BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Öğretmen ve Okul Metaforları

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 78 - 93, 01.06.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin öğretmen ve okul hakkındaki metaforlarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Bartın ilinde farklı okullardan seçilen 4. ve 8. sınıf öğrenciler oluşturmaktadır. Toplam 500 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Öğrencilerin “Öğretmen… gibidir, çünkü…” ve “Okul…gibidir, çünkü…” cümlelerini tamamlamaları ile veriler elde edilmiştir. Verilerin analizinde nitel ve nicel araştırma yöntemleri bir arada kullanılmıştır

References

  • Akan, D., Yalçın, S., Yıldırım, İ. (2014). Teachers’ metaphoric impressions related to school manager, İlköğretim Online, 13 (1), 169- 179.
  • Akbaba Altun, S., Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “Eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19 (3), 329-354.
  • Balcı, F. A. (2011). Okul metaforları: İlköğretim müfettişlerinin okul algıları, Eurasian Journal of Educational Research, 3 (44), 27-38.
  • Bredeson, P. (1988). Perspectives on schools: Metaphors and management in education. The Journal of Educational Administration, 26(3), 293-309.
  • Boydak Özan, M., Demir, C. (2011). Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (2),106-126.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 7. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cerit, Y. (2008 a). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 693-712.
  • Cerit, Y. (2008 b). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri, Eğitim ve Bilim, 33 (147), 3-13.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (21), 269-283.
  • Doğan, D. (2013). Öğretmen adaylarının perspektifinden okul kavramının metaforlarla analizi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7 (3), 361-382.
  • Ekiz, D., Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (2), 439-458.
  • Eminoğlu Küçüktepe, S., Gürültü, E. (2014). Öğretmenlerin ‘Yapılandırmacı Öğretmen’ kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması örneği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 282-305.
  • Gök, B., Erdoğan, T. (2010). Investigation of pre-service teachers’perceptions abouth concept of technology through metaphor analysis, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9 (2), 145-160.
  • Inbar, D. E. (1996). The free educational prison, Metaphors and Images Educational Research, 38 (1), 77-92.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının öğretemenlik kavramına ilişkin metaforları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 471- 484. Koçak, C. (2013). Metaphorical perceptions of teacher candidates towards the school concept: Lotus Flower Model, Mevlana International Journal of Education, 3 (4), 43-56.
  • Konaklı, T., Göğüş, N. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim fakültesine ilişkin metaforik algıları: Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği, International Journal of Human Sciences, 10 (2), 67- 93.
  • Lakoff, G., Johnason, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system, Cognitive Science, 4, 195-208.
  • Lakoff, G., Johnason, M. (2015). Metaforlar, Hayat Anlam ve Dil, Çeviren: Demir, G. Y., İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor, Çeviren: Bulut, G., İstanbul: MESS Yayın no:280.
  • Nalçacı, A., Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 239-258.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 37 (163), 96-109.
  • Pilav, S., Elkatmış, M. (2013). Öğretmen adaylarının Türkçe kavramına ilişkin metaforları, Turkish Studies, 8 (4), 1207-1220.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 131-155. Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar, Educational Administration: Theory and Practice, Yaz, (55), 459-496.
  • Sarıtaş, E., Çelik, K. (2013). İlkokul öğrencilerinin sınıf kavramına ilişkin metaforik algıları, International Journal of Human Sciences, 10 (1), 1185-1201.
  • Toker Gökçe, A., Bülbül, T. (2014). Okul bir insan bedenidir: Meslek lisesi öğrencilerinin okul algılarına yönelik bir metafor çalışması, Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4 (1), 63-88. Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor, Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi, 3 (2), 153-160.
  • Töremen, F., Döş, İ. (2009). The metaphoric perceptions of primary school teachers on the concept of inspection, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (4), 1999-2012.
  • Türk Dil Kurumu (2016). Büyük Türkçe Sözlük, www.tdk.gov.tr adresinden 04. 04. 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Yalçın, M., Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1 (2), 229-256.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Soysal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S., Polat, S. (2012). Organizational metaphor perceptions of primary school administrators and teachers towards the instituon they work for, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 55, 669-678.

Teacher and School Metaphors of Students

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 78 - 93, 01.06.2016

Abstract

The aim of this study is to reveal the students' metaphors about teacher and school. The research study group is consist of 4 th and 8 th grade students selected from different schools in 2014-2015 academic year in Bartın. Totally 500 students attended the research.The data is obteined from students by completing sentences as "Teacher is like..., because..." and "School is like..., because...". In data analysis, qualitative and quantitetive research methods have been used

References

  • Akan, D., Yalçın, S., Yıldırım, İ. (2014). Teachers’ metaphoric impressions related to school manager, İlköğretim Online, 13 (1), 169- 179.
  • Akbaba Altun, S., Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “Eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19 (3), 329-354.
  • Balcı, F. A. (2011). Okul metaforları: İlköğretim müfettişlerinin okul algıları, Eurasian Journal of Educational Research, 3 (44), 27-38.
  • Bredeson, P. (1988). Perspectives on schools: Metaphors and management in education. The Journal of Educational Administration, 26(3), 293-309.
  • Boydak Özan, M., Demir, C. (2011). Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (2),106-126.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 7. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cerit, Y. (2008 a). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 693-712.
  • Cerit, Y. (2008 b). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri, Eğitim ve Bilim, 33 (147), 3-13.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (21), 269-283.
  • Doğan, D. (2013). Öğretmen adaylarının perspektifinden okul kavramının metaforlarla analizi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7 (3), 361-382.
  • Ekiz, D., Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (2), 439-458.
  • Eminoğlu Küçüktepe, S., Gürültü, E. (2014). Öğretmenlerin ‘Yapılandırmacı Öğretmen’ kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması örneği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 282-305.
  • Gök, B., Erdoğan, T. (2010). Investigation of pre-service teachers’perceptions abouth concept of technology through metaphor analysis, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9 (2), 145-160.
  • Inbar, D. E. (1996). The free educational prison, Metaphors and Images Educational Research, 38 (1), 77-92.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının öğretemenlik kavramına ilişkin metaforları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 471- 484. Koçak, C. (2013). Metaphorical perceptions of teacher candidates towards the school concept: Lotus Flower Model, Mevlana International Journal of Education, 3 (4), 43-56.
  • Konaklı, T., Göğüş, N. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim fakültesine ilişkin metaforik algıları: Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği, International Journal of Human Sciences, 10 (2), 67- 93.
  • Lakoff, G., Johnason, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system, Cognitive Science, 4, 195-208.
  • Lakoff, G., Johnason, M. (2015). Metaforlar, Hayat Anlam ve Dil, Çeviren: Demir, G. Y., İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor, Çeviren: Bulut, G., İstanbul: MESS Yayın no:280.
  • Nalçacı, A., Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 239-258.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 37 (163), 96-109.
  • Pilav, S., Elkatmış, M. (2013). Öğretmen adaylarının Türkçe kavramına ilişkin metaforları, Turkish Studies, 8 (4), 1207-1220.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 131-155. Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar, Educational Administration: Theory and Practice, Yaz, (55), 459-496.
  • Sarıtaş, E., Çelik, K. (2013). İlkokul öğrencilerinin sınıf kavramına ilişkin metaforik algıları, International Journal of Human Sciences, 10 (1), 1185-1201.
  • Toker Gökçe, A., Bülbül, T. (2014). Okul bir insan bedenidir: Meslek lisesi öğrencilerinin okul algılarına yönelik bir metafor çalışması, Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4 (1), 63-88. Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor, Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi, 3 (2), 153-160.
  • Töremen, F., Döş, İ. (2009). The metaphoric perceptions of primary school teachers on the concept of inspection, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (4), 1999-2012.
  • Türk Dil Kurumu (2016). Büyük Türkçe Sözlük, www.tdk.gov.tr adresinden 04. 04. 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Yalçın, M., Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1 (2), 229-256.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Soysal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S., Polat, S. (2012). Organizational metaphor perceptions of primary school administrators and teachers towards the instituon they work for, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 55, 669-678.
There are 30 citations in total.

Details

Other ID JA95VM44ZC
Journal Section Research
Authors

Öznur Tulunay Ateş This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin Öğretmen ve Okul Metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
AMA Tulunay Ateş Ö. Öğrencilerin Öğretmen ve Okul Metaforları. UGEAD - IntJCES. June 2016;2(1):78-93.
Chicago Tulunay Ateş, Öznur. “Öğrencilerin Öğretmen Ve Okul Metaforları”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 2, no. 1 (June 2016): 78-93.
EndNote Tulunay Ateş Ö (June 1, 2016) Öğrencilerin Öğretmen ve Okul Metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 2 1 78–93.
IEEE Ö. Tulunay Ateş, “Öğrencilerin Öğretmen ve Okul Metaforları”, UGEAD - IntJCES, vol. 2, no. 1, pp. 78–93, 2016.
ISNAD Tulunay Ateş, Öznur. “Öğrencilerin Öğretmen Ve Okul Metaforları”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 2/1 (June 2016), 78-93.
JAMA Tulunay Ateş Ö. Öğrencilerin Öğretmen ve Okul Metaforları. UGEAD - IntJCES. 2016;2:78–93.
MLA Tulunay Ateş, Öznur. “Öğrencilerin Öğretmen Ve Okul Metaforları”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 2, no. 1, 2016, pp. 78-93.
Vancouver Tulunay Ateş Ö. Öğrencilerin Öğretmen ve Okul Metaforları. UGEAD - IntJCES. 2016;2(1):78-93.