This article aims to identify the modernist character in the cinema of Yılmaz Güney and Nuri Bilge Ceylan. The critique of man and the world has always been transformed into a promise of happiness in classical modernism. This promise is tied to the ability and action of man to change the world by changing himself, to emancipatory praxis. This modernist attitude in Güney's cinema, in addition to the semantic dimension of his stories, is most visibly manifested in the iconic impact of the “valiant” characters he portrays in his films, which is sometimes reinforced by his real-life persona. Through his protagonists, ranging from the “bandit” in the countryside to the “bully” in the city, Güney develops an objection against the evil world, and with his iconic image, he encourages his fans to aspire to a similar kind of objection. The modernist character of Ceylan's cinema stems from the way it depicts the evil of man and the world, and the way it shows why man and the world are in a state of evil and pessimism. Evil exposed without deception is the guiding image of goodness, and Ceylan's cinema becomes a promise of goodness and happiness by showing evil without deception.
This article does not require an ethics committee report.
No
Bu makale, Yılmaz Güney ve Nuri Bilge Ceylan sinemasındaki modernist karakteri tespit etmeye yöneliktir. İnsan ve dünya eleştirisi, klasik modernizmde her zaman bir mutluluk vaadine dönüşmüştür. Bu vaat, insanın kendisini değiştiren dünyayı değiştirme becerisine ve eylemine, özgürleşimci praksise bağlanmıştır. Güney sinemasında içerilen bu modernist tavır, hikayelerindeki semantik boyutun yanı sıra, en görünür şekliyle, filmlerinde canlandırdığı ve zaman zaman gerçek yaşamdaki kişiliğiyle de pekişen “yiğit” tiplemeleri etrafında oluşan ikonik etki ile açığa çıkar. Kırdaki “eşkıya”dan kentteki “kabadayı”ya uzanan kahramanları aracılığıyla Güney, kötü dünyaya karşı itiraz geliştirmekte, ikonik imgesiyle hayranlarını da benzer türde bir itiraza heveslendirmektedir. Ceylan sinemasının modernist karakteri ise, insanın ve dünyanın kötülüğünü tasvir edişinden, insanın ve dünyanın neden kötülük ve karamsarlık içinde olduğunun gösterilme biçiminden kaynaklanmaktadır. Aldanımsız biçimde açığa çıkartılmış kötülük, iyiliğin yol gösterici imgesidir ve Ceylan’ın sineması kötülüğü hilesiz gösteriyor oluşuyla iyiliğin ve mutluluğun bir vaadine dönüşmektedir.
Bu makele etik kurul raporu gerektirmemektedir.
Yok.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | July 1, 2025 |
| Submission Date | March 29, 2025 |
| Acceptance Date | May 15, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 40 |