Araştırmanın amacı, Suriyeli mültecilerin uyum sürecinde Halk Eğitim Merkezlerinin (HEM) rolü üzerine yönetici ve eğiticilerin görüşlerini ortaya koymak ve öneriler sunmaktır. Nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseniyle yürütülmüş bu çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılarak belirlenmiş ve 2019-2020 yılında İzmir ilindeki HEM’lerde görevli yönetici ve eğiticilerden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre Suriyeli mültecilerin en çok “sosyal ihtiyaçlar” teması altında dil öğrenme amacıyla HEM’lere başvurdukları sonucuna ulaşılmıştır. HEM’lerde Suriyeli mültecilerin uyum sürecindeki sorunlarda en çok devamsızlık ve ekonomik yetersizlik konularında “öğrencilerle ilgili sorunlar” teması öne çıkmıştır. HEM’lerin uyum sürecindeki katkısı bakımından en çok “sosyal becerilerin gelişimi” teması altında
dil öğrenme, toplumsal uyum sağlama, iletişim ve ilişki kurma katkıları vurgulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Suriyeli mültecilerin eğitimlerine yönelik kalıcı çözümler üretmek adına devlet politikaları geliştirilmeli, göçmenlerin ekonomik yetersizlik sorununa yönelik finans sağlanmalı, HEM’lerin diğer kurumlarla işbirlikleri güçlendirilmelidir.
The aim of this study is to reveal the views of administrators and instructors regarding the role adult education centers (AECs) have in the process of integrating Syrian refugees and to present relevant suggestions. This qualitative study has employed a phenomenological design, obtained the data using a semi-structured interview form. The study group of the research consists of administrators and instructors working at AECs in Izmir, Turkey between 2019-2020 and were identified using criterion sampling, a purposive sampling method. As a result of the research, the participants were revealed to have most commonly emphasized language learning under the theme of Syrian refugee adults’ social needs. Among the problems regarding the integration process of the Syrian refugees enrolled in the AECs, absenteeism and economic inadequacy came to the fore under the theme of problems regarding instructees. In terms of the AECs’ contributions to the adaptation process, their contributions to language learning, social adaptation, and establishing communication and relationships were emphasized under the theme of social skills development. According to the research results, states should develop certain policies to produce permanent solutions regarding Syrian refugees’ education and provide financial assistance regarding the problem of refugees’ economic inadequacy; AECs should also strengthen their collaborations with other institutions.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |