İlk kez 1992 yılında yayınlanan “Snow Crash” romanında kullanılan Metaverse kavramı, yıllar içerisinde gelişerek bir kurgu olmaktan çıkmış ve insanlara gerçek dünya benzeri alternatif dijital evrenler sunar hale gelmiştir. İnsanlar arasında Metaverse’nin faaliyet alanlarına ilişkin bilgiler, sosyal medya paylaşımları aracılığıyla yayılırken konuyla ilgili literatürde sosyal ağ olarak adlandırılan iletişim ağlarını oluşturmaktadır. Bu ağlardaki etkili aktörler ise ağdaki bilgi akışını yönlendirebilmektedirler. Çalışmanın temel amacı, Türkiye’de Metaverse ile ilgili sosyal ağların hangi faaliyetler çerçevesinde şekillendiğini ve etkili aktörlerin ağı nasıl yönlendirdiğini dönemsel olarak karşılaştırarak Metaverse’nin Türkiye’de nasıl ve hangi amaçlar doğrultusunda insanlar arasında yayıldığını sorgulamaktır. Bu amaç doğrultusunda, Twitter’da “#metaverse” etiketine sahip toplamda 745.784 adet Türkçe paylaşım, R dili fonksiyonları kullanılarak tam arşiv taramasıyla alınmıştır. Tam arşiv taraması ile Twitter’dan zamansal kısıtlılıklar olmaksızın ilgili etiketi içeren tüm paylaşımlar alınabilmektedir. Veri ve metin madenciliği süreçlerinden geçen paylaşımlara sosyal ağ ve duygu analizleri uygulanmıştır. Sonuçlar, ağdaki etkili aktörlerin yönlendirmesiyle insanların Metaverse evrenlerindeki ekonomik yatırım faaliyetleriyle ilgilendiklerini göstermektedir. Ancak, dönemsel olarak ekonomik yatırımlarla ilgili paylaşımlar arttıkça genel kitlenin pozitif tutumu azalmakta ve paylaşımlardaki nötr ve negatif eğilimlerin oranı artmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |