Review Article
BibTex RIS Cite

Siyasal Toplumsallaşma Sürecinde Medyanın Rolü: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 401 - 439, 28.03.2023

Abstract

Bu çalışma siyasal toplumsallaşma sürecinde medyanın rolüne odaklanmaktadır. Bu kapsamda araştırmada medya ve siyasal toplumsallaşma arasındaki ilişkinin üniversite öğrencileri özelinde tartışılması amaçlanmıştır. Çalışmada medya, hem geleneksel hem de sosyal medyayı kapsayacak şekilde ele alınmaktadır. Nicel yöntemle hazırlanan çalışmada veriler anket tekniği kullanılarak elde edilmiş, bu kapsamda yüz yüze görüşme yoluyla örneklem olarak seçilen 675 üniversite öğrencisine anketler uygulanmıştır. Çalışmada araştırmanın temel problematiği çerçevesinde araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek uygulanmıştır. Ölçek için uygulanan güvenilirlik analizi sonucunda Cronbach’s Alpha değeri 0,933 olarak tespit edilmiştir. 35 maddeden oluşan ölçek gerçekleştirilen faktör analizi sonucunda 6 faktör altında toplanmış ve söz konusu faktörlerin toplam varyansın %60,195’ini açıkladığı tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında gerçekleştirilen diğer analizler sonucunda medya faktörü eli hem siyasal içerik takibi hem de katılımcıların gerçekleştirdikleri siyasal eylemler arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Diğer yandan bireyin siyasallığına ilişkin olarak, medyanın en çok sahip olunan siyasal düşüncelerin pekiştirilmesi yönünde bir etkiye sahip olduğu görülmüştür.

References

  • Akın, M. H. (2009). Siyasal toplumsallaşma sürecinde gençlik: Teorik ve uygulamalı bir çalışma (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı.
  • Akman Özdemir, P. (2018). Gençlik döneminde siyasal toplumsallaşma: Toplumsal katılım ile kitle iletişim araçları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6 (14), 171-196.
  • Alpay, Y. (2019). Yalanın siyaseti. Destek Yayınları.
  • Atkin C. K. & Gantz, W. (1978). Television news and political socialization, The Public Opinion Quarterly, Vol. 42, No. 2, 183-198.
  • Balcı, Ş. (2007). Bir siyasal kültür yaratıcısı olarak siyasal toplumsallaşma ve siyasal toplumsallaşma sürecinde medyanın işlevleri. Bilal Arık & Mustafa Şeker (Ed.). İletişim ve ötesi içinde. Tablet Yayınları, 139-173.
  • Balcı, Ş., Tarhan, A. & Bal, E. (2013). Medya ve siyasal katılım. Literatürk Acedemia.
  • Bayram, Y. (2017). Approaching on the issues of political agenda and identification of media usage habits of the youths: The case of the July 15 coup attempt. OPUS International Journal of Society Researches, 7 (13), 889-911. DOI: 10.26466/opus.359703
  • Becan, C. (2018). Sosyal medya bağımlılığının haber takibi motivasyonları üzerine etkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (3), 238-256. DOI: 10.17680/erciyesakademia.350085
  • Beck, A. P. (1977). The role of agents in political socialization. Stanley Allen Renshon (Ed.). In Handbook of political socialization. The Free Press, 115-141.
  • Bruns, A., Highfield, T., & Burgess, J. (2013). The Arab Spring and social media audiences: English and Arabic Twitter users and their networks. American Behavioral Scientist, 57(7), 871–898. DOI: 10.1177/0002764213479374
  • Chaffee, S. H., Jackson-Beeck, M., Durall, J. & Wilson, D. (1977). Mass communication in political socialization. Stanley Allen Renshon (Ed.). In Handbook of political socialization. The Free Press, 223-258.
  • Chaffee, S. H., Ward, L. S. & Tıpton, L. P. (1970). Mass communication and political socialization. Journalism Quarterly, 47 (4), 647-666.
  • Conway, M. M., Wyckoff, M. L, Eleanor F. & Ahern D. (1981). The news media in children’s political socialization. Public Opinion Quarterly, 45, 164-168.
  • Çömlekçi, M. F. & Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (4) , 173-188. DOI: 10.18026/cbayarsos.525652
  • Dawson, R. E. & Prewitt K. (1969). Political socialization. Little, Brown & Company.
  • Demir-Kula, N. (2007). Elazığ’da Kurtlar Vadisi dizisinin alımlanması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 251-266.
  • Dubois, E., Minaeian, S., Paquet-Labelle, A. & Beaudry, S. (2020). Who to trust on social media: How opinion leaders and seekers avoid disinformation and echo chambers. Social Media + Society. DOI: 10.1177/2056305120913993
  • Epstein, E. S. (2007). The political socialization effects of the daily show and the colbert report in high school aged adolescents (A Thesis Submitted In Partial Fulfillment of The Requirements For The Degree of Master of Arts In Communication), Washington State University.
  • Garramone, G. M. & Atkin, C. K. (1986). Mass communication and political socialization specifying the effects, Public Opinion Quarterly, 50, 76-86.
  • Gimpel, J. G., Lay, J. Celeste, S. & Jason E. (2003). Cultivating democracy: Civic environments and political socialization in America. Brookings Institution Press.
  • Hall, S. (2006). Encoding/Decoding. Meenakshi Gigi Durham & Douglas M. Kellner (Eds.), Media and cultural studies. Blackwell Publishing, 163-173.
  • İlhan, V. (2010). Medya ve gençlı̇k: 15-24 yaş arası gençlerı̇n televı̇zyon dı̇zı̇lerı̇nı̇ ı̇zleme pratı̇klerı̇ndekı̇ dönüşüm, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İnce, M. & Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 736-749 .
  • Kalaycıoğlu, E. (1984). Çağdaş Siyasal Bilim: Teori, Olgu ve Süreçler. Osman Aykaç Matbaası.
  • Karakaya, S. & Glazier, R. A. (2019) Media, information, and political participation: The importance of online news sources in the absence of a free press, Journal of Information Technology & Politics, 16 (3), 290-306. DOI: 10.1080/19331681.2019.1645784
  • Kırık, A. M. (2014). Arap Baharı bağlamında sosyal medya-birey etkileşimi ve toplumsal dönüşüm. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (3), 87-98.
  • Kotze, H. J. (1986). Mass media and political socialisation: A South African case study. International Political Science Association, 7(4), 415-434.
  • McIntyre, L. (2019) Post-truth. MIT Press.
  • Mackey, J. E. (2008). Political socialization: The political messages in televised news and the effect on young adults (Master of Arts Communication Studies). University of Kansas.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Osman Akınhay, Derya Kömürcü (Çev.). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Martin, J. D. (2011). News use and political socialization among young Jordanians. The International Communication Gazette, 73(8), 706–731.
  • Mascola, R. L. (1972). Political socialization of young adults mass media use, political attitudes and political efficacy (Master’s Thesis), The Graduate Faculty of Texas Tech University.
  • Mcquail, D., Windahl, S. (2005). Kitle iletişim modelleri. Konca Yumlu (Çev.). İmge Yayınları.
  • Metin, O. (2014). Sosyal medyanın siyasal toplumsallaşmaya etkisi: Üniversite öğrencileri örneği (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Michael, R. B. & Breaux, B. O. (2021). The relationship between political affiliation and beliefs about sources of “fake news”: Principles and implications. Cognitive Research, 6(1) doi: http://dx.doi.org/10.1186/s41235-021-00278-1
  • Moeller Judith & Vreese C. (2013). The differential role of the media as an agent of political socialization in Europe, European Journal of Communication, 28(3), 309–325.
  • Niemi, R. G. & Sobieszek, B. I. (1977) Political socialization. Annual Review of Sociology (3. ed), 209-233.
  • Noelle-Neumann, E. (1998). Kamuoyu: Suskunluk sarmalının keşfi. Murat Özkök (Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Özbey, C. (2014). Political socialization of children during the Hamidian Era: The periodical, Çocuklara Rehber (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Renshon, A. S. (1975). The role of personality development in political socialization. David C. Schwartz, Sandra Kenyon Schwartz (Eds.), In New directions in political socialization, The Free Press.
  • Roskin, M. G., Cord, R. L, Medeiros, J. A. & Jones, W. S. (2013). Siyaset bilimi: Bir giriş, Adres Yayınları.
  • Smidi, A. & Shahin, S. (2017). Social media and social mobilisation in the Middle East: A survey of research on the Arab Spring. India Quarterly, 73(2), 196–209. DOI: 10.1177/0974928417700798
  • Şeker, T. & Şimşek, F. (2013). Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. Selçuk İletişim, 7 (2), 111-120.
  • Tekinalp, Ş. & Uzun, R. (2013). İletişim araştırmaları ve kuramları. Derin Yayınları.
  • Telli, A. (2012). Mısır Devrimi’nde sosyal medyanın rolü, Bilge Strateji, 4(7), 65-91.
  • Tokgöz, O. (1978). Siyasal toplumsallaşmada kitle haberleşme araçlarının rolü ve önemi, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Xxxııı,79-92.
  • Toruk, İ. (2008). Üniversite gençliğinin medya kullanma alışkanlıkları üzerine bir analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 475-488.
  • Turam, E. (1994). Medyanın siyasi hayata etkileri. İrfan Yayımcılık.
  • Türkoğlu, N. (2010). Toplumsal dönüşümler ve medyada ı̇zleyici katılımı (Rapor No: 110K004 (2515-COST-SOBAG). TÜBİTAK.
  • Türköz, Ş. (2016). Siyasal toplumsallaşma sürecinde kitle iletişim araçları ve sosyal medyanın rolü, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 97-114.
  • Wolfsfeld, G., Segev, E., & Sheafer, T. (2013). Social media and the Arab Spring: Politics comes first. The International Journal of Press/Politics, 18(2), 115–137. DOI: 10.1177/1940161212471716
  • Yolçu, N. (2017). Siyasal katılım düzeyi ve siyasal toplumsallaşma araçlarına yönelik güven ölçümü: Kocaeli ili üzerine ampirik bir çalışma, Erciyes İletişim Dergisi, 5 (1), 40-58.

The Role of the Media in the Process of Political Socialization: A Study on University Students

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 401 - 439, 28.03.2023

Abstract

This study focuses on the role of the media in the process of political socialization. In this context, the relationship between the media and political socialization in the context of college students will be discussed. The study discusses the media in a way that includes both traditional and social media. In the study conducted with the quantitative method, the data were obtained using the questionnaire technique. In this regard, questionnaires were used on 675 college students who were selected as a sample through personal interviews. In the study, the scale developed by the researcher was used within the framework of the basic problem of the study. As a result of the reliability analysis conducted for the scale, the Cronbach’s alpha value was determined to be 0.933. As a result of the factor analysis, the scale, which consists of 35 items, was summarized into 6 factors, and it was found that these factors explained 60.195% of the total variance. As a result of the other analyzes conducted in the study, a significant relationship was found between the media factor and both the following of political content and the political actions of the participants. Moreover, vis-à-vis individuals’ politicalness, the most profound impact of the media was found to be one of reinforcement, rather than one of change, on the espoused political ideas.

References

  • Akın, M. H. (2009). Siyasal toplumsallaşma sürecinde gençlik: Teorik ve uygulamalı bir çalışma (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı.
  • Akman Özdemir, P. (2018). Gençlik döneminde siyasal toplumsallaşma: Toplumsal katılım ile kitle iletişim araçları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6 (14), 171-196.
  • Alpay, Y. (2019). Yalanın siyaseti. Destek Yayınları.
  • Atkin C. K. & Gantz, W. (1978). Television news and political socialization, The Public Opinion Quarterly, Vol. 42, No. 2, 183-198.
  • Balcı, Ş. (2007). Bir siyasal kültür yaratıcısı olarak siyasal toplumsallaşma ve siyasal toplumsallaşma sürecinde medyanın işlevleri. Bilal Arık & Mustafa Şeker (Ed.). İletişim ve ötesi içinde. Tablet Yayınları, 139-173.
  • Balcı, Ş., Tarhan, A. & Bal, E. (2013). Medya ve siyasal katılım. Literatürk Acedemia.
  • Bayram, Y. (2017). Approaching on the issues of political agenda and identification of media usage habits of the youths: The case of the July 15 coup attempt. OPUS International Journal of Society Researches, 7 (13), 889-911. DOI: 10.26466/opus.359703
  • Becan, C. (2018). Sosyal medya bağımlılığının haber takibi motivasyonları üzerine etkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (3), 238-256. DOI: 10.17680/erciyesakademia.350085
  • Beck, A. P. (1977). The role of agents in political socialization. Stanley Allen Renshon (Ed.). In Handbook of political socialization. The Free Press, 115-141.
  • Bruns, A., Highfield, T., & Burgess, J. (2013). The Arab Spring and social media audiences: English and Arabic Twitter users and their networks. American Behavioral Scientist, 57(7), 871–898. DOI: 10.1177/0002764213479374
  • Chaffee, S. H., Jackson-Beeck, M., Durall, J. & Wilson, D. (1977). Mass communication in political socialization. Stanley Allen Renshon (Ed.). In Handbook of political socialization. The Free Press, 223-258.
  • Chaffee, S. H., Ward, L. S. & Tıpton, L. P. (1970). Mass communication and political socialization. Journalism Quarterly, 47 (4), 647-666.
  • Conway, M. M., Wyckoff, M. L, Eleanor F. & Ahern D. (1981). The news media in children’s political socialization. Public Opinion Quarterly, 45, 164-168.
  • Çömlekçi, M. F. & Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (4) , 173-188. DOI: 10.18026/cbayarsos.525652
  • Dawson, R. E. & Prewitt K. (1969). Political socialization. Little, Brown & Company.
  • Demir-Kula, N. (2007). Elazığ’da Kurtlar Vadisi dizisinin alımlanması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 251-266.
  • Dubois, E., Minaeian, S., Paquet-Labelle, A. & Beaudry, S. (2020). Who to trust on social media: How opinion leaders and seekers avoid disinformation and echo chambers. Social Media + Society. DOI: 10.1177/2056305120913993
  • Epstein, E. S. (2007). The political socialization effects of the daily show and the colbert report in high school aged adolescents (A Thesis Submitted In Partial Fulfillment of The Requirements For The Degree of Master of Arts In Communication), Washington State University.
  • Garramone, G. M. & Atkin, C. K. (1986). Mass communication and political socialization specifying the effects, Public Opinion Quarterly, 50, 76-86.
  • Gimpel, J. G., Lay, J. Celeste, S. & Jason E. (2003). Cultivating democracy: Civic environments and political socialization in America. Brookings Institution Press.
  • Hall, S. (2006). Encoding/Decoding. Meenakshi Gigi Durham & Douglas M. Kellner (Eds.), Media and cultural studies. Blackwell Publishing, 163-173.
  • İlhan, V. (2010). Medya ve gençlı̇k: 15-24 yaş arası gençlerı̇n televı̇zyon dı̇zı̇lerı̇nı̇ ı̇zleme pratı̇klerı̇ndekı̇ dönüşüm, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İnce, M. & Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 736-749 .
  • Kalaycıoğlu, E. (1984). Çağdaş Siyasal Bilim: Teori, Olgu ve Süreçler. Osman Aykaç Matbaası.
  • Karakaya, S. & Glazier, R. A. (2019) Media, information, and political participation: The importance of online news sources in the absence of a free press, Journal of Information Technology & Politics, 16 (3), 290-306. DOI: 10.1080/19331681.2019.1645784
  • Kırık, A. M. (2014). Arap Baharı bağlamında sosyal medya-birey etkileşimi ve toplumsal dönüşüm. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (3), 87-98.
  • Kotze, H. J. (1986). Mass media and political socialisation: A South African case study. International Political Science Association, 7(4), 415-434.
  • McIntyre, L. (2019) Post-truth. MIT Press.
  • Mackey, J. E. (2008). Political socialization: The political messages in televised news and the effect on young adults (Master of Arts Communication Studies). University of Kansas.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Osman Akınhay, Derya Kömürcü (Çev.). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Martin, J. D. (2011). News use and political socialization among young Jordanians. The International Communication Gazette, 73(8), 706–731.
  • Mascola, R. L. (1972). Political socialization of young adults mass media use, political attitudes and political efficacy (Master’s Thesis), The Graduate Faculty of Texas Tech University.
  • Mcquail, D., Windahl, S. (2005). Kitle iletişim modelleri. Konca Yumlu (Çev.). İmge Yayınları.
  • Metin, O. (2014). Sosyal medyanın siyasal toplumsallaşmaya etkisi: Üniversite öğrencileri örneği (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Michael, R. B. & Breaux, B. O. (2021). The relationship between political affiliation and beliefs about sources of “fake news”: Principles and implications. Cognitive Research, 6(1) doi: http://dx.doi.org/10.1186/s41235-021-00278-1
  • Moeller Judith & Vreese C. (2013). The differential role of the media as an agent of political socialization in Europe, European Journal of Communication, 28(3), 309–325.
  • Niemi, R. G. & Sobieszek, B. I. (1977) Political socialization. Annual Review of Sociology (3. ed), 209-233.
  • Noelle-Neumann, E. (1998). Kamuoyu: Suskunluk sarmalının keşfi. Murat Özkök (Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Özbey, C. (2014). Political socialization of children during the Hamidian Era: The periodical, Çocuklara Rehber (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Renshon, A. S. (1975). The role of personality development in political socialization. David C. Schwartz, Sandra Kenyon Schwartz (Eds.), In New directions in political socialization, The Free Press.
  • Roskin, M. G., Cord, R. L, Medeiros, J. A. & Jones, W. S. (2013). Siyaset bilimi: Bir giriş, Adres Yayınları.
  • Smidi, A. & Shahin, S. (2017). Social media and social mobilisation in the Middle East: A survey of research on the Arab Spring. India Quarterly, 73(2), 196–209. DOI: 10.1177/0974928417700798
  • Şeker, T. & Şimşek, F. (2013). Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. Selçuk İletişim, 7 (2), 111-120.
  • Tekinalp, Ş. & Uzun, R. (2013). İletişim araştırmaları ve kuramları. Derin Yayınları.
  • Telli, A. (2012). Mısır Devrimi’nde sosyal medyanın rolü, Bilge Strateji, 4(7), 65-91.
  • Tokgöz, O. (1978). Siyasal toplumsallaşmada kitle haberleşme araçlarının rolü ve önemi, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Xxxııı,79-92.
  • Toruk, İ. (2008). Üniversite gençliğinin medya kullanma alışkanlıkları üzerine bir analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 475-488.
  • Turam, E. (1994). Medyanın siyasi hayata etkileri. İrfan Yayımcılık.
  • Türkoğlu, N. (2010). Toplumsal dönüşümler ve medyada ı̇zleyici katılımı (Rapor No: 110K004 (2515-COST-SOBAG). TÜBİTAK.
  • Türköz, Ş. (2016). Siyasal toplumsallaşma sürecinde kitle iletişim araçları ve sosyal medyanın rolü, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 97-114.
  • Wolfsfeld, G., Segev, E., & Sheafer, T. (2013). Social media and the Arab Spring: Politics comes first. The International Journal of Press/Politics, 18(2), 115–137. DOI: 10.1177/1940161212471716
  • Yolçu, N. (2017). Siyasal katılım düzeyi ve siyasal toplumsallaşma araçlarına yönelik güven ölçümü: Kocaeli ili üzerine ampirik bir çalışma, Erciyes İletişim Dergisi, 5 (1), 40-58.
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sociology
Journal Section Research Articles
Authors

Ahmet Tarık Türkmenoğlu 0000-0001-6791-4163

Publication Date March 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Türkmenoğlu, A. T. (2023). The Role of the Media in the Process of Political Socialization: A Study on University Students. İnsan Ve Toplum, 13(1), 401-439.