities.
Yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other), Preventative Health Care, Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Project Number | Yok |
Early Pub Date | February 14, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | October 18, 2024 |
Acceptance Date | January 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |