Bu çalışma, ilaç uygulamalarını etkileyen kültürel ve sosyal faktörleri anlamak için Türk ve Suriyeli sağlık bilimleri öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı (AİK) davranışlarını ve etkileyen faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır. Veriler Ocak-Mayıs (2024) ayları arasında Türkiye'nin doğusundaki bir üniversitede yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Suriyeli öğrenciler arasında örneklem seçimi yapılmamış ve tüm popülasyon (n=182) çalışmaya dahil edilmiştir. Karşılaştırma yapabilmek için çalışmaya katılan Suriyeli öğrenci sayısı kadar Türk öğrenci basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Çalışma 322 öğrenci ile tamamlanmıştır (Suriyeli=161, Türk=161). Suriyeli öğrencilerin AİK puan ortalaması Türk öğrencilerden istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0.05). Yaş, cinsiyet, medeni durum ve sınıfın Suriyeli öğrencilerin AİK üzerinde %11'lik bir etki büyüklüğü varken, aynı yordayıcılar Türk öğrencilerde %4'lük bir etki büyüklüğüne sahiptir. Ölçeğin kesme noktası 35 puan olarak alındığında hem Suriyeli hem de Türk öğrencilerin AİK düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sosyodemografik faktörlerin de AİK üzerinde etkili olduğu bulunmuştur.
This study aims to examine the Rational drug use (RDU) behaviours and influencing factors of Turkish and Syrian health sciences students to understand the cultural and social factors affecting medication practices. The data were collected between January-May (2024) by face-to-face survey method at a university in eastern Turkey. No sample selection was made among Syrian students and the whole population (n=182) was included in the study. In order to make a comparison, as many Turkish students as the number of Syrian students participating in the study were selected by simple random sampling method. The study was completed with 322 students (Syrian=161, Turkish=161). The mean RDU score of Syrian students was found to be statistically significantly higher than Turkish students (p<0.05). Age, gender, marital status, and grade had an effect size of 11% on Syrian students' RDU, while the same predictors had an effect size of 4% in Turkish students. When the cut-off point of the scale was taken as 35 points, it was determined that both Syrian and Turkish students had low RDU levels. In addition, sociodemographic factors were found to be effective in RDU.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | February 14, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | November 30, 2024 |
Acceptance Date | January 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |