This study examines the relationship between parents' digital parenting self-efficacy and children's digital game addiction. Employing a quantitative approach, data were collected from 431 parent-child dyads using the Digital Parenting Self-Efficacy Scale, the Digital Game Addiction Scale for Children, and demographic information forms. The findings related to game addiction revealed that 5.1% of the children were in the standard group, 55% in the low-risk group, 31.3% in the at-risk group, 7.2% in the addicted group, and 1.4% in the highly addicted group. Boys exhibited higher digital game addiction scores compared to girls. While parents' scores on digital literacy and communication did not differ significantly by gender, male participants scored higher in digital safety. Parents' education level, number of children, and years of internet use significantly influenced their digital parenting self-efficacy. Parents with elementary and middle school education levels, five or more children, and internet use limited to one year or less had lower levels of digital self-efficacy. Although no statistically significant differences were found between parents’ sub-dimension scores in digital parenting and children’s levels of game addiction, regression analysis showed that parents’ digital literacy and digital safety significantly predicted children’s digital game addiction. These findings highlight the complex interaction between parents’ digital competencies and children’s digital behaviors.
Bu çalışmada ebeveynlerin dijital ebeveynlik öz yeterliği ile çocukların dijital oyun bağımlılığı arasındaki ilişki incelenmektedir. Nicel bir yaklaşım kullanılarak, 431 ebeveyn-çocuk çiftinden Dijital Ebeveynlik Öz Yeterlilik Ölçeği, Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği ve demografik formlar aracılığıyla veri toplanmıştır. Oyun bağımlılığı ile ilgili veriler, çocukların %5,1'inin normal grupta, %55'inin düşük risk grubunda, %31,3'ünün riskli grupta, %7,2'sinin bağımlı grupta ve %1,4'ünün yüksek derecede bağımlı grupta yer aldığını ortaya koymuştur. Erkek çocukları kız çocuklarına göre daha yüksek oyun bağımlılığı puanları göstermiştir. Ebeveynlerin dijital okuryazarlık ve iletişim puanları cinsiyete göre farklılık göstermezken, erkekler dijital güvenlikte daha yüksek puan almıştır. Ebeveynlerin eğitim düzeyi, çocuk sayısı ve internet kullanım yılı dijital ebeveynlik öz yeterliğini etkilemiştir. İlkokul ve ortaokul eğitim düzeyine, beş ve daha fazla çocuk sahibi, son bir yıl ve daha az internet kullanan ebeveynlerin göre dijital öz yeterliliklerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Ebeveynlerin dijital ebeveynlik alt boyut puanları ile çocukların oyun bağımlılığı düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunamamış olsa da, regresyon analizi ebeveynlerin dijital okuryazarlığı ve güvenliğinin çocukların oyun bağımlılığını önemli ölçüde etkilediğini göstermiştir. Bu bulgular ebeveynlerin dijital yeterlilikleri ile çocukların dijital davranışları arasındaki karmaşık etkileşimi vurgulamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Digital Health |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | October 6, 2025 |
Publication Date | October 8, 2025 |
Submission Date | February 18, 2025 |
Acceptance Date | July 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 3 |