Bireylerin, kendilerinin veya başka kişilerin karşılaşmış oldukları olay ya da durumlara neden yükleyen açıklamalarına nedensel atıf denir. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin yoksulluğa ilişkin nedensel atıfları saptanmaya çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada; “Yoksulluğa İlişkin Nedensel Atıflar Ölçeği” kullanılmıştır. Bu araştırmaya Ordu Üniversitesi’nden 485 lisans öğrencisi katılmış ve katılımcılar, basit rastlantısal örnekleme tekniğine göre seçilmiştir. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Gruplar arası karşılaştırmalar için t-testi ve ANOVA analizi, gruplar arası farkların hangileri arasında olduğunu tespit etmek için Scheffe testi, değişkenler arasındaki ilişkileri ortaya koymak için Pearson korelasyon analizleri yapılmıştır. Yapılan bu analizlerden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin genel yoksulluğa ilişkin nedensel atıf düzeylerinin yüksek olduğu, toplumumuzda yoksulluğu açıklamaya yönelik var olan; yapısal, bireyci, kaderci-ailesel atıf boyutları arasından en fazla atıfı yapısal atıflara yaptıkları ve bunu kaderci-ailesel ve bireyci atıfların takip ettiği görülmüştür. Ayrıca çalışmada katılımcıların bazı sosyodemografik, sosyoekonomik, politik ve psikolojik özelliklerinden hareketle yoksulluğa ilişkin nedensel atıf düzeyleri konusunda da belirlemelerde bulunulmuştur.
Yoksul yoksulluk yoksulluğa yönelik nedensel atıflar yoksulluğun nedenleri yoksullukla mücadele
Casual attribution is the explanations of individuals that attribute reasons to events or situations that they or other people have encountered. The aim of this study is to determine the causal attributions of university students related to poverty. For this purpose, “Causal Attribution for Poverty Scale” was used in the study. 485 undergraduate students from Ordu University participated in this study and participants were selected according to random sampling technique. SPSS program was used for the data analyses. Comparisons between groups were made with t-test and ANOVA analysis, Scheffe test was used to determine which differences between groups were, Pearson correlation analysis was used to reveal relationships between variables. According to the findings obtained from these analyzes, the causal attribution levels of the students regarding the general poverty were high, they made the most attribution to structural attributions. Among the structural, individualist, fatalist-familial attribution dimensions that exist to explain poverty in our society, and that was followed by the fatalist-familial and individualist attributions. In addition, based on some socio-demographic, socio-economic, political and psychological characteristics of the participants, evaluations were made on the causal attribution levels of poverty.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 4 |